iDNES.cz

Reportér MF DNES, který týden pracoval jako sanitář v LDN

Ondřej Šťastný
velikost textu:
vydáno 9.7.2008 11:00
Reportér MF DNES se nechal na týden zaměstnat jako sanitář v soukromé léčebně dlouhodobě nemocných v pražské Chittussiho ulici. Setkal se zde se zanedbáváním péče i s falšováním chorobopisů. Zjistil ale také, jak je práce zde náročná.
OTÁZKA: celá reportáž je jen ubohý pokus, jak se rychle dostat "nahoru" na úkor všeobecně známému, problematickému tématu. Reportáž je neobjektivní a trapná. Stejně trapná, jako krádež dokumentace z nemocnice. Proč se zaměřujete na důsledek a ne na příčinu. Myslíte si, že po týdnu práce sanitáře znáte problematiku?? Proč nerozebíráte fakt, že jedna sestra je na cca 15 lidí. Proč nenapíšete, že zvonky se vypnou proto, že sestra nemůže stíhat všechny pacienty (mnohdy totálně mimo) stíhat obíhat. Proč nepíšete o nedostatku financí v celé oblasti. Řeknu Vám, vážený pane "investigativní" reportére proč. Protože podobná témata jsou pro Vás příliš náročná. Ono je podstatně jednodužší nechat se zaměstnat na bezvýznamnou pozici a po týdnu vynášet soudy. Všechno asi není ok, ale je spousta jiných podobných zařízení, která fungují výborně. Je to stejné, jako kdybyste napsal, že všichni řidiči jsou špatní, protože jeden z nich zavinil nehodu. Opravdu ubohé. IDnes skutečně klesla na úroveň bulváru. Marek Stefanidis
Ondřej Šťastný ODPOVĚĎ: Dobrý den, na rozdíl od Vás budu šetřit ostrými výrazy. Nešlo mi o zviditelnění, ale o to upozornit na katastrofální poměry v českých léčebnách LDN. Myslím, že první krok ke zlepšení je pořádná mediální "masáž". Chceme vytrvat a donutit politiky, ať s tím začnou konečně něco dělat. 9.7.2008 11:04
OTÁZKA: Dobrý den. Obdivuji vás, protože jít pracovat na LDN je opravdu pro otrlé. A teď dotaz. Jak Vás to napadlo? Měl jste nějakou osobní zkušenost, která Vás vedla k prověření LDN? Myslíte, že v ostatních LDN je to obdobné? Chystáte se prověřit ještě jinou LDN? Děkuji a držím palce. Psychocircus
Ondřej Šťastný ODPOVĚĎ: Díky. Nápad mi vnukla jedna má kamarádka medička, která měla v Chittussiho LDN svého dědečka. Ze stovek reakcí vás čtenářů bohužel musím odpovědět: Ano, skoro všude je to stejné, někde dokonce ještě horší. Chceme probudit politiky. 9.7.2008 11:06
OTÁZKA: Dobrý den.Moc Vás obdivuji za to,do čeho jste šel,snad to pomůže dobré věci.Takových kontrolorů jako jste vy by to chtělo do více LDN,aby se to naše „výborně fungující zdravotnictví“ konečně chytlo za nos.Mám velmi smutnou zkušenost z LDN ve STRAKONICÍCH,kde jsme museli mít dědečka po dobu 4měsíců,a kde pak zemřel.Měly jsme možnost buď ho dát do LDN 25km vzdálené a moci ho každý den navštěvovat,nebo do 80km vzdáleného hospicu,kde by „snad“měl lepší péči,ale nemohli bychom ho tak často vídat.Rozhodli jsme se pro LDN.Každý den za ním někdo z rodiny jezdil,protože jsme věděli,že by ho tam nikdo nenakrmil ani nenapojil,vždy mu tam jídlo sestry jen hodily na stolek,kam on ale ani nedošáhl,a pak ho zas netknuté odnesly.Dokud jsme nepřijeli,vůbec nepil.Tlačítko na zavolání sestry u postele vůbec neměl,a tak když jednou prý vypadl z postele,pomáhal mu zpět jiný,naštěstí chodící pacient.Příšerné chování jak k nám,tak k dědečkovi bylo normální situací,báli jsme se však bránit,aby se dědečkovi po Alena S.
Ondřej Šťastný ODPOVĚĎ: Dobrý den. Musím se zarmoucením napsat, že podobných a ještě horších zážitků jsem včera ve čtenářských mailech četl stovky. Hrůza. 9.7.2008 11:07
OTÁZKA: Jak jste týden v LDN zvládal? děkuji za odpověď Jana
Ondřej Šťastný ODPOVĚĎ: Byl to nejdrsnější zážitek v mém životě, něco, na co do smrti nezapomenu. Napsal jsem o tom Redakční Blog MF DNES na iDNES.cz. Takže více tam. Díky 9.7.2008 11:08
OTÁZKA: našem odjezdu ještě nemstili.Je mi úzko z představy,jak probíhaly jeho poslední hodiny života,jestli se ho vůbec někdo všiml,bolí mě,že ho nikdo nedržel za ruku a že zemřel v tak příšerném prostředí.Sepsaly jsme s babičkou stížnost na chování zaměstnanců,kterou jsme chtěly odeslat na vedení nemocnice,ale nikdy to neudělaly-určitě by to nebylo nic platné.Nevíte,kam takové stížnosti posílat,aby to k něčemu bylo?Děkuji za odpověď.A.S. Alena S.
Ondřej Šťastný ODPOVĚĎ: Dobrý den. Stěžujte si u příslušného zřizovatele LDN (radnice nebo ministerstvo zdravotnictví), od roku 2009 to budou řešit zákony jinak. Určitě vytrvejte a na nekorektní chování personálu si stěžujte. Lhostejnost je to nejhorší možné řešení. 9.7.2008 11:10
OTÁZKA: Jak na vaši reportáž zareagovala Chittussiho LDN? Snaží se vám (MFD) nějak "znepříjemnit život"? Martin
Ondřej Šťastný ODPOVĚĎ: Zatím nic. Majitelka LDN, lékařka Alena Morávková, se před námi už druhý den schovává. Psal jsem si maily s jednou sestřičkou (byla to zrovna jedna z těch dobrých a snaživých). Nejprve mi nadávala, ale vyříkali jsme si to a popřáli úspěch v dalším životě. 9.7.2008 11:12
OTÁZKA: Kdy máte narozeniny? volic_plukovnik
Ondřej Šťastný ODPOVĚĎ: Na podzim. Jak to souvisí? 9.7.2008 11:13
OTÁZKA: Jaký zážitek byl nejhorší? Dokázal byste v LDN pracovat? tečka
Ondřej Šťastný ODPOVĚĎ: Na utírání a přebalování si zvyknete kupodivu rychle. Nejhorší bylo setkání s bezmocí a poznání, že takhle jednou možná skončím i já nebo někdo z mé rodiny. Je to fakt mrazivé. 9.7.2008 11:14
OTÁZKA: Dobrý den, zažil jste během reportáže nějakou chvíli, kdy Vám bylo opravdu nepříjemně, nebo jste si říkal, že to třeba není možné, aby se ve zdravotnickém zařízení toto odehrávalo? p. Tavín
Ondřej Šťastný ODPOVĚĎ: Nejhůř mi bylo, když přivezli pacientku se silně nakažlivou nevyléčitelnou chorobou. V tu chvílizačnete být paranoidní a bát se nákazy. Ale po chvíli tak přestanete přemýšlet. Špatně mi také bylo, když jsem slyšel, jak tam falšují chorobopisy. Pocit bezmoci a falešné lékařské solidarity. 9.7.2008 11:16
OTÁZKA: Co by podle Vás nejvíce pomohlo ke zlepšení stavu nejen v LDN, ale celkově v našem zravotnictví? Děkuji. Pavla S.
Ondřej Šťastný ODPOVĚĎ: Politik, který by se k tomu po desítkách let konečně postavil čelem a nenechal lidi umírat jako zvířata. Budeme takového člověka hledat! 9.7.2008 11:16
OTÁZKA: Myslíte si, že by se v Česku mohlo stát to samé, co se odehrálo v USA, kde žena zemřela bez povšimnutí v čekárně newyorské nemocnice? menO.
Ondřej Šťastný ODPOVĚĎ: Ano, ale o konkrétním českém případu nevím. 9.7.2008 11:17
OTÁZKA: Kdo v redakci podobné reportáže vymýšlí? Byl to Váš nápad, nebo jste to dostal za úkol? Jinak přeji mnoho úspěchů... O.
Ondřej Šťastný ODPOVĚĎ: Viz jedna z mých předchozích odpovědí. 9.7.2008 11:17
OTÁZKA: Zdravim,jak byste zhodnotil celé své usilí?Myslíte že se politici vůbec někdy probudí,?Jinak gratuluju že ste to zvládl né každý má na to nervy a žaludek,.A poslední otázka,měl ste možnost setkat se s nějakym specialním případem?Dík Michal Šťastný
Ondřej Šťastný ODPOVĚĎ: Díky. Speciální případ viz předchozí odpověď o nevyléčitelně nemocné. Doufám, že se tím politici začnou zabývat. Chceme oslovit ministerstva a v pátek je tiskovka rady vlády pro seniory, kde budeme požadovat konkrétní řešení. 9.7.2008 11:19
OTÁZKA: :-))))) komu tohle chcete namlouvat. Pokud chcete někoho na něco upozorňovat, musíteprovést analýzu. Myslíte, že z pohledu ubohého sanitáře jste analýzu provedl?? Neprovedl. Přišel jste do jedné kliniky a na základě jednoho týdnu provádíte hodnocení. Promiňte, ale z mého pohledu jste ostuda novinářské práce. Hlavně se rychle dostat nahoru, že?! Marek Stefanidis
Ondřej Šťastný ODPOVĚĎ: A co jste udělal pro zlepšení situace Vy? 9.7.2008 11:19
OTÁZKA: Dobry den Pracuji jako vedouci tymu pecovatelu v Anglii a chce se mi brecet kdyz ctu co se deje v CR, moje otazka je jak by se to mohlo zmenit, je nekdo v CR kdo kontroluje, dela inspekce ustavu domu dochodcu atd., my tady mame nezavislou organizaci ktera dela neohlasenou inspekci, report je mozne najit na netu a pokud je spatny tak urcite zadne klienty neziskame. Dekuji za Vasi reportaz a tezkou praci snad se neco zmeni. Jana Jana Hopkins
Ondřej Šťastný ODPOVĚĎ: Kontroly v ČR provádí především VZP, část pravomocí má i lékařská komora. Jsou bohužel velice málo časté. Je to jedna z věcí, ve které máme ještě západní Evropu co dohánět. 9.7.2008 11:21
OTÁZKA: Co považujte za svůj největší novinářský úspěch? O.
Ondřej Šťastný ODPOVĚĎ: Ten největší teprve přijde. 9.7.2008 11:21
OTÁZKA: Necítíte se jako sketa? Kamarádíčkovat se se sestrami a pak je všechny udat! Mistr
Ondřej Šťastný ODPOVĚĎ: Dostat se do LDN s použitím lži je nemorální a přiznávám, že jsem s tím měl problém. Veřejný zájem na odhalení nezákonností ale jednoznačně převažuje a tuto lež podle mého názoru omlouvá. 9.7.2008 11:22
OTÁZKA: Myslím že to co jste udělal a hlavně o tom napsal bylo dobré a snad to pomůže k řešení problému, ale dokud nedostanou sestry zaplaceno tak se to bude držet pořád tohoto standartu. známa pracuje v motole za almužnu a to jsou pořád 12 - ti hodinové směny...myslíte si že to může změnit politika?A pomohla by privatizace těhle zařízení? račák tomáš
Ondřej Šťastný ODPOVĚĎ: Privatizace? Na to by lépe odpověděl ekonom. Financování je velký problém, k mému překvapení však ministr Julínek nechce zvyšovat tok finančních prostředků do LDN, jen peníze "lépe" přerozdělit. Situace, kdy sestra za tuto tvrdou práci bere podprůměrný plat, je podle mě zcela nedůstojná. 9.7.2008 11:24
OTÁZKA: Dobry den, myslim si, ze se jedna o opravdu zavaznou zalezitost a moc si Vasi snahy vazim. Chtela bych se zeptat, jakym zpusobem se chcete dale angazovat v pomoci v prosazovani zmen v ceskych LDN. Dekuji za odpoved. Lenka
Ondřej Šťastný ODPOVĚĎ: Viz předchozí odpovědi. Chceme dostat konkrétní odpovědi od politiků. 9.7.2008 11:25
OTÁZKA: mel jste prosim osvedceni, ze muzete pracovat bez odborneho dohledu? mate alespon sanitarsky kurz? tomas
Ondřej Šťastný ODPOVĚĎ: Pracoval jsem de facto jako pomocná síla (jakýsi pod-sanitář), který nepotřebuje ani sanitářský kurz. V téhle LDN ale dělá každý všechno (mimo podávání léků, to je věc sester, samozřejmě)... 9.7.2008 11:26
OTÁZKA: Váš článek byl velice poutavý, nechtěl by jste pracovat v LDN delší dobu? Aby jste mohl komplexneji posoudit vztah sersonál / pacient? Díky Tomáš
Ondřej Šťastný ODPOVĚĎ: V LDN bych delší dobu pracovat nemohl, protože mám práci jinde. Myslím, že 44 odpracovaných hodin mi dává právo posoudit poměry na jednom pracovišti. 9.7.2008 11:27
OTÁZKA: Dobrý den, děkuji za Vaši odvahu i za mediální upozornění na problém, který se i dle mého názoru neřeší. Měl jsem dva blízké příbuzné na LDN a oba byli značně frustrovaní z poměrů a zejména chování některých lidí z personálu. Jste jen hmota, která je trpěná na obtíž. Na druhou stranu jsou i zařízení, kde péče je na velmi dobré úrovni. Pracovat na LDN to znamená doslova službu blízskému za malý peníz a před všemi, kteří se starají o naše nemocné a na lůžko upoutané občany "klobouk dolů". Doporučuji jako terapii pobyt na LDN pro naše pány politiky zejména z oblasti zdravotnictví. Ještě jednou díky a přeji hezký zbytek dne. Radek
Ondřej Šťastný ODPOVĚĎ: Ano, před poctivými sestrami a ústavy klobouk dolů. Až na zem. Bohužel jich u nás zatím není mnoho. 9.7.2008 11:28
OTÁZKA: Kdy se můžeme těšit, že se převlečeš za pražskýho taxikáře a uděláš potom podobnou reportáž? Asi nikdy, frajere... internetový frajer
Ondřej Šťastný ODPOVĚĎ: Nikdy neříkej nikdy. 9.7.2008 11:28
OTÁZKA: Vážený pane, obdivují Vás. Myslím, že by jste měl jít ještě dál. Zahrát si na akutně nemocného, třeba se zánětem slepého střeva, nechat se odoperovat, aby jste poznal jak to v tom našem zdravotnictví chodí....to byla bomba a reportáž! Rovněž by bylo senzační se nechat umřít a proniknout do pohřebnictví, abychom se dozvěděli,jak se tam s nebožtíky zachází... ale to by už za Vás musel napsat asi někdo jiný..... Robert
Ondřej Šťastný ODPOVĚĎ: Hmm. 9.7.2008 11:29
OTÁZKA: Dobrý den. V dnešní MF dnes je návod, jak poznat dobrou LDN. S prvním bodem (absence zápachu) lze souhlasit. Ale dalšé, jako např., že pacienti nejsou v pyžamu ale v domácím oblečení - dovedete si to představit v praxi v konfrontaci se stavy, které potřebují kompletní úpravu několikrát denně a které jste měl možnost poznat? Jak byste to logisticky zajistil ? Lidé, kteří jsou schopni vegetovat a chodit přes den v domácím oblečení podle mne nejsou typickými pacienti LDN, ale penzionů nebo domovů důchodců. P.S. k tomu zlatému stafylokokovi jste se s ochrannými pomůckami jako zdravý mohl odvážit. A víte, že infekční rizikové příplatky byly plošně před několika lety výrazně redukovány ? A zůstaly jen na odděleních, kde se přichází do styku třeba s TBC. A prostředí, kde jste pracoval se podle tabulek za infekční nepovažuje ? Jinak jste určitě poznal, že aspoň část personálu se snaží.. Děkuji za odpověď. Jiří
Ondřej Šťastný ODPOVĚĎ: Já si to neumím pouze představit, viděl jsem to na vlastní oči. Pacienti v domácím oblečení jsou přes den k vidění například v Geriatrickém centru doktorky Holmerové v Praze-Kobylisích. A to i velmi težké případy, ležící pacienti s demencí. Když se chce, jde to. 9.7.2008 11:32
OTÁZKA: Pracuji jako zdravotní sestra na interním oddělení. Odpoledne máme být na oddělení tři, ale jsme tam dvě a bez sanitárky (je dlouhodobě nemocná). Pacienti samozřejmě celé odpoledne potřebují naši pomoc, ale já jím říkám: vedle na pokoji mě potřebují nálehavěji, jste asi pátý v pořadí, vyčkejte. Já jako sestra nedokážu ovlivnit, aby nás tam přidali víc. Nikdo to nechce dělat, nikdo nás za tu dřinu nepochválí, nadřízení zajímá jen jestli je hezky upravená dokumentace. Prosím, zkuste projít více interních oddělení a LDN a nějak nám pomoci. Já zvažuji odchod ze zdravotnictví, raději budu prodávat. .( Irena
Ondřej Šťastný ODPOVĚĎ: Díky za velmi silný příspěvek. Narážíte na velký problém, na který budeme s politiky hledat odpovědi. 9.7.2008 11:33
OTÁZKA: Pane Šťastný, děkuji Vám, že jste podal otevřeně svědectví o nehumánnosti při "péči" o staré a bezmocné lidi. Každý z nás by si měl uvědomit, že se do této poslední"stanice" můžeme jednou dostat.I naše rodina má bohužel strašné zkušenosti s LDN. Je zapotřebí vyburcovat většinu dosud netečné společnosti, aby donutila politiky udělat v systému ráznou změnu! Společnost, která nedokáže zajistit důstojnost bezmocného, je špatná a je třeba ji změnit. Ještě jednou Vám děkuji. Nechť není dalších zbytečných obětí v LDN! Žurková
Ondřej Šťastný ODPOVĚĎ: Díky. Budeme se snažit. 9.7.2008 11:34
OTÁZKA: Dobrý den, svůj článek zakončujete konstatováním, že takovou práci a za tyto peníze byste nedělal. Nemyslíte, že toto je právě jádro problému, celý systém péče o staré a nemocné je celkově podfinancován a vpodstatě je spíše obdivuhodné, že sanitáři, sestry a lékaři v současném zdravotnictví (soukromém i státním) vůbec pracují? Pokud se zásadně nezmění systém zdravotní péče a s tím související odměny personálu, myslím že bude čím dál tím hůře, jinak to ani být nemůže. Avšak jakýmkoliv změnám, včetně vpodstatě jen motivačních plateb, se široká veřejnost bohužel brání.... Pavel Novotný
Ondřej Šťastný ODPOVĚĎ: Souhlasím. Viz mé předchozí odpovědi. 9.7.2008 11:34
OTÁZKA: Musim rici, ze s vama hluboce nesouhlasim. Zmina reportaz je trapne honeni se za senzacema (kdyby tomu bylo jinak jdete resit pricinu, ne nasledek) Otazka: Az se umirajici matka nebude moci rozloucit se synem protoze nebyl pusten do nemocnice (zapomel doklady, je v tezke situaci umira mu matka) Budete alespon spatne spat? Omluvite se takovemu cloveku? Do doby nez jste se zacal na toto tema zviditelnovat tak zadny problem nebyl. Musim pripomenout, ze naprosto stejne postupi na ktere si u nas stezujete plati v cele Evrope. Pracuji jako technik a nikdy jsem nemel problem se do jakehokoli zarizeni dostat. A to jsem pracoval v Nemecku, UK a Spanelsku. Lukas Novak
Ondřej Šťastný ODPOVĚĎ: Před našimi reportážemi "žádný problém nebyl"? Vy jste ho asi nechtěl vidět. Myslím, že bez podobných reportáží se nedostatky v péči o pacienty nedostanou do veřejné diskuse. A je úplně jedno, jestli to reportáž udělám já nebo kolega. 9.7.2008 11:37
OTÁZKA: Napsal jste to sám: Nikdo to nechce dělat. Nechápu proč se tomu veřejnost diví. Kolik sester tam bylo přes noc? Tipuji na jednu. A kolik z těch sestřiček má problémy se zády? Tipuji na většinu kolektivu. Dostali ty ženské někdy poukaz na masáž nebo lázně? Já vám odpovím... dostali jen nádáno, pokud něco spletli nebo neudělali. Marcela
Ondřej Šťastný ODPOVĚĎ: Ano, přes noc byla jedna sestra. Sám jsem viděl, jak je práce tvrdá. Některé chyby jsou ale absolutně neomluvitelné. 9.7.2008 11:38
OTÁZKA: Dobrý den, stav na nejen na LDN je zapříčiněn nedostatečným finančním ohodnocením zaměstnanců, to je stejné ve zdravtnictví i školství.Vy byste šel pracovat za 12 -13 tisic hrubého? Proč se raději neznažíte zjistit důvody proč všechny porevoluční vlády opomíjení ve státním rozpočtu podporu zdravotnictví a školství a raději cpou peníze do dálnic. Děkuji šátym šátym
Ondřej Šťastný ODPOVĚĎ: Díky za dotaz. Ty důvody se zjistit snažíme. 9.7.2008 11:39
OTÁZKA: Jak se díváte na to, že vás už nikde v zaměstnání nevezmou? Přece jen blázen by zaměstnal někoho takového jako vy. Aby mu tam pak rejdil skrytou kamerou a diktafonem? Ne to asi ne.:-) Lefévr
Ondřej Šťastný ODPOVĚĎ: Myslím, že na úřadu práce neskončím :-) 9.7.2008 11:39
OTÁZKA: Dobrý den, v Chittussiho jsem měl před rokem maminku. Jediné při čem se po několika hodinách čekání jako na nádraží podivná sociální pracovnice usmívala byl povinný příspěvek na péči ve výši 6.500 Kč bez kterých Vám tam nikoho nevemou. Nevadí mi tento příspěvek ale to že v léčebně na návštěve jsem byl dlouhé hodiny sám, personál byl neznámo kde. Vrchní sestru dělal nějaký romský občan který při přebalování pacientek vždy po celé léčebně volal tak jsem tu holčičky ukažte mi prdýlky a kun****. Smutné je že ač přes silnou zřejmě duševní poruchu , byl tento romský pracovník jediný kdo něco dělal. Když si dodnes vzpomenu na Chittussiho je mi zle. Mamiku máme jinde a můžeme srovnávat a samozřejmě ideální to není nikde, ale Chittussiho je to nejhorší z 11 LDN co jsem viděl. Nedivil bych se kdyby majitelka Morávková spáchala sebevraždu. Budíte se dodnes v noci při vzpomínkách na Chittussiho LDN jako já ??? Daniel
Ondřej Šťastný ODPOVĚĎ: Už se nebudím. Váš zážitek nemohu komentovat, protože o něm nic nevím. Je ale fakt, že mi včera do mailu přistálo asi 20 velmi nelichotivých svědectví o úrovni péče v soukromé pražské LDN v Chittussiho ulici, některé i od mediků. 9.7.2008 11:41
OTÁZKA: Ano naprosto souhlasim s nazorem Marek Stefanidis. Je to smutne, ale tato cesta neni spravna. Matous N.

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Dobrý den, ve Vašem článku píšete o falšování dokumentace. Pod pojmem "falšování" si představujeme vymyšlené či zkreslené údaje. Pokud se jedná o doplnění údajů (např. doplnění podpisu lékaře) nelze mluvit o falšování. Chtěly bychom se zeptat, jak to tedy bylo? Jiank se nám zdá, že Váš článek ,vzhledem k délce Vašeho působení na LDN, je příliš kritický a neobjektivní. Děkujeme za odpoveď. Michaela a Tereza
Ondřej Šťastný ODPOVĚĎ: Nevím, jak můžete posoudit úroveň objektivnosti mého textu, když jste ve zmiňované léčebně nebyla. Falšování dokumentace je i zpětné dopisování údajů, například pokyn "Tady je rozpor - ujednotit". Totéž platí o dopisování infuzí a rehabilitací s několikaměsíčním zpožděním. O tom podle právníků a lékařů není sporu. 9.7.2008 11:44
OTÁZKA: Jaký jste měl plat jako sanitář, zaplatili vám ten týden práce? Psychocircus
Ondřej Šťastný ODPOVĚĎ: 9140 Kč hrubého/měsíc. Zaplatit mi ze zákona musí, ale ještě jsem nekontroloval výpis z účtu :-) 9.7.2008 11:45
OTÁZKA: dobrý den,chtěla sem se zeptat,jestli jste měl pocit,že práci-neúplnosti v chorobopisech zanedbávají lékaři a ty sestry jim to hlídají a dávají dodatečně dopisivat nebo to byla lemplárna i těch sester? martina
Ondřej Šťastný ODPOVĚĎ: Myslím, že "lemplárna" je to od všech. 9.7.2008 11:45
OTÁZKA: Dobrý den, nejdříve Vám chci vyjádřit svůj obdiv, protože LDN asi opravdu není jen tak pro někoho. A chtěla bych se zeptat co na Vás za ten týden zapůsobilo opravdu nejhorším dojmem? Jana
Ondřej Šťastný ODPOVĚĎ: Dobrý den, viz jedna z mých předchozích odpovědí. 9.7.2008 11:46
OTÁZKA: Proč se nezabýváte tím, že je na oddělení strašně málo sester, jsou přepracované, vyhořelé, dělají přesčasy a nemají si kdy vybrat dovolenou? Majka
Ondřej Šťastný ODPOVĚĎ: I tím se v našich textech zabýváme. 9.7.2008 11:46
OTÁZKA: Kolik myslíte, že by byl odpovídající plat pro sestru na LDN? A kolik doopravdy berou? (nejsem sestra a nechci provokovat, jen se ptám) Lída
Ondřej Šťastný ODPOVĚĎ: Odpovídající plat? Určitě ne celostátní podprůměr. Je to velmi tvrdá práce. 9.7.2008 11:47
OTÁZKA: Chtela bych se zeptat jaky byl psychicky stav pacientu? Verim tomu ze kdyz se na starsi paciety nekdo usmeje a pohladi tak se jim snad i trochu ulevi. Petra
Ondřej Šťastný ODPOVĚĎ: Psychický stav pacientů byl velmi různý. Pár jich to snášelo dobře (ti zdravější). Zbytek byl apatický nebo tragický. Špatné bylo, že se pacienti nemohli projít, když chtěli, navíc měli u postelí zábrany. Rehabilitační sestry byly na oddělení jen pár hodin denně a sanitáři ani sestry nesmějí vyndávat ležícího člověka z lůžka. Zažil jsem i dámu, která mi podávala lístěček s telefonem pro dceru. "Vyřiďte jí, ať se konečně přijde podívat. Jsem v těžké životní situaci." 9.7.2008 11:50
OTÁZKA: V Chittussiho je vedle soukrome LDN take statni. Mate duvod si myslet, ze je to tam jine? Karasek
Ondřej Šťastný ODPOVĚĎ: O státní LDN v Chuttissiho ulici vím jen z doslechu, bylo by proto nekorektní ji hodnotit. 9.7.2008 11:51
OTÁZKA: Děsí mě představa, že ve 21. století ve "vyspělé" zemi lidé z LDN leckdy a leckde umírají žízní. Chápu, že zajistit přísun tekutin těmto lidem není snadné, ale mělo by se stát prioritou a snažit se situaci zlepšit (třeba zásobník na nápoj pro každého pacienta, ze kterého by vedla např. hadička, množství vypitého nápoje by tak bylo snadno měřitelné). Dana
Ondřej Šťastný ODPOVĚĎ: Mě to také děsí. 9.7.2008 11:52
OTÁZKA: Vážený pane Šťastný, jak můžete jako příznivec komunistické Sparty upozorňovat na totalitní poměry v LDN? Není to paradox? Nestydíte se? Jste jako Vlastík Koštál! Tomáš Sirový

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Jak jsem Vám psal v mailu... tak by mě zajímalo, kolik sestřiček tam kouřilo, tj. kolik chodilo po každé "úpravce" na cigáro, protože jak říkaly, tak sice pořad stejné,ale vždycky znova to musely "vydýchat" a na chvíli myslet na něco jiného. V mé LDN to byly skoro všechny kuřačky. Dušan
Ondřej Šťastný ODPOVĚĎ: No, kouření patří k českému zdravotnickému personálu stejně jako bílý plášť. Nejinak tomu bylo i v "mé" LDN. 9.7.2008 11:54
OTÁZKA: Dobrý den.Do LDN mají být umísťování pacienti,kteří vyžadují 3 hodiny zdravotnických výkonů denně a více/převazy,injekce....nikoli krmení,koupel..../ nebo jejichž pobyt doma by se neobešel bez minimálně 3 návštěv sester domácí péče za den.LDN suplují ústavy sociální péče.I některé DD jsoou dnes uzpůsobené pro pobyt chronicky nemocných.DD financuje ministertvo soc.věcí.Jak to,že kopete do lidí,kteří tím,že dělají to co by dělat neměli okradají nás,zbytek zdravottníků ?Kolik pacientů potřebujících 3 hodiny zdrav.výkonů denně jste tam viděl.Odpovím vám:ani jednoho. revizní lékař
Ondřej Šťastný ODPOVĚĎ: Viděl jsem pacienty, kteří si bez zdravotních výkonů ani nepodají čaj. 9.7.2008 11:55
OTÁZKA: Dobrý deň, v prvom rade skladam obdiv, že ste mali odvahu sa do niečoho takého pustiť. A teraz dotaz. Myslíte si, že sa politická scéna začne viac zaoberať týmto pre nich "nezaujímavým" a "nevýnosným" problémom ako je katastrofálny stav ako českého zdravotníctva? Netvrdím, že na Slovensku je to o niečo lepšie :) Sona
Ondřej Šťastný ODPOVĚĎ: Zdravím na Slovensko. Nevím, jestli se to zlepší. Já doufám. 9.7.2008 11:55
OTÁZKA: Dobrý den. Je chválihodné, že se snažíte upozornit na problém. Zkuste ale zodopvědět můj dotaz: Jaký je plat sestry LDN? Jaký je plat reportéra MF Fnes? Je těžké najít sestru na LDN (je dostatek sester v českém zdravotnictví) ? Máte zájem, aby Vaše polovička pracovala jako sestra v LDN? Děkuji Ipic
Ondřej Šťastný ODPOVĚĎ: Plat sestry v soukromé LDN CHittussiho je podle vedení okolo 20 tis. Se svým platem se nesmím svěřovat. K otázce: Sester v českém zdravotnictví je velmi málo. Stejně je tomu bohužel v LDN. 9.7.2008 11:58
OTÁZKA: Chtela bych se zeptat jaky byl psychicky stav pacientu? Verim tomu ze kdyz se na starsi paciety nekdo usmeje a pohladi tak se jim snad i trochu ulevi. Petra

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Dobrý den, asi jste tušil že budete považován za senzacechtivého žurnalistu, ale děkuji Vám za odvahu, se kterou jste se do Vaší "mise" pustil a díky i za všechny, kterých se Vámi posaná situace již dotkla a koneckonců - může se týkat jednou i každého z nás. Máte pravdu, že nemluvit o problému znamená de facto s ním souhlasit. Víte, že bych se nedivil, kdybyste si Vaším článkem připravil cestu ke křeslu ministra zdravotnictví (nemíněno zle) - nemáte tyto ambice ? L.
Ondřej Šťastný ODPOVĚĎ: :-) Díky. Politicky aktivní jsem byl naposledy v diskusích se spolužáky na střední škole. Ambice v politice skutečně nemám. 9.7.2008 12:00
OTÁZKA: Dobrý den. Chtěla bych se Vás zeptat, jak se v této LDN používali tzv. postranice u postelí ? Měli je pacienti po celých 24 hodin nebo jim je sestry přes den odejmuly a pacienti mohli kdykoliv spadnout s postele na zem ? Byl jste svědkem nějakého takového pádu ? Domnívám se, že jste svým článkem pomohl dalším bezbranným lidem, kteří leží v LDN po celé republice. Děkuji za odpoveď a přeji Vám hezký den. Martina
Ondřej Šťastný ODPOVĚĎ: Postranice se v soukromé LDN Chittussiho používají zhusta a vždy celodenně. Pacienti s výjimkou málo častých návštěv rehabilitačních sester nemohou opustit postel. Byl jsem svědkem toho, kdy jeden ochrnutý člověk málem spadnul, protože neměl postranice. Dodali jsme mu je. Ale POZOR: Postranice jsou podle geriatrů v zásadě negativní prvek, mají se dávat jen neklidným nebo agresivním pacientům, a i těm jen tehdy, když je to nezbytné. Jejich použití totiž znemožňuje pacientům pohyb a dělá z nich "ležáky", čímž se jejich stav dále zhoršuje. 9.7.2008 12:04
OTÁZKA: Pane redaktore, od přečtení Vašeho článku si kladu otázku komu jste tímto článkem pomohl. Ráda bych četla Váš článek rok poté, co byste tam rok pracoval. S pravidelnými přesčasy 40 hodin měsíčně, malým platem a 3 týdny staré dovolené, kterou si ovšem nemáte kdy vybrat. Proč není Váš článek zaměřen na příčinu techto potíží? Proč neuděláte seriozní průzkum toho z jakých důvodů sestry a lékaři odchází do zahraničí? Proč jste si dopředu nezjistil normy pracovních sil na daný počet takto postižených pacientů a se zjištěnou skutečností pak nezašel na patřičná místa??? To je pár námětů na další články. Nemyslím si, že po Vašem článku vzroste zájem o toto povolání, naopak snad se zvýší další kontroly a ze zdravotnictví odejdou dalsí pracovníci. Kdo si mysíte, že to pak bude dělat? Navíc bych Vás také ráda upozornila, že jako sanitář nemáte bez svolení sestry přístup k dokumentaci. Dopustil jste se tedy pracovního přestupku, tak to zde neprezentujte jako hrdinství! Kateřina H.
Ondřej Šťastný ODPOVĚĎ: Doufám, že jsem pomohl alespoň tomu, že se tento problém začne řešit. Víc jako novinář udělat nemohu. 9.7.2008 12:05
OTÁZKA: Zdravotníci, mezi nimi sestry a mezi sestrami zejména sestry na interních a LDN pracovištích dělají práci, která je velmi náročná a špatně placená. Proč myslíte, že je nedostatek sester? Vy byste chtěl s dokončeným středoškolským vzděláním utírat zadky a odnášet po pacientech výměšky? Máte pocit, že jste rovina chlapík, když se necháte na pouhý týden do tohoto prostředí vpustit a pak vaše zkušenosti roztroubíte do světa? Zkuste 2 roky dělat práci těch sester a žít z jejich platu. Podle mě jste ubožák. Karel
Ondřej Šťastný ODPOVĚĎ: Díky za ohlas. Myslíte, že je v pořádku porušovat zákon a zanedbávat pacienty? Tohle špatnými pracovními podmínkami omluvit nelze. 9.7.2008 12:06
OTÁZKA: Myslim si, ze soukrome zarizeni jsou na lepsi urovni. Bohuzel statni je statni a jenom se potvrzuje, ze spolecnost neni na peci o lidi ve stari pripravena. samozrejme, ze v obou pripadech potvrzuje vyjimka pravidlo. Myslim, ze chybi objektivni kontrola, objektivni informace a odvaha mluvit o techto nechutnostech nahlas. Je dobre, ze jste to zverejnil. Mozna, ze by si mohli politici dvakrat do roka neohlasene par zarizeni projit a vzit si sebou placacky na mouchy, aby je nesezraly. Milan
Ondřej Šťastný ODPOVĚĎ: Díky. Ze stovek čtenářských ohlasů snad mohu zodpovědně prohlásit, že hrubé chyby se vyskytují jak v soukromých, tak i státních LDN. 9.7.2008 12:08
OTÁZKA: Dobrý den, mám podobný názor jako p.Marek S. Pracuji v domově pro seniory a můžu říct,že naše ošetřovatelky pracuji na 120%. Podmínky,které mají jsou tristní...sice se v posledních letech podařilo získat větší objem příspěvků,ale mnohdy po takových urgencích,které hodně ubíraly psychických sil. Přesto však souhlasím i s Vámi,že je nutné tlačit na politiky,protože různé politikaření a ekonomické hašteření zaměstnává politiky dennodenně a na lidské životy těch,kteří opravdu pomoc potřebují se "zapomíná"...snad se situace pohne.Na závěr bych se Vás chtěl zeptat,zda-li počítáte s opakováním "skryté akce".Děkuji Pavel H.
Ondřej Šťastný ODPOVĚĎ: "Skryté akce" budeme opakovat do té doby, dokud bude nutné upozorňovat na závažné společenské problémy. Nejen ve zdravotnictví. 9.7.2008 12:09
OTÁZKA: Jste vážně hrdina! Strávil jste tam týden a píšete, že to byly otřesné zážitky- představte si, že byste tam pracoval měsíce a roky, za stejný plat jako ty sestřičky, kterým vyčítáte kafe a pauzu na cigaretu. Jistě, péče je někde horší a někde lepší, jako jsou lepší a horší novináři. Na druhou stranu, práce sestry v LDN je jedna z psychicky i fyzicky nejnáročnějších, už proto, že o ty stařečky je potřeba pečovat jako o děti ( sami se často nenajedí, neumyjí...), ale ta perspektiva je daleko smutnější. A ta " pořádná mediální masáž" , jak to nazýváte, vyzněla pouze jako kritika sestřiček, které dlají nevděčnou práci za málo peněz, politiků se Vaše reportáž těžko nějak dotkne. A čtenářům, kteří si stěžují na špatnou péči o své příbuzné: ve většině případů je možné se o dědečka či babičku postarat doma- home-care péče v tom může hodně pomoci. Ale je pochopitelně pro rodinu časově i psychicky náročnější- jednodušší jedát příbuzného do LDN a pak si stěžovat na špatnou péči. Magdaléna
Ondřej Šťastný ODPOVĚĎ: Souhlasím s Vámi v tom, že část viny nesou některé rodiny, které mají LDN jen jako odkladiště nepohodlných předků. S tím bohužel těžko něco uděláme. 9.7.2008 12:12
OTÁZKA: Dobrý den,nemám otázku,spíše příspěvek do spektra názorů na téma péče o seniory. Už 12 let se starám o svou babičku, poslední 3 roky je její stav dost špatný. Za tu dobu jsem nebyla opravdu nikde společně se všemi svými dětmi najednou. Vždy musí zůstat někdo doma. Žijeme z alimentů, babiččina důchodu, příspěvku na péči a dětských přídavků. Perspektiva, že jednou najdu dobrou práci je nulová. Když kdekoliv řeknu, že se starám doma o babičku,jasně vidím, někdy i slyším názor-ta se má, nemusí do práce. Těch 24 hodin neustále v pozoru nikdo, kdo sám nezná, nechápe.Péče o malé dítě je náročná, ale vidíte pokrok, vývoj úspěch.V péči o dementního seniora je radost z pokroku skutečně minimální.Nikdy bych si nedovolila odsoudit dospělé děti za to, že umístí rodiče do LDN. Podmínky pro domácí péči sice jsou, ale po mých zkušenostech musím říct, že jsou na hranici sebeobětování pro zbytek rodiny.O vašich zkušenostech z LDN radši ani nemluvím. Ale kudy ven? Michaela
Ondřej Šťastný ODPOVĚĎ: Díky za velmi silný příspěvek. Držím palce v další péči o babičku, máte můj obdiv. Kudy ven? Na to se budeme ptát politiků. 9.7.2008 12:13
OTÁZKA: Dobry den kokam ze se novinarum zalibilo v kontrolovani nemocnic. Z vlastni zkusenosti vim, ze nektere praktiky jako odbrani zvonecku se provadi vsude ne jen v Ceske republice. Myslim ze uroven nemocnic v CR je daleko lepsi nez treba ve Francii , kde nyni pracuji.Nerikam, ze vsechny praktiky jsou poradku, ale nekdy je tolik prace a pracovnich sil malo , ze se to jinak neda.Napriklad odpovedet na zvonecek hned je nekdy nad lidsky ukon.Myslite si, ze tim ze poukazete na nedostatky se neco zmeni?Akorat to odnesou nekdy nevinne setricky a vedeni zustane stejne a bez postihu. Jedna rada bezte se podivat do jinych zarizeni treba ve Francii a myslim ze budete nemile prekvapen, tak jako ja. A dostanete se tam hodnes snadno, jako stazista. Eva
Ondřej Šťastný ODPOVĚĎ: Nesouhlasím, že to odnesou "nevinné sestřičky". Za prvé nejsou nevinné a za druhé hledáme řešení s politiky. 9.7.2008 12:14
OTÁZKA: Trochu rozšířím pole problematiky. Zatím jsou terčem zdravotníci a politici.A co takhle rodina?Jak se Vy, pane reportére,staráte o své předky?Jste připraven za případnou nutnou neustálou péči v požadované kvalitě platit tržní cenu?A jak se připravujete již nyní na své stáří, popřípadě nemohoucnost? Chtěli jsme tady kapitalismus, musíme se tedy kapitalisticky chovat.Nikdo nám zadarmo nic nedá.Jestliže o sebe celý život nedbáme,ničíme si zdraví (např.alkoholici a feťáci), nemůžeme pak chtít po společnosti, aby nás zahrnula velmi kvalitní péčí.Nyní se spousty prostředků utrácí právě na kvalitní služby pro výše zmíněné skupiny, protože jsme přeci solidární.Jste připraven akceptovat existenci starobinců? To je pro lidi, kteří se nezajistili a dostávají tudíž pouze to nejnutnější v přiměřené kvalitě za peníze, které seženou od dárců.Pokud jste ochoten přijmout takto tvrdý, ale zcela reálný přístup k problematice, pak vaše reportáž měla smysl. Přeji Vám pevné zdraví a pohodovou budoucnost. Luděk Labuda
Ondřej Šťastný ODPOVĚĎ: Díky za optání. Rodina se díkybohu těší zdraví a o důchodu ve svých 24 letech ještě, přiznám se, nepřemýšlím. Součástí "civilizovaného" kapitalismu by měla být i solidarita v rodině a spoluzodpovědnost za své blízké. 9.7.2008 12:17
zpět na osobnost