Reklama na EU bude všude

  • 24
Do chvíle, kdy Češi rozhodnou o vstupu do EU, zbývají jen čtyři měsíce. Vládní eurokampaň za dvě stě milionů se začíná pomalu rozjíždět. Billboardy, šoty v rozhlase a televizi, informační brožury do každé domácnosti, diskuse, evropské týdny či různé soutěže třeba o nejoriginálnější verzi evropské hymny.

To jsou hlavní pilíře, na kterých bude stát připravovaná vládní kampaň před českým referendem o vstupu do Evropské unie. Návrh její strategie schválila ve středu vláda.

Zatím však jde o projekt víceméně na papíře. "To, že ještě není nic vidět, je zdánlivé. V regionech už začínají diskuse na téma Co nám vstup do EU přinese. Ta viditelná část na billboardech se rozběhne až těsně před referendem," říká Jana Adamcová z ministerstva zahraničí.

Proč jen devět hvězdiček?
Přesto přípravu kampaně, s níž se začalo teprve na podzim, provází kritika a rozpaky. Nejkritičtější hlasy se ozývají z řad reklamních a mediálních odborníků, kteří postup ministerských úředníků hodnotí jako amatérský.

"Je chyba, že většinu prostředků spotřebuje reklama v televizi a na billboardech. Hlavní by měl být dialog s lidmi, zpětná vazba. Vybírají se agentury, vymýšlejí loga, aniž je zřetelně jasná myšlenka celé kampaně," říká Ladislav Kopecký, který v minulosti pracoval pro mezinárodní firmu, jež připravila pro EU projekt "Občan na prvním místě" o právech občanů v unii.

U expertů narazilo i centrální logo kampaně, které slavnostně před pár týdny představil ministr zahraničí. Všimli si totiž, že evropských hvězdiček v centrálním slově "Ano" je pouze devět, zatímco oficiální znak EU jich má dvanáct. To se také stalo terčem úsměšků ze strany cizích diplomatů. Údiv vyvolala i zpráva o tom, že ministerstvo bude muset z dvou set milionů korun určených na kampaň zaplatit několikamilionovou daň.

Plakáty nikdo nevymýšlí
Osnova kampaně je tedy už na světě včetně přehledu cílových skupin (mimo jiné ženy, menšiny, církve, odbory), časového rozvrhu i argumentace ke vstupu. Ale to je jen kostra. Jak budou vypadat billboardy, informační letáky, co lidem sdělí televizní či rozhlasové šoty, je pořád ve hvězdách.

Ministerstvo zahraničí totiž dosud nevyhlásilo vítěznou mediální agenturu, která dostane zhruba sedmdesát milionů korun na výrobu šotů a plakátů a nákup prostoru v médiích. Neoficiálně sice zvítězila agentura Carat, ale dvě firmy, jež se soutěže zúčastnily, podaly proti podmínkám výběru protest.

Nelíbí se jim, že vyhrála agentura, která má podle jejich názoru větší zkušenosti s propagací piva než s osvětou. Ministerstvo má deset dní na odpověď. Pokud se stěžovatelům nebude líbit, mohou věc hnát až na Úřad pro hospodářskou soutěž. Tím by byla vnější podoba kampaně značně ohrožena.


Video