Na omezení reklamy ve veřejnoprávní televizi kývla většina poslanců. Pro hlasovalo 92 ze 148 přítomných - ze stran vládní koalice, tři sociální demokraté a nezařazený Jaroslav Škárka. O zákonu ještě bude hlasovat Senát a potvrdit ho musí i prezident Václav Klaus.
Komunistka Ivana Levá neúspěšně usilovala o to, aby poslanci zákon zatím neschvalovali a znovu se jím zabývaly parlamentní výbory. Podpořili ji jen její straničtí kolegové a menší část poslanců ČSSD.
V mizivé míře zůstane reklama zachována na ČT2 a na sportovním kanálu ČT4. Půjde ale jen o půl procenta denního vysílacího času. Zcela má zmizet teleshopping.
"Tak jak to bylo schváleno, znamená, že alespoň nějaká reklama v České televizi zůstane, měla totiž zcela zmizet," řekl iDNES.cz ministr kultury Jiří Besser. Zákon podle něj také fakticky zlegalizuje internetové vysílání ČT, i když reklama na internetových stránkách veřejnoprávní televize také zmizí.
Příjmy z reklamy na čtyřce by televize měla použít na výrobu pořadů se sportovní tématikou, peníze z reklamy na druhém programu bude ČT odvádět fondu kultury.
Nova a Prima souhlasí, protestuje televize Barrandov
Česká televize dosud do Státního fondu na podporu a rozvoj kinematografie dávala 150 milionů korun ročně. Její příjmy z reklamy byly okolo půl miliardy za rok.
S tím, že by ji v tom měly nahradit, nemají problém Nova s Primou, které spolknou hlavní část reklamy ČT, ale brání se televize Barrandov. "Je rozdíl být na trhu osmnáct let, nebo tři roky v čase krize," řekla generální ředitelka nejmenší celoplošné stanice Janka Vozárová. Návrh jí připadá vůči TV Barrandov diskriminační.
S omezením reklamy v České televizi nesouhlasí také Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace. Podle ní se naruší konkurenční prostředí, posílí postavení Novy a Primy, reklama zdraží a v důsledku to zaplatí spotřebitelé.
Pokud by v ČT zůstalo víc reklamy, hrozila další arbitráž
Zachování většího objemu reklamy ve veřejnoprávní televizi by ale s velkou pravděpodobností znamenalo arbitráž proti státu ze strany vlastníků Novy, společnosti CME Američana Ronalda Laudera.
Komerční televize totiž několik let počítaly s tím, že vysílání reklamy v ČT skončí letos v souvislosti s koncem digitalizace.