Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Každý čtvrtý kamion má špatné obutí, ukázal test. Zimní se jim nevyplatí

  16:53aktualizováno  16:53
Za kalamitní stavy na českých silnicích často mohou uvázlé kamiony. Jedním z důvodů, proč tomu tak je, je i nevhodné obutí tahačů. Zimní pneumatiky se většině dopravců nevyplatí. Neplnění zákonných podmínek ukázala i úterní kontrola policie, u níž byl i reportér MF DNES. Nesplnil je každý čtvrtý kamion.

Ještě o víkendu to na zimu nevypadalo. V pondělí však přišla sněhová kalamita. Uzavřela spoustu silnic po celé zemi včetně těch, kde v minulosti problémy se sjízdností nebyly (více o pondělní situaci zde). Ve spolupráci s policií proto MF DNES na sjezdu ze silnice R4 na Písecku sledovala, jak na tom byli v úterý někteří řidiči kamionů. Policisté jim měřili vzorky.

Fotogalerie

„Všechny čtyři pneumatiky mají pod pět milimetrů, jedna dokonce jen 3,7 milimetru. Přitom mají mít alespoň šest milimetrů,“ čte z měřáku hloubky dezénu policista Bronislav Marhánek z píseckého dopravního inspektorátu, když kontroluje obutí zadní poháněné nápravy zelenožlutého kamionu.

Právě na této nápravě musí dopravci podle zákona mít zimní pneumatiky, vpředu klidně letní. Marhánek s kolegou Jakubem Petrovičem zastavili první kamion, a hned jsou na něm sjeté gumy patrné už pouhým okem. „Já jsem důchodce, teď jsem do toho sedl a jedu. Řekněte mi, co je všechno špatně, zavolám to majiteli,“ vymlouvá se řidič.

Takových, kteří mají nevhodné pneumatiky, je spousta. MF DNES prohlédla na výjezdu z dálnice, která se v noci na úterý stala pro řadu řidičů kvůli sněhu pastí až na čtyři hodiny, a dvou dalších místech na čtyřicet kamionů. Jedenáct z nich mělo pneumatiky, které nevyhovovaly. Potvrzují se tím dlouhodobé statistiky, podle nichž má správné obutí 70 až 80 procent kamionů.

Zimní pneumatiky se dopravcům nevyplatí

Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia výsledek testu považuje za uspokojivý. „Zimní pneumatiky v teplejších zemích odchází doslova před očima a není pak ani bezpečné na nich jet. Je to problém zejména dálkové dopravy, obzvlášť když tolik sněhu napadne jednou za rok,“ říká mluvčí Česmadu Martin Felix. Podobně pro MF DNES argumentují oslovení dopravci.

Zimní pneumatiky pro tahače jsou oproti těm letním o poznání dražší, u dálkové cesty jsou přitom většinou potřebné jen na její malou část. Za porušení předpisů šoférům nevyhovujících souprav hrozí na místě pokuta dva tisíce korun, trestné body nedostanou. S ohledem na cenový rozdíl v nákupu pneumatik se jim tedy risk v podobě neplnění předpisů vyplatí.

„Spočítají si, že se jim to vyplatí, než je někdo zkontroluje několikrát za sebou při současném počtu policistů a kamionů na silnicích,“ konstatuje šéf jihočeských dopravních policistů Lubomír Veselý.

Zimní pneumatiky jsou povinné od 1. listopadu do 31. března za zhoršených povětrnostních podmínek. Zákon tak částečně ponechává rozhodnutí na řidičích. Bezpodmínečně povinné jsou jen na úsecích označených dopravní značkou „zimní výbava“. Zimní pneumatiky se od letních liší především složením směsi a hrubším vzorkem. Minimální hloubka vzorku je pro osobní automobily čtyři milimetry, nákladní pak zmíněných šest milimetrů.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.