Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Z libereckého nádraží mizí kus historie. Páté nástupiště mění vzhled

  8:33aktualizováno  8:33
Konec jedné éry. Páté nástupiště libereckého nádraží definitivně přestalo být kulisou pro filmy z války. Prodělává nákladnou rekonstrukci. Z peronu už zmizely litinové sloupy, bagry odkrojily i letitou dlažbu oťukanou nervózními cestujícími čekajícími na zpožděný vlak.

Celkové náklady na rekonstrukci se původně odhadovaly na šedesát milionů korun, soutěži se je ale podařilo výrazně snížit | foto: Ota Bartovský, MAFRA

"Pendloval jsem mezi Hrádkem a Libercem a na pátém nástupišti jsem nastupoval i vystupoval pětadvacet let. Je to pro mě velká nostalgie. Zažil jsem tam neskonale dlouhá zpoždění, v zimě mrzl a v létě se potil," zhodnotil Liberečan Milan Pavlů.

Fotogalerie

"Nechal jsem tam kus svého života. Nádraží mělo typickou atmosféru, na druhou stranu se vylepší, což je asi dobře."

Akce je součástí německo-českého projektu Lubahn. Ten chce udělat přeshraniční spojení v Euroregionu Nisa zajímavější a z velké části jej platí evropské fondy.

Oprava zastávek bude levnější, než se dříve myslelo. Spolu s libereckou zastávkou projde opravou i vlakové nástupiště ve Varnsdorfu na Děčínsku, které zatím sloužilo jen nákladní dopravě.

Modernizace spolyká více než 24 milionů korun. "Celkové náklady se původně odhadovaly na šedesát milionů korun, soutěži se je ale podařilo výrazně snížit," řekl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Tesař.

Nástupiště budou upravena na výšku 550 milimetrů nad kolejemi tak, aby cestující mohli pohodlně nastupovat do moderních nízkopodlažních vlaků, které na trase z Liberce přes Žitavu do Varnsdorfu jezdí. V Německu se modernizace dočká třetí nástupiště v Mittelherwigsdorfu.

Práce na hlavním libereckém nádraží poběží do listopadu. Rekonstrukce se dočká nejen nástupiště, ale i přístřešek pro cestující. Podle Tesaře dojde na opravu železničního svršku v přilehlých kolejích. "Stavba si vyžádá i úpravu osobního výtahu a prodloužení schodiště na výstupech z podchodů," doplnil.

Počítá se také se zbouráním nevyužívaného útulku Českých drah na jižním konci nástupiště a nefunkčních služebních výtahů. 

Hejtman tu přebíhal koleje

Osobní vztah má k pátému nástupišti na libereckém nádraží i hejtman Martin Půta. "Z Hrádku nad Nisou jsem do Liberce denně dojížděl nejdříve čtyři roky na základní školu a pak čtyři roky na gymnázium, vlak končil právě na pátém nástupišti."

Hejtman přiznal, že tehdy se spolužáky přebíhali přes koleje, protože to bylo směrem ke škole nejkratší. Věří tomu, že modernizace nástupišť a další investice pomohou do vlaků přivést další cestující.

Největším problémem trati z Liberce přes Hrádek nad Nisou do Žitavy je podle Půty havarijní stav krátkého úseku na polském území. "Polská strana do svého úseku trati od války neinvestovala, takže rychlé vlaky, které na našem území jezdí i stokilometrovou rychlostí, jezdí mezi Hrádkem a Žitavou přes Polsko dvacítkou," řekl Půta.

Česká a německá strana už deset let usilují o modernizaci úseku. Pro Poláky to ale není to hlavní, protože podle mezistátních smluv po něm vlaky jen projíždějí a nesmějí zastavit.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.