Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: iDNES.cz

Řidič sanitky byl na jedno oko slepý. Soudí ho za tragickou nehodu

  • 18
Kuriózní případ bývalého šoféra sanitky začal rozplétat náchodský soud. Karel Květ loni v červnu havaroval a zemřeli kvůli tomu dva lidé. Řidič tvrdí, že vidí velmi dobře, i když je na jedno oko slepý a druhé má v pořádku jen z 80 procent.

Sedmdesátiletý Květ havaroval loni v červnu u obce Zábrodí na Náchodsku. Při nehodě zemřel jeden pacient, další skonal po převozu do nemocnice.

Květ s těžkou oční vadou podle lékařů vůbec neměl řídit. Jenže on prý zákaz "přeslechl".

Tragická nehoda

Řidič sanitky Karel Květ před nehodou vůbec neviděl na pravé oko a na levé jen z 80 procent. V havarovaném vozidle navíc nefungovaly bezpečnostní pásy a použité pneumatiky byly zcela odlišné konstrukce - jedna s letním a druhá se zimním vzorkem.

Tragická nehoda se stala na konci loňského června. Květ měl tehdy převézt čtyři pacienty z náchodské nemocnice na dialýzu. Sanitka u Zábrodí vylétla ze silnice a narazila do železného zábradlí.

Po nehodě se ukázalo, že řidič měl od dubna vleklé potíže s očima a lékař mu doporučil, aby za volant vůbec nesedal.

Podle státního zástupce Františka Macury Květovy zdravotní potíže s havárií přímo souvisí. "Ačkoli měl od dubna kvůli očnímu onemocnění zakázáno řízení, sedl do vozu zdravotní služby. Přitom informace doporučující vozidlo neřídit je velice důležitá," řekl Macura.

Květ se hájil, že informaci zřejmě přeslechl. "Ještě v prosinci jsem na obě oči viděl perfektně. Pak se mi zrak začal kazit a já měl pocit, že budu potřebovat více dioptrií," řekl Květ před soudem.

Proto v dubnu navštívil lékaře, který zjistil, že je na jedno oko slepý a u druhého má viditelnost sníženou na osmdesát procent. "Nejsem si ale vědom toho, že mi byl vysloven zákaz, možná jsem ho jen přeslechl. Můj subjektivní pocit je, že vidím velmi dobře. Značku rozpoznám i na 150 metrů," řekl Květ a dodal, že poškozený zrak za nehodu rozhodně nemůže.

"Udělalo se mi slabo"

Těsně před osudovým okamžikem však prý ucítil nevolnost. "Na mírném sjezdu se mi udělalo slabo a dál už si nic z nehody nepamatuji. Nastala tma a pak jen už vím, že jsem stál venku a pomáhal s vyproštěním ostatních lidí ze sanitky," uvedl Květ.

Jednomu pacientovi ale už nebylo pomoci a na místě zemřel. Další zemřel v nemocnici. Podle soudního znalce Petra Laciny smrt tohoto pacienta nesouvisela přímo s nehodou. "Příčinou smrti byla jeho choroba, ale ne úraz," řekl před soudem Lacina. Přesto právě za tuto smrt hrozí Květovi za ublížení na zdraví až šestileté vězení.

Že pacient nezemřel na následky nehody, se domnívá i Květův obhájce Zdeněk Kadleček. "První úmrtí je jednoznačné, ale u druhého vycházím ze znaleckého posudku a ten tvrdí, že pacient nezemřel kvůli nehodě, ale nemoci," uvedl Kadleček.

Soud má však ještě druhý znalecký posudek, který ten první vyvrací. Kvůli nepřítomnosti soudního znalce se jím ale v úterý nemohl zabývat. Další převážení pacienti vyvázli z nehody jen s oděrkami.

Problémy s pásy i pneumatikami

Téměř slepý řidič navíc řídil vozidlo, které by jen stěží prošlo technickou kontrolou. "Vozidlo Dopravní zdravotní služby Náchod nesplňovalo technické podmínky. Sedadlo v zadní části nemělo například bezpečnostní pás," pravil státní zástupce Macura.

S tím ale Květ nesouhlasil. "V zadní části jsou pásy určitě, ale jen dvoubodové. Jestli si je ale ti lidé zapnuli, to opravdu nevím. Určitě jsem je na to upozorňoval," uvedl.

Problémem pásů bylo i jejich technické řešení. Podle Květa se totiž s nimi zacházelo velmi zvláštním způsobem. "Aby se s nimi nemuselo pořád manipulovat, omotávaly se kolem železné konstrukce. Ti, kteří si potřebovali pás zkrátit či prodloužit, si ho museli odmotat," řekl Květ a zastal se i kritizovaných pneumatik, které též neměly technické parametry. Jedny pneumatiky měly letní a druhé zimní vzorek.

"Pneumatiky byly v pořádku, osazené podle předpisů. A sjeté byly jen tak z padesáti procent," tvrdil Květ.


Video