Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Středočeské obce řeší, co s mosty přes D1. Některé vedou z lesa do lesa

  20:53aktualizováno  20:53
Středočeské obce začnou řešit, které mosty přes dálnici D1 v průběhu rekonstrukce vozovky opraví a které zboří a už je stavět nebudou. O osudu přemostění rozhodnou zastupitelé obcí, na jejichž území mosty jsou. Pokud se postaví nové, zaplatí je stát.

Na silnici mezi Jesenicí a Říčany u Prahy již přes dálnici D1 dělníci nový most postavili. | foto:  Radek Cihla, MAFRA

Na 55 středočeských kilometrech dálnice D1 od Mirošovic po Hořice je 35 mostů a 15 přemostění, po kterých leckdy vedou jen polní cesty. Modernizace a rozšiřováním dálnice začne na podzim na dvou středočeských úsecích. To znamená opravit deset dálničních mostů a rozhodnout, co bude se šesti obecními.

Ve Všechlapech na Benešovsku o tom jednali zastupitelé bouřlivě. Přes přemostění sice skoro nikdo nechodí, vede z lesa do lesa, ale obec z něj má peníze za to, že na něm visí reklama. Vede tudy stezka, občas po ní přejede traktor.

Komu patří mosty přes D1

21,7 Mirošovice

21,8 Správa žel. dopr. cesty

22,1 Středočeský kraj

23,4 Hrusice

24,6 Kaliště

33,8 Středočeský kraj

37,1 Ostředek

41,2 Středočeský kraj

42,6 Všechlapy

47,8 Psáře

48,8 Středočeský kraj

49,6 Trhový Štěpánov

67,1 Loket

69,6 Lesy ČR

71,4 Středočeský kraj

75,1 km Hořice (kraj Vysočina)

Zdroj: ŘSD

"Bylo to velké dilema, váhal jsem do poslední chvíle. Peníze z reklamy sice máme, ale není to mnoho. Nejprve jsem byl pro to, aby se už nový most nestavěl, ale nakonec jsem zvedl ruku pro nový," řekl starosta Luboš Kuneš. Pro bylo pět zastupitelů, proti dva.

"Na jednání jsem byl, bylo to emotivní. Pro místní je to těžké rozhodování, ale musí si také uvědomit, že most si od nás převezmou a budou ho muset udržovat, opravovat," upozornil zmocněnec pro modernizaci D1 Jiří Švorc z ŘSD.

Přemostění ve Všechlapech se stavělo v 70. letech minulého století dokonce jako dvouproudové, teď bude užší. Opravit by se však stejně muselo. Odpadávají z něj už kusy betonu, je na hranici havárie.

Podle Švorce je na tom podobně většina mostů přes dálnici. "Chápeme, že obce nemají na to, aby dávaly miliony do jejich rekonstrukcí," podotkl Švorc.

Nejhůř je na tom most Šmejkalka

Všechna přemostění se při rekonstrukci odstraní a tam, kde zastupitelé rozhodnou o postavení nového, vzniknou širší. "Budou tak široká, aby se v budoucnu, pokud by vyvstala potřeba opět rozšířit dálnici o další pruh, nemusela bourat. Jejich životnost je kolem osmdesáti let," doplnil Švorc.

Fotogalerie

Generální opravou projdou i dálniční mosty a budou rozšířené, aby po nich mohla vést čtyřproudová silnice. Je na nich potřeba opravit mostní uzávěry, odvodňovací systém i betonové konstrukce.

V nejhorším stavu je dálniční most Šmejkalka, který je vidět z údolí Senohrab. V projektu je zanesen jako samostatný úsek. Odborníci teď diskutují o tom, co s ním. Projektoval ho v roce 1944 Stanislav Bechyně, mezi jehož nejznámější stavby patří Lucerna a Veletržní palác v Praze.

"Je z období počátku betonových konstrukcí a je to svým způsobem technická památka a určitě si zaslouží nějakou ochranu. Zajímavé a krásné jsou železobetonové oblouky," řekl Švorc.

Buď se jen opraví, nebo zbourá a na jeho místě se postaví replika anebo úplně nový most. Každopádně je ve špatném stavu, je na něm kvůli tomu omezená rychlost. "Pokud by oblouky snesly dalších osmdesát let, mohl by být zachován. Na druhé straně všichni mostaři rádi stavějí nové mosty," dodal Švorc.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Dvanáct konkrétních podmínek, mezi nimi závazek usilovat o odmítnutí povinného...
Do vlády jen s tím, kdo odmítne povinné přijetí eura a EET, řekl Fiala

Závazek, že ODS půjde jen do takové vlády, která se zaváže zrušit elektronickou evidenci tržeb a bude mít v programu i odmítnutí povinného přijetí eura,...  celý článek

Silnice, na nichž se plánuje zavedení mýta
Jihočeský kraj chce rozšířit mýto i na další silnici I. třídy

I na jihočeských silnicích první třídy budou muset platit řidiči nákladních aut mýto. Kraj nejdříve návrh ministerstva dopravy odmítal, ale nyní na něj...  celý článek

Manželé Havlovi a Ondřej Kobza otevírají na týden veřejnosti částečně...
VIDEO: Střechu Lucerny zakryla dřevěná podlaha, připomíná palubu parníků

Nový výhled na Prahu po sedm dní nabídne terasa Paláce Lucerna, kterou má pronajatou kavárník Ondřej Kobza. Během rekonstrukce se proměnila celá střecha,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.