On-line rozhovor s rektorem Univerzity Karlovy Václavem Hamplem
vydáno 25.1.2012 11:55
Spor o vysokoškolskou reformu vrcholí. Vysoké školy návrhy zákonů odmítají, na Univerzitě Karlově proběhly první protesty, kvůli kterým má jít její rektor Václav Hampl "na kobereček" k ministrovi. Co školám na zákonech vadí? Kam až mohou jejich protesty zajít? Co říkají na zavedení školného? Ptejte se rektora nejstarší české univerzity a šéfa konference rektorů Václava Hampla.
Konec rozhovoru
Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 25. ledna 2012 do 12:15
OTÁZKA:
Jak si vysvětlujete, že prezident republiky ani ministr školství "nechápou" problém likvidace akademických svobod? Je to podle vás reálným nedostatkem jejich IQ, nebo jde podle vás o účelová politická vyjádření? (Jako Dobešovo: prodavačka v Kauflandu platí školu těm, co studují...?)
OTÁZKA:
Dobrý den,
jste si vědom toho, že problém se akorát posouvá? Pan Dobeš má za sebou premiéra Nečase a prezidenta Klause. Myslíte si, že se nachází zrovna v pozici, kdy by Vám z postu manažera musel ustupovat?
Pan Nečas říká, že není důvod k „hysterii“, přitom hystericky jedná pan Dobeš, který hledá všechny možné způsoby, aby zlikvidoval nepřátele. Teď si z ČKR udělal na oko přátele, tudíž v této pohádce bude on za toho „hodného“ a nakonec všichni narazíme, až si s námi začne vytírat podlahu.
Pan Nečas uklidňuje situaci, že ještě neexistuje paragrafové znění. Jenže pan Nečas je nejspíš zvyklý řešit problémy a nikoliv jim předcházet. Akademické obce se snaží problému předejít a ne ho následně řešit. Proč si toto pan Nečas, Dobeš i Klaus neuvědomí?
Mám strach, že se nám vrací totalitní režim a nedělám si nyní legraci. Ta obava tam skutečně je.
Děkuji.
OTÁZKA:
Dobrý den, mohl by jste mně stručně vysvětlit, co si přesně mám představit pod pojmem akademické svobody? Hodně se o nich mluví, ale nikdo je pořádně nedefinoval.
OTÁZKA:
Dobrý den,
jaké jsou z Vašeho pohledu největší problémy v navrhovaném zákoně?
Děkuji,
OTÁZKA:
Pane rektore, z mého pohledu jste se dlouhé roky vyhýbal aktivnímu společenskému angažmá potřebnému pro šéfa UK: distanc od problémů plzeňské ZČU (nejen právnická kauza, ale i plagiátorská kauza I. Budila) i velmi opatrné "osobní" angažmá proti Bílé knize TV, kdy za vás spíše mluvili někteří prorektoři... Co se teď změnilo? Co vás nyní přimělo stát se opravdickým aktérem vysokoškolského dění?
OTÁZKA:
Nemelo by se snizit pocet vysokych skol, tak aby opravdu vychovavali elitu naroda v danych oborech? Jednak nemame tolik spickovych odobrniku a druhak se zbytecne rozmelnuji prostredky tedy pokud by se studium neplatilo a tim padem neosamostatnilo od vlady statu. Pokud by se zrusily gymply a jejich urovne se prevedla na oborove stredni skoly tak by meli studenti i sanci si nasetrit spolu s se smysluplnym systemem stipendia. Podle meho neni ostuda mit stredni skolu ci ucnak vetsi ostuda je mit vs diplom a mi znalosti stredoskolaka. Aspon v mem oboru je to bezna praxe. 0xf
Pavel Zajíček
OTÁZKA:
Dobrý den, držím Vám palce. Vytrvejte!
Jiří Macek
OTÁZKA:
Pane rektore, co se Vám zdá tak špatného na tom, když stát, který veřejné vysoké školy financuje, chce do příslušných vedoucích funkcí nominovat své lidi? Třeba nápad se zastoupením lidí z reálné ekonomiky země působí dobře a mohl by eliminovat jistou odtrženost učebních programů od skutečných potřeb pracovního trhu. Nebo se v tomto mýlím?
OTÁZKA:
Dobrý den pane rektore,
na univerzitě v Seattle ve státě Washington plati školné rezidenti 10000 USD a cizí (z jiných států a cizinci) téměř třikrát tolik. Proč u nás cizinci studují zadarmo? Novák, ČVUT
http://seattletimes.nwsource.com/html/localnews/2016769522_international15m.html
Jan Novák
OTÁZKA:
Za celou dobu se hovori o verejnych skolach nikoli o dnesnim vredu / kolac soukromych skol/, ktere jsou odkladistem politiku.
Co Vy na to?dekuji
OTÁZKA:
Co znamená, že budete dál s MŠMT o těch VZZ jednat? Ministr Dobeš řekl, že on Vám dá stanovisko Legislativní rady vlády (LRV), a pak se s Vámi sejde. Není to poněkud nestandardní, že budete dojednávat text, který již bude schválen LRV, a pak bude teprve dolaďován. Myslíte si, že MŠMT nabídne nějaké ústupky nebo se vrátí k zářijové verzi, nebo s čím za ním příště půjdete? Nehledě na to, jak si myslíte, že ty návrhy na LRV dopadnou, když vědecká rada PF UK, jejíž mnozí členové jsou i členy LRV, jednomyslně oba VZZ odmítla jako ani nesplňující formální požadavky na dokument takového charakteru? Nebo si myslíte, že to bude na LRV projednáváno zkráceně, tzn. že si paní Peake řekne je to fajn a dá to ministru Dobešovi? Mělo by v takovém případě vůbec smysl ještě jednat?
PS. Rektora nedáme! :-)
OTÁZKA:
Dobrý den, na jednu stranu chápu, že akademičtí funkcionáři brání akademické svobody, na druhé straně považuji za zcela legitimní spor o jejich obsah. Jestliže stát pro výkon určitých profesí požaduje vysokoškolské vzdělání, musí mít možnost zjednat, aby byla garantována určitá míra kvality tohoto vzdělání. Nemluvě o možnost kontroly vynakládání prostředků z veřejných rozpočtů. Příklad plzeňských práv je jistě extrémní, nicméně i řada skandálů kolem opsaných diplomových prací na jiných vysokých školách ukazuje, že je jednoznačně potřeba nastavit přísnější pravidla. Máte Vy osobněpředstavu, jak zajistit rovnováhu mezi oprávněnými zájmy státu na straně jedné a vysokých škol na straně duhé? děkuji za odpověď
František Nesvadba
OTÁZKA:
Dobrý den. Proč se bojíte posílení vlivu politiků z univerzitní správní rady dle nového zákona, když tam už dnes sedí Heger, Kasal, Zaorálek, Sobotka aj. politici? Děkuji.
OTÁZKA:
Vazeny pane rektore,
jako absolvent Vasi 2. LF bych Vas chtel informovat, ze podminky pro vedu a studiumjsou na teto fakulte naprosto otresne, stejne jako cela vyuka. Nyni pracuji v cizine a mam tak moznost srovnani a nezlobte se, ale UK vedete ke katastrofe, inspirujte se v USA, kde jsou univerzity vedeny nikoliv vedci, ale spravni radou ktera dokaze univerzitu ridit dobre hlavne financne.
OTÁZKA:
Dobrý den. Reforma VŠ se připravuje už leta, ale jediné, co ve skutečnosti vidim, jsou jen návrhy na zpoplatnění studia. Tomu já neříkám reforma. Vám snad přijde normální, že vysoké školy studují desítky procent populačních ročníků? Pokud možno ještě humanitního zaměření a na technických školách - a jejich absolventy nutně potřebujeme - lavice zejí, kvůli náročnosti studia, prázdnotou. Pak absolventi některých univerzit (kteří by v nedávné minulosti byli rádi za maturitu) akorát tvoří fronty na úřadech práce.
Zbyněk Čejka
předchozí | 1 2 | další |
Upozornění
Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.