"Lidé bohužel chodí vícekrát, neb ne vždy se na ně dostane pořadový lístek, kterých na každý den vydáváme omezeně a po zpracování všech vydaných lístků jejich kapacitu navyšujeme," popsal situaci mluvčí brněnského magistrátu Pavel Žára.
Doplnil, že za starého systému vyřídili úředníci denně zhruba 400 žádostí a pořadové lístky se vydávaly průběžně celý pracovní den. Dnes vyřídí slabých 300 žádostí.
Jistotu odbavení má však jen ten, kdo přijde brzy ráno. Úřad otevírá v osm hodin. Šanci mají ti, kteří dorazí o hodinu dříve. "Vydáme třeba sto lístků. Těm, na které se nedostane, doporučíme, aby přišli po obědě nebo si zavolali," popsal Žára.
Hlavní slabinou nového systému je podle něj stále to, že chybí spousta údajů, které se musejí dopisovat ručně. Složité je i ověřování v evidenci obyvatel.
Podobné problémy mají lidé i v Kladně, kde úředníci zastavují vydávání pořadových lístků obvykle kolem poledne, aby stihli vyřídit všechny žadatele v ten samý den. Odbor dopravy má otevřeno od pondělí od čtvrtka. Mluvčí Kladna Vilém Frček doplnil, že vyřizují zhruba o sto žádostí denně méně než před spuštěním nového systému.
"Je stále velmi pomalý a má ony chyby, které tam byly od počátku - to znamená údaje a parametry, které je stále nutno doplňovat, protože je nový software prostě nemá a neumí ukázat sám," přidala se ke kritice mluvčí Karviné Šárka Swiderová.
Problémy mají úřednice právě kvůli tomu, že registr není napojen na centrální registr obyvatel. "Takže změny tady musíme dělat poněkud nestandardní cestou, udělat je ale musíme. Všem žadatelům vyhovíme, ač to trvá delší dobu a ač některé úkony děláme stále my," podotkla mluvčí.
V České Lípě mají kvůli letním výpadkům otevřeno i v pátek
"Žádosti k vyřízení se nám nehromadí jen díky přesčasům, které vykonáváme. Systém samotný v porovnání se starým je stále cca o 40 procent pomalejší a obsahuje řadu chyb," sdělil iDNES.cz vedoucí dopravně správního odboru Městského úřadu v Ostrově Ladislav Jiskra.
Některé aplikace, zejména propojení s registry obyvatel, jsou podle něj stále nefunkční, což s sebou nese delší dobu na vyřízení úkonu. Plně nefungují lustrace dle vlastníka ani jiné funkce. "Starý systém byl bezproblémový, rychlejší a přehlednější a nedomnívám se, že nepřehlednost nového systému je vinou IT negramotnosti úředníků," poznamenal Jiskra.
"Neustále se potýkáme s problémy u starších vozidel s rokem výroby 1993 až 2002, kdy nedošlo k řádnému převedení údajů ze starého do nového systému. Vyřízení klienta s takovým vozem trvá dlouho, vše se musí znovu dohledávat a znovu zaevidovat," řekla ČTK mluvčí jablonecké radnice Markéta Hozová. U případů, kdy jsou data správně zadaná, systém podle ní pracuje rychle.
"Problémy nastávají také při lustrování majitelů vozidel například pro účely soudu či exekuce, to nelze na přepážce stoprocentně ověřit. Už ale nedochází k tomu, že bychom klientovi nemohli vyhovět. S většími či menšími komplikacemi lze běžně prováděné operace uskutečnit," dodala.
Podle statistiky, kterou si vedou v České Lípě, u starého systému klienta odbavili za 13 minut, u nového to trvá 17 minut. V průměru o pět minut se prodloužila i čekací doba - na 43 minut. "V současné době už ale nový registr funguje bez problémů. Kvůli dvoutýdennímu výpadku registru v červenci ale budeme mít až do konce září rozšířené úřední hodiny, a to každý pátek od 8:00 do 13:30," řekla ČTK mluvčí českolipské radnice Kateřina Urbanová.
Ministerstvo o problémech ví
Ministerstvo dopravy námitky úředníků připouští. "Systém není napojen na základní registry," potvrdil vedoucí tiskového oddělení ministerstva Jan Žižka. Doplnil, že v současné době probíhají testy a zkoušky spojení registru vozidel se základními registry.
"Napojíme je, až si budeme jisti, že to nezpůsobí zásadní problémy a nedojde ke kolapsu, který nastal v létě," vysvětlil Žižka.
K chybějícím datům poznamenal, že běží takzvané čištění dat, tedy doplňování těchto údajů, dodavatelskou firmou ATS Telcom. Doplnil, že statistiky ukazují stabilizaci počtu provedených transakcí.
Resort dopravy spustil nový registr vozidel začátkem července. Od začátku ho však provázely problémy. Několikrát zcela zkolaboval (vše o problémech s registrem čtěte zde).
Ministerstvo dopravy chce po dodavatelské firmě ATS Telcom za nefunkční registr vymáhat pokutu. Její výše se bude odvíjet také od toho, kdy dodavatel kompletně zajistí bezproblémový provoz. Podle smlouvy je možnost požadovat dva miliony korun za každý den, kdy systém nefunguje správně. ČTK uvedla, že chybně uvedená data by podle ministerstva dopravy měla ze systému úplně vymizet do konce září.
Kvůli problémům s registrem hrozili premiér Petr Nečas a vicepremiérka Karolína Peake ministru dopravy Pavlu Dobešovi odchodem z vlády. "Požádám ministra dopravy o zprávu o stavu fungování registru. Ministerstvo mi má také dodat audit celého zadání zakázky na vytvoření a spuštění registru, jak bylo domluveno v létě," sdělila nyní iDNES.cz Peake.