V reklamním spotu se dvě dobré kamarádky sejdou na místním trhu. Jedna se druhé ptá, kde má manžela. Ta jí odpoví, že většinu svého volného času tráví v baru. Její kamarádka se jí následně zeptá na jejího milence, načež následuje pohled na muže stojícího u nedalekého stánku.
A v tu chvíli přijde klíčová otázky zvídavé kamarádky, zda při svých intimních chvilkách používají kondom. Po vytřeštěném pohledu její kolegyně pak přichází na řadu poučení o důležitosti jeho používání.
Lékaři slaví úspěch v boji proti AIDS, vyléčili nakaženou holčičku |
Proti osvětové reklamě se však rozhodně postavil biskup Julius Kalu. "Spot otevřeně propaguje amorálnost. Navíc byl na obrazovkách k vidění v hlavním vysílacím čase, kdy se na televizi dívají rodiny s dětmi," cituje Kalu BBC. S názory křesťanů se shoduje i místní muslimská komunita, podle které spot nabádá k "neznabožství".
Ke křesťanské víře se hlásí více než 80 procent Keňanů, druhou největší náboženskou skupinou jsou právě muslimové.
I mnozí Keňané reklamu kritizují
Děti a HIV/AIDSPodle odhadu Organizace Spojených národů se celosvětově v roce 2011 nově nakazilo virem HIV/AIDS 330 tisíc dětí. Celkově pak s touto nákazou na světě žije okolo tří milionů dětí. Většina z nich pochází ze zemí třetího světa a drahá antiretrovirová léčba je pro ně nedostupná. Zdroj: The New York Times |
A církevním hodnostářům dávají zapravdu i mnozí konzervativní Keňané. Mnoho rodičů se svým známým svěřuje, že se cítí trapně, když koukají na televizi s dětmi a na obrazovce se objeví inkriminovaný reklamní spot. V tu chvíli prý raději rychle přepínají na jiný kanál.
Keňští lékaři se shodují, že jediným cílem spotu bylo posílení kampaně v boji proti viru HIV. Lékaři připomínají, že podle statistik až třicet procent párů se pravidelně stýká s dalším partnerem a většina z nich při svých záletných dobrodružstvích nepoužívá kondom.
Keňa patří k jedné z nejvíce postižených zemí virem HIV. V zemi, kde žije téměř 42 milionů lidí, přežívá s virem HIV kolem 1,6 milionu Keňanů.