Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Silnice brázdí SEX P0INT i PANDA. Boom značek na přání už ale opadl

  0:05aktualizováno  0:05
Od ledna si Češi pořídili již víc než čtyři tisíce značek na přání. Obecní úřady na nich vydělaly přes 40 milionů korun. Zájem, jaký byl o novinku v lednu, už však opadl. Dnes přichází desítky, maximálně stovky žádostí za měsíc.

Od ledna si Češi pořídili již víc než čtyři tisíce značek na přání, zájem ale klesá. | foto: Jan Vaca, iDNES.cz

Dračice, Kůzlátko či Andílek. Na druhou stranu také Hellboy nebo Moravák. Takové výrazy „obohatily“ ještě donedávna fádní nápisy registračních značek aut, která se prohánějí po českých silnicích.

Již téměř tři čtvrtě roku mají Češi díky novému zákonu možnost si na svá auta pořídit originální značky dle svého přání. Zájem sice polevil, nicméně stále je, i když pochopitelně o dost menší než během prvních tří měsíců letošního roku.

Fotogalerie

V tomto ohledu jsou dlouhodobě nejvíce aktivní Pražané, následovaní Jihomoravany a Středočechy. Nejmenší zájem naopak projevili řidiči na Vysočině, v Karlovarském a Libereckém kraji.

Během osmi měsíců si značku na přání pořídilo či o ni projevilo zájem téměř čtyři a půl tisíce lidí. Odhadem za ně obecním úřadům zaplatili dohromady asi třiačtyřicet milionů korun. „Počet vydaných značek na přání byl k 15. srpnu 4 244 a dalších 139 rezervovaných. Novější data bohužel nemáme k dispozici, správce registru vozidel statistiky za další období teprve zpracovává,“ uvádí mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Oběť konkurenčního boje

Stále platí, že Češi kreativitou nešetří zejména u přezdívek. Ty se totiž na tabulkách objevují nejčastěji. Tuzemské silnice tak nově brázdí auta s nápisy KUZLATK0, ANDILEK1, 666BUBIK, 666BANAN, 79PEPAN 333SHREK nebo DRAC1CE.

V číslech

4 383 značek na přání si dosud Češi pořídili

43 milionů korun za ně odhadem zaplatili

10 tisíc korun je cena za obě tabulky na auto

Zájem je i o názvy firem či továrních značek vozidel. Pro představu jsou to například tabulky s nápisem 999V0LV0, FORD0001, VEL0REX nebo HARLEY0.

Nic dramatického. Pokud však jde o firmy, jsou již v Česku známy případy, kdy se úplně nové registrační značky staly obětí konkurenčního boje. Ve Frenštátě pod Radhoštěm v únoru vygradovaly neshody tamních taxikářů krádeží tabulek VIP TAXI 1 a VIP TAXI 2 ze dvou taxíků. Dlužno dodat, že policie pachatele dopadla, ale ukradené značky se nenašly (psali jsme zde).

Vzkazy ostatním motoristům

Jako vlastní reklamu novou službu využili i komunální politici. Dnes tak třeba starosta Chebu či jihočeských Dačic jezdí v autě s „espézetkou“ 001 1CHEB, respektive DACICE01.

Některé nápady vlastníků aut lze rovněž chápat jako vzkazy pro ostatní řidiče. Jak jinak si vysvětlit výrazy jako TYBRZD0, 321BRZDI či N0LIMIT. A motoristé nemusí mít ani moc bujnou fantazii, aby si představili, co by se mohlo skrývat pod názvem SEX P0INT.

Je přitom zřejmé, že zrovna tento výraz je poněkud na hraně. Zájemci jsou totiž limitováni hned několika pravidly. Co se týče umírňování fantazie motoristů, nechalo si ministerstvo dopravy od akademiků sepsat mnohostránkový seznam zakázaných slov.

Žádné sprosťárny!

Vylučuje značky se sprostými výrazy jako třeba COURA 005 či POSERA 04 anebo i daleko hrubšími. Nicméně jak vidno, výraz obsahující slovo sex nakonec úředníky nepohoršil.

Největší boom zažily značky na přání v lednu hned poté, co nový zákon začal platit. Podle statistik ministerstva dopravy jen za první měsíc roku o novinku projevilo zájem 3 250 lidí.

Pak zájem postupně ochaboval a dnes se pohybuje v desítkách, maximálně stovkách žádostí za měsíc. Cena za originální značku přitom vyjde na jedno auto na deset tisíc korun. Motorka vyjde na poloviční částku.

Autor:


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.