Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Putin zrušil státní tiskovou agenturu, udělá z ní svoji hlásnou troubu

  10:05aktualizováno  13:54
Ruský prezident Vladimir Putin zrušil státní tiskovou agentury RIA Novosti. Jedna z největších ruských tiskových agentur se přejmenuje na Rusko Dnes. V jejím čele usedne bývalý hlasatel Dmitrij Kiseljov, věrný spojenec Kremlu.

Vladimir Putin sleduje 3D představení v moskevském planetáriu. | foto: Reuters

Informace o konci jedné z největších ruských tiskových agentur se poprvé objevila na oficiálním webu Kremlu v tiskové zprávě nazvané "Opatření ke zvýšení efektivnosti státních prostředků masové komunikace".

Veškerý majetek RIA Novosti bude převeden na novou tiskovou agenturu včetně jejího moskevského sídla. Reorganizace by měla být dokončena během jednoho měsíce. Spolu s agenturou končí také rozhlasová stanice Hlas Ruska. Nový název Rusko Dnes naznačuje napojení na prokremelskou televizi Russia Today, na které nový šéf Kiseljov dříve pracoval.

Podle Putinova výnosu by nová agentura měla především informovat zahraniční čtenáře o dění v Rusku. "Je třeba šířit pravdu, zprostředkovat ji maximálnímu počtu lidí, využít pro to současný jazyk a ty nejmodernější technologie," vysvětlil agentuře Interfax šéf prezidentské kanceláře Sergej Ivanov.

 "Rusko má svoji nezávislou politiku a pevně hájí své národní zájmy. Není lehké to světu vysvětlit, ale my toho můžeme a musíme dosáhnout," prohlásil Ivanov. Cílem restrukturalizace je podle Kremlu také dosažení úspornější hospodaření.

RIA Novosti

Sídlo tiskové agentury RIA Novosti v Moskvě

Kořeny agentury RIA Novosti sahají do roku 1941, kdy byla po invazi nacistických vojsk do SSSR založena Sovětská informační kancelář. Od těch dob se tisková agentura vyvinula v obří informační holding, název RIA Novosti pochází z roku 1991. V současnosti vydává zprávy ve 22 jazycích a má pobočky v 80 zemích světa. Její zpravodajský web měsíčně navštíví přibližně 16,5 milionu uživatelů.

Podle ruské služby BBC vedení RIA Novosti zaměstnancům oznámilo, že situace je nejasná a požádalo je, aby dále pracovali jako dosud. Vše nasvědčuje tomu, že Putinův krok nikdo nečekal a zaměstnance agentury značně překvapil.

Putinův hlasatel

Novinář a moderátor Dmitrij Kiseljov je věrným spojencem Kremlu a vládnoucí strany Jednotné Rusko. Před rokem při příležitosti prezidentových narozenin prohlásil, že Putin dosáhl stejných úspěchů jako Stalin, aniž by přitom použil tak brutálních metod.

Nedávno se zase nechal slyšet, že protesty v Kyjevě iniciují Švédsko, Polsko a Litva, které chtějí Ukrajinu poštvat do války proti Rusku. Homosexuálové by podle něj měli mít zakázáno darovat krev a jejich orgány by se měly po smrti pálit.

Zpravodajství RIA Novosti bylo dosud považováno za poměrně vyvážené a zveřejňovalo i názory opozice. Agentura se věnovala i tématům, která byla pro Kreml nepříjemná - například detailně sledovala soud s významným opozičním představitelem Alexejem Navalným.

Ruský režim se podle svých kritiků snaží vytvořit silný propagandistický nástroj, který bude hlásit jeho názory do světa. Ostatně sama agentura RIA Novosti ve zprávě o svém konci uvedla, že Putinovo nařízení je dalším projevem zpřísňujícího se státního dohledu v už tak těžce kontrolovaném mediálním prostředí.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.