Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Reklama na cigarety se stěhuje od dětí

  12:16aktualizováno  12:16
Mezinárodní den dětí symbolicky doprovází zostření boje proti výrobcům alkoholu a tabáku, kteří se snaží hledat své zákazníky mezi nezletilými. Od 1. června začíná platit zákon, podle něhož musí být velkoplošné reklamy na tabákové výrobky umístěny nejméně 300 metrů od základních a středních škol. Reklama na alkohol nesmí ode dneška oslovovat mladistvé. V polovině června se navíc rozhodne o tom, zda výrobci cigaret vůbec budou moci své produkty propagovat na ulici.

Podle předlohy musejí výrobci cigaret také umístit varování o škodlivosti kouření na 20 procent plochy krabičky. Dosud zabíralo plochu o polovinu menší.

Reklama na tabák nesmí mířit na osoby mladší 18 let. Vystupovat v ní mohou jen lidé starší 25 let. Tabáková reklama tak například musí zmizet z časopisů pro nezletilé.

Poslanci se rozloučí debatou o cigaretách
Na své poslední schůzi v tomto volebním období, 13. června, bude sněmovna rozhodovat o lidoveckém návrhu novely, podle níž by reklama na cigarety měla do dvou let zmizet z veřejných prostranství. Omezila by se jen na obchody s kuřivem.

Předlohu projednal Senát, vrátil ji ale sněmovně. Senátoři chtějí, aby ani reklama na cigarety nebyla cílena na děti a mládež. Na rozdíl od poslanců chtějí tabákovým firmám umožnit, aby sponzorovaly kulturní, společenské i sportovní akce pro lidi starší 18 let.

Senát a rakovina
(komentář Martina Komárka)

Varování kuřákům bude drsnější

Zákon dává reklamě nová pravidla
Zákon, který platí už ode dneška, také zpřísňuje reklamu na nadbytečné užívání léků a na alkohol. Tato reklama už nesmí být cílena na mladistvé a nesmí budit dojem, že pod vlivem alkoholu budou lidé úspěšní a zlepší se jejich sociální postavení.

Předloha navíc nově zakazuje v reklamě používat prvky pornografie, napadání politického přesvědčení a diskriminace rasy a pohlaví. Výslovně zakazuje klamavou a skrytou reklamu a stanoví podmínky pro reklamu, v níž je jedno zboží srovnáváno s jiným. Za porušování nových povinností budou hrozit pokuty až deset milionů korun.

Výkonný ředitel Asociace komunikačních agentur Jiří Mikeš soudí, že na reklamním trhu se předloha projeví především úbytkem reklamy na tabákové výrobky.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Předseda Sdružení praktických lékařů ČR Petr Šonka (vpravo) a prezident České...
Lékař: Ministr zdravotnictví nadržuje nemocnicím, protesty mohou přitvrdit

Praktičtí lékaři ve středu protestují proti byrokracii a připojili se k nim i lékárníci, aby upozornili na ohroženou dostupnost lékárenské péče. Předseda...  celý článek

Předseda lidovců Pavel Bělobrádek po jednání celostátního výboru KDU-ČSL (18....
Peníze, které necháme rodinám, nikdo nevytuneluje, říká Bělobrádek

Máme své návrhy na pomoc rodinám s dětmi spočítané na šedesát miliard, říká předseda KDU-ČSL Pavel Bělobrádek. „Tyto peníze zůstanou v rodinách, nikdo je...  celý článek

Vánoční strom Na Staroměstském náměstí je už ozdobený (25.11.2015).
Pražský vánoční strom roste u Berounky, upozornil na něj tipař

Vánoční strom, který letos ozdobí tradiční adventní trhy na pražském Staroměstském náměstí, roste u Berounky na Křivoklátsku. Tip na zhruba 24 metrů vysoký...  celý článek

Rodičovská v životopisu: Patří tam, nebo ne?
Rodičovská v životopisu: Patří tam, nebo ne?

Sehnat práci s dítětem se dá, jen se na to musí správně.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.