Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pošta pustila na pobočky politickou reklamu, shlíží z ní Fischer

  15:09aktualizováno  16:11
Kampaň před prezidentskými volbami pronikla i na pobočky České pošty. Ta vůbec poprvé svolila k předvolební politické reklamě. Zatím jí využívá jen Jan Fischer. Jeho plakáty visí od začátku října na dvou třetinách poboček v celé zemi.

Plakáty Jana Fischera na pobočce pošty v Praze 1 | foto:  Petr Topič, MAFRA

"Je to první reklama, která může mít nějaký politický kontext," řekl iDNES.cz mluvčí podniku Ivo Mravinac.

Plakáty kandidáta na prezidentský úřad Jana Fischera visí na necelých dvou tisících z 3 400 poboček. V Praze je na dvaceti místech Fischerův plakát ve formátu A1 (594 krát 841 mm), což je větší vypodobnění než na ostatních pobočkách.

Česká pošta si s politikou ve své novodobé historii zavdala už jednou. Tehdy to ovšem nebyla předvolební kampaň. V roce 2010 se na pobočkách objevila reklama na knihu rozhovorů s Petrem Nečasem, který se ještě téhož roku stal českým premiérem. "Tehdy to nebylo tak napřímo jako nyní. Šlo o reklamu na produkt spojený s politicky exponovanou osobou," tvrdí Mravinac.

Reklamní plochu na pobočkách pro Českou poštu čtvrtým rokem prodává firma Media Master. Podle jejího ředitele Ivana Hyžáka je Česká pošta na politickou reklamu citlivá a dosud odmítala, aby její prostor firma prodávala stranám nebo lidem s politickými ambicemi. Výjimku udělala až nyní, a i tak chtěla předem vidět podobu kampaně.

Oslovili více kandidátů, reagovali jen dva

Přesto s jejím rozhodnutím někteří návštěvníci poboček nesouhlasí. "Je to státní podnik! Tak proč Fischera, proč ne třeba pan Zeman? Nebo Schwarzenberg?," napsal do redakce jeden ze čtenářů, jimž se přístup pošty nelíbí.

"Domníváme se, že tato kampaň neodporuje ani zákonům, ani etickým principům. Je to stejné, jako když visí politická reklama ve vozech či prostorách státního dopravce nebo státního či polostátního podniku," vysvětlil Mravinac.

Reklamu hájí také tím, že Media Master oslovil více kandidátů. "Nabídku jsme odeslali všem prezidentským kandidátům, na které jsme se dokázali nakontaktovat. Zareagovali dva. V této chvíli máme jednu objednávku, která už běží, a další je rozpracovaná," doplnil Hyžák.

Mluvčí Fischerovy kampaně Jana Víšková řekla, že tato forma reklamy stojí měsíčně 1 milion a 450 tisíc korun.  Plakáty na poštovních pobočkách budou do 15. prosince. Celkem tak Fischera vyjdou na 3 miliony a 625 tisíc korun.

"Hledali jsme takové marketingové kanály, které budou nové, blíže k občanům, případně ne tolik využívané pro politickou prezentaci. Obdobně jako plochy České pošty jsme poptávali plochy u ČSA, u autobusových dopravců nebo zástupců sítí multikin," uvedla Víšková.

Z reklamy má pošta miliony korun ročně

Česká pošta za prodej veškeré reklamy inkasuje ročně v řádech jednotek milionů korun. "Výnosy z reklamy nepřesáhnou ročně 10 milionů korun. Zájem o reklamní plochy není nijak překotný," informoval Mravinac. O reklamu v prostorách České pošty mají zájem třeba supermarkety, jež mají své provozovny poblíž poštovních poboček.

Peníze jsou součástí tržeb České pošty. Kromě reklamy si podnik přivydělává například také prodejem individuálních poštovních známek (více o známkách na míru čtěte zde).

Podle srpnových informací podniku činily celkové tržby za letošní první pololetí 10,033 miliardy korun. Po odečtení nákladů hospodaření podniku skončilo kladně, ziskem 460 milionů korun.

Mají být ve státních firmách politické reklamy?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 6. listopadu 2012. Anketa je uzavřena.

NE 586
ANO 101






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ivan Bartoš ve volebním štábu Pirátů v Praze. (21. října 2017)
Je to strašná síla, když vám dá hlas tolik lidí, říká slavící Bartoš

Sehnat předsedu Pirátů Ivana Bartoše není snadné. Mobil má vypnutý. Nejsnáze ho najdete podle svítících světel a hloučku kameramanů. „Jsem více než spokojený s...  celý článek

Předseda ČSSD Lubomír Zaorálek odpovídá na dotazy novinářů před Lidovým domem v...
Mění se doba a bude se muset změnit i ČSSD, řekl k neúspěchu Zaorálek

Volební lídr ČSSD Lubomír Zaorálek věří, že příčina jejich neúspěchu je v nedostatečné komunikaci s lidmi. Domníval se, že politiku je možné dělat v pracovně,...  celý článek

Jiří Hlavatý, šéf textilky Juta, která byla loni jedniškou na trhu. Dosáhla...
Kroužky vynesly šéfa Juty Hlavatého do Sněmovny, mandát senátora tím končí

Senátor za ANO Jiří Hlavatý se díky preferenčním hlasům stane poslancem. Poskočil z nevolitelného místa kandidátky na druhé. Zvolením do Sněmovny mu končí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.