Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Revizoři jsou bez policie bezmocní

  9:08aktualizováno  9:08
Praha - Černí pasažéři dluží Dopravním podnikům desítky milionů korun. Za jízdu bez lístku může dojít až k exekuci majetku, soudy s neplatiči však mnohdy trvají celá léta. Více než pět procent cestujících, které v dopravních prostředcích kontroluje revizor, u sebe nemá jízdenku. Kontroloři Dopravních podniků však v podstatě nejsou schopni bez policisty dělat téměř nic.

Mohou jen vyžadovat zaplacení pokuty. K legitimování dotyčného je totiž zákon neopravňuje. Podle přepravního řádu sice mohou zjistit základní osobní údaje. Nikde však není uvedeno jak.

Jan Holub z tiskového oddělení policie potvrdil, že s revizory spolupracují všichni policisté, jestliže je revizoři zavolají. "Pokud cestující odmítne předložit revizorovi doklad, má na to právo a kontrolor musí volat policii," uvedl.

Než policie přijede, nesmí však revizor cestujícího násilně zadržet. Podle právníka Jana Brože, který vymáhá od černých pasažéru pokuty, může mít naopak problémy cestující, který revizora odstrčí. "Takové chování je již přestupek," řekl Brož. Podle mluvčí Dopravních podniků Zuzany Knoblochové došlo v loňském roce k osmadvaceti případům hrubého napadení revizora.

"Ve stálém pracovním poměru máme sto třicet revizorů, platební morálku cestujících se snažíme ale napravit i jinak. Loni přineslo určité výsledky, zejména v tržbách za jízdné, zvýšení postihů ze čtyř na osm set korun. Loni jsme vybrali osmašedesát milionů korun. V příměstských autobusech jsme také zavedli nástup pouze předními dveřmi, aby jízdenky mohl kontrolovat řidič," konstatovala Knoblochová.

ČERNÍ PASAŽÉŘI V R. 2000

Počet kontrolovaných

cca 5 milionů
uloženo postihů 271 577

zaplatilo na místě či do 14 dnů (400,-Kč)

cca 164 tisíc

předáno advokátům

cca 95 tisíc

zaplatilo po upomínce (890,- Kč)

cca 28 tisíc

podáno žalob

cca 68 tisíc

zaplatilo na platební rozkaz (4 600,- Kč)

cca 10,2 tisíc
Pramen: DP
Časté jsou případy, kdy se při kontrole prokazují cestující odcizenými doklady. Markovi Setíkovskému ukradli tašku v restauraci. "Když mi přišla obsílka od soudu, abych zaplatil pokutu, musel jsem dlouho obíhat policejní oddělení. Nakonec se ale podařilo prokázat, že v době kontroly jsem již doklady neměl," řekl Setíkovský.

Holub přiznává, že se s takovými případy setkávají. "Letos se nám podařilo zadržet mladíka, který se revizorovi prokázal občanským průkazem, který prý nalezl v Severních Čechách. Za poškozování cizích práv mu hrozí dva roky odnětí svobody nebo peněžitý trest," řekl Holub.

Někteří cestující možnosti odcizení sami zneužívají. Nahlásí odcizení dokladů a dostanou nové. Při přepravních kontrolách užívají doklady staré, následně však argumentují odcizením a předkládají nové doklady spolu s potvrzením. Policie se však s takovým počínáním dosud nesetkala. "Bylo by to hodnoceno jako přestupek a potrestáno peněžitým trestem do výše tisíc korun. Těžko by se však dokazovalo, že vše bylo úmyslné," dodal Holub.

Vymáhání všech pokut má na starost advokátní kancelář Brož a Sokol. "Když cestující nereaguje ani na soudní příkaz, je nařízena exekuce. Srážkou ze mzdy, účtu nebo zabavením movitého majetku dlužníka. Ne všechny soudy však vyhrajeme. Asi ve dvou až třech procentech případů nejsou naše důkazy dostačující. Stalo se také například, že revizor při honičce chytil jiného člověka. Vůbec ale nevymáháme peníze od psychicky nemocných a lidí v těžké sociální situaci," řekl Brož.

Černí pasažéři dluží Dopravním podnikům desítky milionů korun. Jen za kolky k soudním žalobám zaplatí čtyřicet milionů ročně. Knoblochová upozorňuje, že Dopravní podniky nejsou soběstačné. Musí tedy dostávat dotace od města. "Všichni, co platí daně, tak vlastně na černé pasažéry doplácejí," konstatovala.

V zahraničí řeší problém s černými pasažéry většinou tak, že u vstupu do metra mají pevné turnikety a v pozemních spojích jezdí průvodčí. Potřebné miliardy však Dopravním podnikům v současné době chybějí, investovaly je totiž do nových vozů metra.

Z očí do očí: debata s revizorem.

Revizoři byli připraveni pod schody, ale nikdo bez jízdenky nepřicházel.

Revizorům přišla na pomoc i městská policie.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

(ilustrační snímek)
Povinná výbava je přežitek, míní poslanci. Ministerstvo však změny nechce

Hever, pojistky, rezervní žárovky či kolo. Na silnici jsou často k ničemu, ale když je v autě nemáte, dostanete pokutu. Česko je jednou z posledních zemí...  celý článek

Předseda Nejvyššího soudu Pavel Šámal  (vlevo)  a ministr spravedlnosti Robert...
Pelikán chce změnit dosazování soudců. Ti tvrdí, že to omezí nezávislost

Ministr spravedlnosti Robert Pelikán se pokouší dva měsíce před volbami změnit systém dosazování soudců. Způsob jejich přijímání je v Česku podle ministerstva...  celý článek

Stavba dálnice D8 v Prackovicích nad Labem.
Ústavní stížnost míří na část stavebního zákona, která omezuje spolky

Nedávno přijatá novela stavebního zákona míří k Ústavnímu soudu. Stížnost podává sedmnáct senátorů. Napadají tu část novely, která ruší možnost účasti spolků...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.