Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Reklama zakrývá pražské památky roky, oprava přitom trvá měsíce

  21:32aktualizováno  21:32
Pomník na pražském Palackého náměstí halí už téměř rok reklama na auta. Jiná zakrývá mýtné domky na mostu Legií. Reklamy by měly zaplatit jejich rekonstrukci. Jenže na lešení, které je za nimi, měsíce nevkročila ani noha. A nikdo nedokáže říct, za jak dlouho se těmto místům vrátí původní podoba.

Má reklama sloužit soše, nebo socha reklamě? To je otázka, na kterou se v Praze hledá těžko odpověď. Faktem je, že pokud reklama přispívá na opravu památky, obepíná ji nikoliv měsíce, ale roky. Například Šítkovská věž byla do reklamy zamotaná čtyři roky. Mýtné domky na mostě Legií stejně jako Palackého pomník halí reklama už rok.

Na Palackého náměstí ještě neskončil restaurátorský průzkum pomníku. Podle Galerie hlavního města proto, že jde o vysoce specializovanou práci, kterou navíc zkomplikoval výrazně horší stav sochy, než se čekalo. Čtyři mýtné domky zase na jaře poškodili vandalové a restaurátoři stále v dílně dokončují poškozené díly.

U obou památek proto úřady prodloužily reklamu na další rok. Bude-li to nutné, mohou správci památek nebo reklamní agentury o prodloužení žádat znovu. Některým odborníkům, kteří se o památky starají, se ale taková praxe nezdá.

"Je to postavené na hlavu, protože na Husa nebo Palackého není dokončený restaurátorský průzkum, na jehož základě bude zpracován restaurátorský záměr. To znamená, že není stanoveno, jakým způsobem a jak dlouho se bude památka opravovat. Tím pádem ani nemůže být stanovena cena, takže se dopředu neví, kolik by reklama měla stát a jak dlouho by tam měla být," argumentuje restaurátor Ivan Houska.

Houska se specializuje na kov a s restaurováním pražských památek má zkušenosti. Mimo jiné se nyní podílí na opravě jezdecké sochy Jana Žižky na Vítkově. V minulosti opravoval sousoší Trig na Národním divadle.

Reklama za 300 tisíc měsíčně

Právě to, že dopředu nejsou jasná pravidla, může vyhovovat reklamním společnostem. Podle odhadů Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace stojí venkovní reklama v centru Prahy měsíčně 100 až 300 tisíc korun. U horní hranice se například pohybovala reklama umístěná dočasně na Husově pomníku na Staroměstském náměstí.

"Cena se odvíjí od toho, že taková reklama je vysoce individuální, nese s sebou vysoký image a vysokou míru exkluzivity," uvedl prezident asociace Pavel Brabec.

Většinu takových ploch v Praze zajišťuje agentura Qeep, která má zaplatit také opravu památníku na Palackého náměstí. Uvést konkrétní ceny ale nechce. "Za celou dobu, kdy na místě reklama visí, se pohybují řádově v milionech korun. Naše provize z těchto částek jsou v řádech procent, ostatní jdou na opravu," uvedl za firmu Pavel Rejchrt. Částku nekomentovaly ani firmy Veolia a Škoda Auto, jejichž reklamy na pražských památkách visí nebo visely.

Čísla k Palackému nebo mýtným domkům nesdělily ani organizace, které se o ně starají. "Příjem z reklamy neznáme, neboť jsme ji nikdy neprovozovali," řekla Petra Hoftichová z Galerie hlavního města Prahy.

Oprava pomníku by měla stát zhruba 10 milionů. "Čtyřmilionovou opravu mýtných věží hradí reklama z větší části. Konkrétní částky zjistit nemůžu, protože obchodní ředitel má dovolenou," dodal v pátek mluvčí pražské Technické správy komunikací Tomáš Mrázek.

Zakryje reklama i Husa v srdci Prahy?

Podle pražského radního pro kulturu Ondřeje Pechy (ODS) je i dlouhodobé překrývání památek reklamou v pořádku. "Začali jsme to tak dělat, protože částky na průzkumy jsou obrovské, takže výtěžek z reklamy jde i na jejich pokrytí. Navíc doba, která se počítá na roky a ne měsíce, odpovídá víceméně tomu, aby byly náklady pokryté z reklamy stoprocentně," řekl iDNES.cz

Protahování restaurátorských prací může reklamkám vyhovovat ještě z jednoho důvodu. V minulosti se magistrát s Galerií hlavního města Prahy dohodly na pravidlu, že by reklama na soše měla být umístěna jen po dobu, kdy je v rekonstrukci.

Nepsané pravidlo bylo stanoveno po hašteření o opravu sochy Jana Husa na Staroměstském náměstí. Ta skončila sporem mezi firmou Qeep a magistrátem. Dodnes není vyřešený a asi jen tak nebude. Husa totiž zastínila mimo jiné kauza s Muchovou Slovanskou epopejí.

Magistrát tak ustrnul ve fázi zvažování, zda desetimilionovou opravu zaplatí město, nebo ji zajistí výtěžek z reklamy. "Pak je ale otázkou, jak stanovit pravidla na tak turisticky vytíženém místě a zda je vůbec nějaká reklamní agentura splní," dodal Pecha.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Bouřka v Rakovníku (23. června 2017)
Tři sta tisíc blesků. Noční bouřky byly rekordní, hlásí meteorologové

Bouřky, které ve čtvrtek a v noci na pátek zasáhly Českou republiku, doprovodilo nadprůměrné množství blesků. Meteorologové jich za 24 hodin zaznamenali téměř...  celý článek

Premiér Bohuslav Sobotka a prezident Miloš Zeman na XXVII. Sněmu Hospodářské...
U Zemana probíhá rozpad osobnosti a bude se to zhoršovat, míní Sobotka

Premiér Bohuslav Sobotka míní, že u prezidenta Miloše Zemana dochází k rozpadu osobnosti. „A obávám se, že to s plynoucím časem bude jen horší,“ napsal premiér...  celý článek

Podnikatel Zdeněk Zbytek při rozhovoru s MF DNES v Praze (7. června 2017)
Bývalí policisté a vojáci chtějí do Sněmovny. Jejich mentorem je Zbytek

Svého času byl pověřený rozkrytím korupční sítě na ministerstvu obrany. Pak jeho kariéru zhatila nelegální zbraň nalezená v jeho autě, ač se nikdy nezjistilo,...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.