Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Reklama na kamarádský fernet vyvolala stížnosti

  14:11aktualizováno  14:46
Reklama se Sagvanem Tofim, podle které je alkohol kamarád do deště, vyvolala množství stížností. Údajně porušuje reklamní kodex, a to hned několikrát. Případ řeší Rada pro reklamu i Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV).

"Když prší a svět vám připadá zlej, rozejde se s váma holka i ta druhá a nic se vám nechce, potřebujete někoho nebo něco, co vás podrží. Kámoše," láká ke sklence zachmuřený Tofi, hrdina filmu Kamarád do deště.

Údajně tím porušuje Etický kodex reklamy v několika bodech. Naznačuje mimořádné účinky alkoholu, označuje ho zlehčujícími výrazy a naznačuje jeho léčebné účinky.

"Je to nezodpovědná rada. Alkohol může vést v první fázi k agresivitě, například k domácímu násilí. A rozhodně nikoho nepodrží v druhé fázi - to je člověk dole a vidí svět černě, i když předtím žádné problémy neměl," hodnotí sdělení spotu Karel Nešpor z psychiatrické léčebny v pražských Bohnicích.

Stížnosti skončí před Radou
Několik lidí se proti televizní reklamě už postavilo. "Stížnost jsme dostali, řešíme ji," řekl iDNES.cz šéf RRTV Václav Žák. Osobní názor na reklamu sdělit nemůže, protože ji ještě neviděl. Místopředseda rady Petr Pospíchal má názor jasnější. "Pokud nějaká reklama upozorňuje na pozitivní vliv alkoholu, není v pořádku,“ řekl iDNES.cz.

Analýzu a vyhodnocení spotu nyní zajistí Úřad RRTV. Na jeho základě se RRTV rozhodne, zda sáhne ke správnímu řízení. V něm může jak zadavatel reklamy, tak i televize, na jejíž obrazovce se reklama objevila, dostat až milionovou pokutu.

To bude ale chvíli trvat. "Rozhodnutí může padnout tak za měsíc," říká předseda Žák. Podle Pospíchala by se o správním řízení mohlo rozhodnout už na dalším zasedání rady, tedy za čtrnáct dní.

Spot zkoumá i reklamní průmysl
Kontroverzní spot řeší i Rada pro reklamu, která sdružuje zadavatele, agentury a média. Rozhodnout měla už dnes, ale nesešla se v usnášeníschopném počtu. "Jednat budeme ve čtvrtek," řekl iDNES.cz ředitel Rady Ladislav Šťastný.

Rada pro reklamu nemůže ukládat sankce a její stanoviska mají pouze doporučující charakter. "Zadavatelé reklamy a agentury přesto závěry Rady v drtivé většině akceptují," dokazuje Šťastný, že slovo Rady má váhu.

Firma Berentzen, která propagovaný nápoj Fernet Premium vyrábí, podle svých dřívějších vyjádření nechystá předčasné stažení kampaně. Tofi by se tak měl na obrazovkách objevovat až do konce června. iDNES.cz se nepodařilo získat odpověď firmy, jak by reagovala na případný negativní postoj Rady.

Agentura FBC Prague, která kampaň připravila, ve spotu problém nevidí. Podle časopisu Strategie ani nepožádala o takzvaný copy advice, čili o předběžný souhlas Rady pro reklamu.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Z tanečního parketu do basy. Když komunisté trestali mládež za rokenrol

Před šedesáti lety si komunistická moc v Praze došlápla na desítky mladých lidí, kteří se provinili pouze tím, že tančili rokenrol. V očích režimu propagovali...  celý článek

Nová kniha vychází z cyklu iDNES.cz 100 pohledů na Česko.
Portál iDNES.cz má první publikaci. Projekt 100 pohledů vychází knižně

Server iDNES.cz má první knihu. Vznikla z unikátního projektu 100 pohledů na Česko, který si během dvou let, kdy je publikován na stránkách iDNES.cz, našel...  celý článek

Lidé před Pražským hradem protestovali proti Zemanovi a Babišovi. (17. října...
Česko není Zeman, nechceme za premiéra agenta, protestovali lidé u Hradu

Nesouhlas s politikou prezidenta Miloše Zemana a předsedy ANO Andreje Babiše byl hlavním tématem demonstrace s názvem Pánové, končíme!, která se v úterý večer...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.