Pracovnice havířovského oddělení  registru vozidel se snaží vyřídit žádost v

Pracovnice havířovského oddělení registru vozidel se snaží vyřídit žádost v novém systému, který už týden plně nefunguuje. Havířovská pobočka v pondělí patřila mezi nejméně funkční. Dopoledne jela pouze na 20 %. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Registr aut i po týdnu funguje s problémy, ministerstvo se omlouvá

  • 315
Ministerstvo dopravy slibovalo, že nový registr vozidel už bude od pondělí fungovat bez problémů. Technici se o víkendu snažili některé nedostatky odstranit. Úřady ale moc optimistické nejsou. Nedostatky i týden po spuštění přetrvávají. Ministerstvo se za komplikace omlouvá.

"O víkendu proběhla aktualizace softwaru," řekl iDNES.cz mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. Měly by tak být vyřešeny problémy se špatným zobrazováním dat. Během dopoledne zasedne krizový štáb ministerstva.

Ministerstvo už v pátek vyslalo do krajských měst mobilní týmy, v pondělí vyjely znovu. "Systém díky tomu každodenně vykazuje další a další zlepšení, přičemž počet provedených a ukončených transakcí narůstá," pochvaloval si Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva dopravy.

Během víkendu odborníci analyzovali dotazy na helpdesku z minulého týdne a  vypracovali stručný návod, jak postupovat. V současné době jsou už tyto informace vloženy přímo do aplikace, aby byly přístupné každému uživateli.

"Zatím funguje," řekl před devátou vedoucí registru vozidel pražského magistrátu Petr Mareček. Doplnil, že ty problémy, které minulý týden ztrpčovaly úředníkům práci, byly odstraněny. Byly to hlavně problémy s tiskem dokladů.

V pražském registračním centru v Jungmannově ulici je podle jedné z úřednic odbavování pomalejší, než bývalo. Její kolegyně z centra v pražských Vysočanech ČTK řekla, že systém funguje, ale práce s ním jde velice pomalu.

"Konkrétně tady ve Stodůlkách jsme od rána odbavili 40 žadatelů. Teď je vydaných sto pořadových čísel a výdej je zastavený. Bohužel ten systém není natolik funkční, abychom si mohli dovolit pustit další. Už ráno jsem volal na ministerstvo dopravy, aby nám poslali IT pracovníka. Do této doby se nám ale nikdo neozval ani nepřišel," popsal před polednem Rádiu Impuls ředitel pobočky Josef Mihalík.

Systém je pomalý, tvoří se fronty

"Je spuštěn, ale přetrvávají nedostatky, které jsme hlásili minulý týden. Přes víkend jsme nezaznamenali žádnou změnu k lepšímu," popsala kolem deváté hodiny ráno Milena Šikýřová z děčínského magistrátu.

"Funguje asi na 70 procent. Má však jednu obrovskou nevýhodu, a to pomalost. Většinu žádostí se daří vyřizovat, ale s velkou časovou náročností," popsala kolem deváté hodiny Soňa Haluzová z brněnského magistrátu.

Největším problémem je podle ní přenos dat a také to, že se nezobrazují původní data, například údaje o vlastníkovi vozidla. Podle Haluzové úředníci v minulém systému vyřídili za týden 1 500 žádostí, minulý týden, v novém systému, to byly jen čtyři stovky.

Podobný problém řeší v Kladně, kde registr sice funguje, ale nenatahují se některé technické informace o vozidlech a některé údaje se musí dopisovat ručně. "Například u převodu auta to dříve trvalo pět až deset minut. Nyní se to protáhne na půl hodiny," poznamenal mluvčí kladenského magistrátu Vilém Frček.

V Kladně proto rozšířili úřední hodiny. Úsek evidence vozidel kladenského Centra správních agend tak bude mít v úterý a čtvrtek otevřeno místo do 15 až do 18 hodin. "K této úpravě jsme přistoupili proto, abychom co nejvíce eliminovali negativní dopady nefunkčního systému, který více než týden komplikoval životy lidem nejen v Kladně, ale v celé republice," poznamenal kladenský primátor Dan Jiránek.

"Registr funguje, ale je pomalý. Také úředníci se musí ještě s novým systémem naučit dobře pracovat. Ale klienty obsluhujeme. Nahromadilo se jich tu od rána už hodně," řekl ČTK Jiří Jeřábek z odboru správních činností chebské radnice.

V nedalekém Sokolově objednávací systém ukazoval po deváté téměř padesátku čekajících. Průměrná doba čekání byla 34 minut a stále rostla.

Desítky minut musí čekat i zájemci o přepis vozidel v Českých Budějovicích. Úřad v Kněžské ulici je od rána plný zájemců o registraci auta. "Nedokážeme předpovědět, jak dlouho bude jeden přepis trvat. Něco jde rychle, u něčeho se vyskytují potíže. Centrální registr funguje, ale stále to není bez problémů a lidé, kteří chtějí přepsat auto, se musí obrnit trpělivostí," uvedla pro ČTK Michala Červinková ze sekretariátu úřadu odboru dopravy.

Ministerstvo se omlouvá a připravuje na odškodňování

"Ministerstvo dopravy se omlouvá za způsobené komplikace, s nimiž dopředu nepočítalo. Ze strany dodavatele docházelo k opětovnému ubezpečení, že systém Centrálního registru vozidel bude plně funkční, a to k datu 1. července, resp. 9. července," sdělil Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva dopravy.

Přechod na nový systém registru byl podle něho nezbytný. "Původní systém nesplňoval veškeré potřeby pro připravenost na aplikace, které souvisejí se zavedením základních registrů i se závazky ČR vyplývajícími z právních předpisů EU, jejichž realizace je vázána plnou připraveností systému k 1. lednu 2013," vysvětlil.

Ministerstvo dopravy bude po dodavatelské firmě žádat zaplacení sankcí. Jejich výše se bude odvíjet také od toho, kdy dodavatel zajistí bezproblémový provoz. Podle smlouvy může ministerstvo žádat dva miliony korun za každý den, kdy systém neběží správně.

"Žadatelé, kterým v souvislosti s problémy nového registru vozidel vznikla škoda, se mohou obracet buď přímo na ministerstvo dopravy, nebo na registrační místo, tedy správní úřad, jenž měl vozidlo zaregistrovat/přeregistrovat," doplnil Neusar.

Upozornil, že uplatňovaná škoda musí být prokazatelná, v oprávněné výši a musí být vyčíslena, včetně všech relevantních podkladů prokazujících výši škody. Zároveň je nezbytné, aby podané žádosti byly písemné, zaslané na adresu ministerstva, obsahovaly popis skutkového stavu a kontaktní údaje.

Veškeré informace jsou k dispozici také na Zelené lince ministerstva dopravy (tel.: 800 880 008, e-mail: zelenalinka@mdcr.cz), která je do odvolání v provozu každý všední den od 9 do 15 hodin.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video