Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Skútr jel příliš blízko parníku, odhalila rekonstrukce tragédie na Orlíku

  0:05aktualizováno  0:05
Při srážce skútru s pramicí na Orlíku zemřela minulý týden osmnáctiletá dívka. MF DNES zrekonstruovala nehodu podle výpovědí svědků, účastníků i expertů. Ukazují na to, že řidič skútru porušil hned několik pravidel.

Vodní skútr, na kterém dva mladíci narazili do pramice. | foto: Policie ČR

Je neděle 10. července těsně před půl pátou a v široké zátoce pod zámkem Orlík pluje výletní parník Zvíkov na své pravidelné trase. Nejde přehlédnout. Proti němu pomalu rozráží hladinu hliníková pramice s motorem a zároveň opodál burácí rychlý třísedadlový skútr mířící také proti parníku. Blíží se banální potkání plavidel, které navzdory jasným pravidlům, že stroje se mají vyhnout jako auta a potkat se po svých levobocích, dopadne tragicky. Zemře mladá dívka.

V pátek měla pohřeb.

Příčina? Malá plavidla v neděli při smrtelné nehodě na Orlíku udělala fatální vzdálenostní chybu, řidič skútru porušil hned několik zásad.

Lodička se zamilovanou mladou dvojicí dodržuje základní námořnické pravidlo, jak se mají proti sobě plující lodě potkat, a jede od parníku vlevo. Skútr však klouže po vodě z druhé strany parníku, a když jej mine, těsně za jeho zádí prudce zatáčí vpravo. Do vln, které velká loď zanechává a na kterých si chce zaskákat. Jenže přeskakuje vlny a letí přímo proti pramici na druhé straně parníku, o které řidič neví. Obě plavidla jsou nebezpečně blízko velké lodi a vzájemně na sebe nevidí.

„Obě plavidla jela blízko parníku. K parníku se pod padesát metrů nemá nikdo přiblížit, to je základ. Lodička měla po srážce ohnutý horní okraj, z čehož tipuji, že při nárazu musel skútr být ve vzduchu a v tu chvíli už neovladatelný,“ popisuje majitel lodi Pavel Šofr. Takový průběh vysvětluje to, proč se řidič skútru nestihl pramici navzdory dobré ovladatelnosti stroje vyhnout.

Fotogalerie

Právě tyto chyby byly u tragédie na 157. říčním kilometru Vltavy rozhodující. Loď Zvíkov měří sedmadvacet metrů a s tím měli všichni kalkulovat. „K velkému plavidlu se nesmí nikdo přiblížit na dvojnásobek jeho délky. Tedy v tomto případě se neměla plavidla přiblížit na 54 metrů,“ říká vedoucí plavebního dozoru Státní plavební správy Josef Löffler.

Proti pravidlům bylo i skákat přes vlny za parníkem. „Jakékoliv figurální jízdy, skoky na vlnách a další triky jsou povolené jen v drahách k tomu určených,“ doplňuje Löffler.

Kdyby jak pramice, tak skútr základní poučku dodržely, musely by být od sebe alespoň 108 metrů. A to je dost na to, skútr zastavit či obrátit. Písečtí kriminalisté právě s verzí, že loďka a skútr parník „sevřely“, pracují. „Obvinění prozatím nepadlo,“ říká mluvčí policistů Kamila Čuřínová–Ingrišová.

Témata: Vltava


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.