Vyhláška ministerstva dopravy vstoupila v platnost v roce 2015. Uvolnění pravidel umožnilo splavnění zhruba 900 kilometrů páteřních řek a lodní provoz díky tomu na některých úsecích vzrostl o 30 procent.
„Týká se to zejména vodních nádrží Slapy, Orlík, Dalešice a Žermanice na Moravě. Frekventovanou vodní cestou je i území hlavního města Prahy, tradičně oblíbený Baťův kanál a další,“ vyjmenovala ředitelka Státní plavební správy Klára Němcová. Plavební správa loni také vydala o 1 200 víc kapitánských průkazů na řízení rekreačních lodí než předchozí rok.
Nárůst provozu a turistického ruchu si pochvalují především drobní podnikatelé. Třeba na Baťově kanále za uplynulé dva roky díky novince registrují výrazný vzestup zájmu o půjčování lodí.
Počet nehod lodí
Zdroj: Státní plavební správa |
„To má zásadní vliv na malé provozovny v okolí řek, kde kromě půjčoven lodí vznikla řada restaurací, penzionů, prodejen či servisů pro cyklisty. Velkým zájmem obcí je proto nyní prodloužení kanálu ze Zlína do Kroměříže a dále do Hodonína,“ informovala Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR.
Nehod mírně přibylo
Od dubna 2015 mohou motorové čluny a skútry také na devět přehrad včetně Lipna. Po loňské kolizi skútru a pramice na Orlické přehradě, při které zemřela osmnáctiletá dívka (psali jsme o tom zde), zesílily obavy z nárůstu počtu nehod na vodě.
I přes výrazně větší provoz však podle ředitelky Státní plavební správy počet nehod nevrostl nijak zásadně. Za uplynulý rok jich vyšetřovala celkem 20, což podle ní nevybočuje ze statistik za posledních deset let (viz box). V roce 2015 plavební správa řešila 12 nehod, v roce 2014 šest.
Největší počet nehod se loni udál na Vltavě v úseku od hráze slapské přehrady po Prahu, kde plavební správa evidovala celkem sedm lehčích nehod. Další tři obdobné se staly na Baťově kanálu. Vážná se stala na Slapech, kde se v červenci začal potápět přívoz s padesáti cestujícími na palubě. Nikdo z nich nebyl zraněn.
„Nejčastější příčinou je chybné křižování při potkávání plavidel, špatné ukotvení lodí při stání a chyby řízení při vyplouvání a přistávání,“ podotkla Klára Němcová.