Pracovníci České obchodní inspekce si dali v restauraci jídlo a pití za šest set korun. (ilustrační snímek)

Pracovníci České obchodní inspekce si dali v restauraci jídlo a pití za šest set korun. (ilustrační snímek) | foto:  Nguyen Phuong Thao, MF DNES

Exstarostova restaurace okrádala hosty, správnost pokuty potvrdil soud

  • 17
O tom, že předražit hostům jídlo a pití se nevyplácí, se přesvědčil ústecký hospodský a bývalý starosta Střekova Vlastimil Žáček. Za účet navýšený o desítky korun musel České obchodní inspekci zaplatit pokutu 30 tisíc. S tím se odmítal smířit, sankci však nyní potvrdil Nejvyšší správní soud.

Na rozhodnutí soudu v případu, který sahá až do léta 2007, upozornil server Aktuálně.cz. Na konci července restauraci navštívila inspektorská kontrola, která si v ní objednala jídlo a pití za šest set korun. Inspektoři však zjistili, že číšník jim naúčtoval o 65 korun více, než měl. Brzy nato následovala pokuta.

"Pro opakované pochybení v tomto zařízení jsme zvolili sankci vyšší," vysvětlil třicetitisícovou částku ředitel ústecké pobočky ČOI Marek Novák. Kontroloři totiž už provozovatele restaurace za jiné předražení v roce 2005 pokutovali.

Žáček se ale kvůli výši peněžitého trestu obrátil s žalobou na soudy. Městský soud v Praze pokutu v říjnu 2011 potvrdil, bývalý starosta se proto obrátil s kasační stížností na Nejvyšší správní soud. Ani ten mu nevyhověl a zamítl ji. Proti rozsudku se nelze odvolat.

Podle soudního senátu se ceny na účtu z registrační pokladny a na jídelním a nápojovém lístku rozcházely. Žáček tvrdil, že ke zmatkům s účtem přispěla i skutečnost, že inspektoři si během své návštěvy restaurace přesedli a lístek pak vyúčtoval jiný číšník.

Obhajoba s předúčtenkou

Majitel Hospůdky U Lípy se hájil zvláštním tvrzením, že inspektoři omylem zaplatili objednané jídlo a nápoje z tzv. předúčtenky, tedy soupisu, který si číšník při objednávce udělal. Až při placení pak tyto záznamy porovná s platnými cenami uvedenými na nápojovém a jídelním lístku.

Soud nicméně porušení zákona o ochraně spotřebitele potvrdil a odmítl znovu celý případ prověřit. Předložené důkazy proti restauraci byly dle jeho stanoviska jasné.

"Rozdíly mezi nabízenou cenou a účtovanou cenou u některých položek dokládají i fotokopie části nápojového lístku s cenami nápojů, označené razítkem provozovny stěžovatele, a fotokopie části jídelního lístku s cenami jídel, označené razítkem provozovny stěžovatele," uvádí se v rozsudku.

Žáček, který na kandidátce za ODS pro podzimní krajské volby figuruje na osmém místě, podle svých slov takové rozhodnutí soudu čekal. "Kasační stížnost jsme podávali proto, abychom očistili jméno firmy. Legislativa je v tomto ohledu špatná, odpovědnost by měla nést dotyčná osoba a nikoliv jeho zaměstnavatel," myslí si Žáček. Dodal, že číšníky už propustil.


Video