Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Řidič autobusu neměl za volantem co dělat, prohlásila psycholožka

  17:47aktualizováno  17:47
- Třetí den procesu s kladenským řidičem autobusu vystoupila před soudem psycholožka, která obžalovaného označila za osobu, která nemá za volatem místo. "Obžalovaný má sklony k rizikovému jednání, spoléhá často na náhodu, má sníženou schopnost předvídat a nižší psychickou odolnost," prohlásila Vlasta Rédlová. Navíc vyšlo najevo, že o osudu desítek cestujících rozhodovaly loni 2. února na dálnici ze Slaného do Prahy tři centimetry.

Řidič kladenského ČSAD Luděk Černý je obžalovanán, že zavinil nehodu, při níž u Středokluk zemřelo deset lidí a dalších sedmnáct bylo těžce zraněno.

"Na deformovaném levém zadním disku kola odstavené tatry byl doslova otisknut šroub pravého předního kola autobusu Karosa. Na disku Karosy nabyly žádné stopy po střetu s diskem tatry, proto je jasné, že to byla skutečně tři centimetry vysoká matice kola, která rozhodla o všem. Po nárazu se tatra začala otáčet doprava a její korba drtila bok autobusu a vnikla do prostoru pro cestující téměř po celé délce Karosy," řekl Josef Ťoupalík, znalec v oboru autodoprava.

"Nákladní auto mohl řidič vidět nejméně z šesti set metrů, viditelnost v úseku byla nejméně dvakrát tak velká. K bezpečnému zastavení potřeboval za daných podmínek na úseku 95 až 114 metrů, k vyhnutí při osmdesátikilometrové rychlosti potřeboval 80 až 100 metrů. Špatná viditelnost nebyla příčinou nehody," tvrdí Ťoupalík.

Právě o počasí se přitom hovořilo u soudu v úterý. Většina svědků tvrdila, že řidiči mohla odstavená tatra splynout s nedalekým lesíkem

Jednu z možností, proč objížděl Černý odstavenou neosvětlenou a neoznačenou tatru zasahující svou polovinou do pravého jízdního pruhu v malé vzdálenosti, naznačila psycholožka Vlasta Rédlová: "I přesto, že k dopravně-psychologickým testům řidiče došlo nedlouho po nehodě a některé výsledky tím mohly být ovlivněny, je zarážející, jakých špatných výsledků řidič Černý dosáhl. Z nich vyplývá, že na silnici za volantem autobusu neměl co dělat, protože je k hromadné přepravě osob nezpůsobilý."

"Obžalovaný má sklony k rizikovému jednání, spoléhá často na náhodu, má sníženou schopnost předvídat a nižší psychickou odolnost. Je zarážející, že v jeho věku má ještě tendenci předvádět se. V emoční tísni má nižší míru odpovědnosti za následky svého jednání. Je přísnější více, než k sobě, k druhým," řekla před soudem Rédlová.

Přestože podle psycholožky Černý neodpouští chyby druhých, práce s lidmi ho baví. Při konfliktech má však tendenci se vyhýbat jejich řešení. Obžalovaný si podle ní myslel, že se odstavené tatře vyhne a dokonce je přesvědčen, že o tom, že by situaci zvládl lépe se svým autobusem, na něž je zvyklý. Toto jeho tvrzení však naráží na jiné, když říká, že na náhradní autobus, se kterým havaroval si zvykl velmi rychle.

"Pan Černý sice nebyl pracovně přetížen, ale byl velice intenzivně využíván. Právě to mohlo mít i přesto, že měl před nehodou dva dny volno, vliv na jeho reakce. Stejně jako to, že jel jiným autobusem než obvykle," poznamenal znalec v oboru bezpečnosti práce Jan Buček.

Vzhledem k tomu, že žalobce trvá na ústní výpovědi jedné z nejdůležitějších svědkyň a ta se k soudu nedostavila, odročila předsedkyně senátu Kateřina Hykešová hlavní líčení na 27. června.

Jedenačtyřicetiletý řidič Luděk Černý, který loni podle obžaloby zavinil největší autobusové neštěstí desetiletí, vychází ze soudní síně, 22. 5. 2000

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Otázka pro prezidenta, projekt iDNES.cz
Otázka pro prezidenta: Ptáme se, kdy by vítěz voleb neměl být premiérem

Do parlamentních voleb zbývají necelé dva měsíce. Přestože na ně povinnost jmenovat novou vládu ještě nepadne, uchazečů o Hrad se v dalším kole projektu Otázka...  celý článek

V železniční výhybně Praha-Vyšehrad vyjel posunovaný vlak proti osobnímu vlaku...
Vlaky v Praze nestačí náporu cestujících, nové tratě mohou vést pod zemí

Tunely metra a komplex Blanka v budoucnosti zřejmě v Praze doplní tunel pro vlaky. Ty už nestíhají nápor cestujících a rozšíření tratí brání historická...  celý článek

Andrej Babiš přichází na večerní jednání ministrů hnutí ANO v průhonické...
Dávali jsme ODS peníze, říká Babiš na nově zveřejněné nahrávce

Exministr financí Andrej Babiš na nahrávce, kterou ve středu zveřejnil server iRozhlas.cz, naznačuje, že v minulosti finančně podporoval ODS. Záznam pochází ze...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.