Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Rekordní oprava nádraží přiblížila Londýn k Evropě

  12:10aktualizováno  12:10
Osm set milionů liber zaplatili Britové za opravu železniční stanice, která je o desítky minut přiblíží kontinentální Evropě. Rekonstrukce nádraží St. Pancras v centru Londýna byla nejrozsáhlejší svého druhu v dějinách země. Dnes se stanice otevírá veřejnosti. Lidé se odsud dostanou do Paříže za 2 hodiny a 15 minut.

Londýnské nádraží St. Pancras | foto: Profimedia.cz

Nádraží St. Pancras ještě před pár desítkami let představovalo pro Londýňany zhmotnění všeho, co dvacáté století nesnášelo na devatenáctém. Jak poznamenal britský server BBC, bylo zastaralé, nabubřelé a směšné.

Velkolepá stavba architekta Williama Henryho Barlowa, poprvé otevřená roku 1868, byla odsouzena k demolici. Až na poslední chvíli ji zachránila kampaň, nejčastěji spojovaná s básníkem Johnem Betjemanem. Jeho socha teď stojí v opravené nádražní hale.

Ne jen stanice, ale i cíl
Obří rekonstrukce udělala ze St. Pancras moderní mezinárodní terminál, který minulý týden slavnostně otevřela královna Alžběta II. "Doufám, že St. Pancras nebude jen stanicí, ale také samotným cílem cesty," prohlásila.

Slavnostní otevření nádraží St. Pancras

Veřejnosti se nádraží otevřelo až dnes. V 11:01 tamního času, tedy po poledni našeho, vyrazil ze St. Pancras první rychlostní vlak Eurostar do Paříže. Cesta by se měla díky novým tratím zkrátit o dvacet minut na pouhé dvě a čtvrt hodiny. Jediné, co by spoj mohlo zastavit, je nynější stávka francouzských železničářů.

Večírek na rozloučenou
Až doteď vyrážely vlaky Eurostar z nádraží Waterloo na jižním břehu Temže. Poslední odjel včera v podvečer, načež se v prostorách stanice konala rozlučková party, která překvapila i zaměstnance.

"Je to jako večírek pro odcházejícího kolegu. Neměli jsme tušení, že se něco takového bude konat," řekla agentuře Reuters Celine Cognardová ze zákaznického servisu Eurostar. Na světelné tabuli za ní svítil nápis "Sbohem, Waterloo, budeš nám chybět".

Nádraží London Waterloo

Nový terminál St. Pancras je schopen vypravit osm mezinárodních vlaků za hodinu, a bude tedy značnou konkurencí pro leteckou dopravu. Kupříkladu cesta vlakem do Bruselu zabere pouhou hodinu a 51 minut. A tak zatímco jeden pasažér bude čekat na letišti na odbavení, jiný, usazený ve vlaku, už bude mít za sebou polovinu cesty.

Úkryty pro netopýry
Na nádraží St. Pancras je navázáno skoro 100 kilometrů nových tratí a bezmála deset kilometrů dlouhý tunel do Stratfordu, východní části Londýna, kde mají vyrůst sportoviště pro olympijské hry 2012.

Londýnské nádraží St. Pancras

Rekonstrukce měla za cíl co nejméně ohrozit okolní faunu, a proto bylo budovány úkryty pro netopýry či pelechy pro jezevce.

Londýnské nádraží St. Pancras

K nádraží přiléhá hotel, velkolepá stavba v gotickém stylu, která byla nejdříve přeměněna na kanceláře a později osiřela úplně. Teď tu bude znovu hotel a také luxusní byty. A v prostoru, který vznikl v 19. století umístěním původního nádraží na tisíc železných sloupů a který sloužil jako pivovarský sklad, teď vyrostly obchody a restaurace.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

V Jižní Korei začalo pravidelné korejsko-americké vojenské cvičení. Na snímku...
Armády Jižní Koreje a USA zahájily společné cvičení. Provokace, zní z KLDR

V Jižní Koreji začalo plánované jedenáctidenní vojenské cvičení, kterého se kromě padesáti tisíc jihokorejských zúčastní také 17,5 tisíce amerických vojáků....  celý článek

Younes Abouyaaquoub, jeden z podezřelých z teroristického útoku v Barceloně
Počet obětí z Barcelony stoupl na 15. Atentátníka hledá celá Evropa

Katalánská policie potvrdila, že při čtvrtečním útoku v Barceloně řídil 22letý Maročan Younes Abouyaaqoub. Pátrání po něm se mezitím rozšířilo i na další...  celý článek

Narkoman si připravuje dávku heroinu.
Skotsku vymírá „generace Trainspotting“, narkomany kosí podlomené zdraví

Skotsko se už deset let potýká s rostoucím počtem úmrtí spojených s užíváním drog. V přepočtu na milion obyvatel v této statistice dokonce vévodí EU. Podle...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.