Reforma šrotu

  • 2
České dráhy čeká reforma. Už byl nejvyšší čas. Po letech pokusů přichází jakési řešení. Řešení špatné. Není ani polovičaté jako v předchozích návrzích, ale ještě daleko horší než současný stav. Poslanci mají rozhodnout o rozdělení drah na vláčky a na kolejnice. Vzniknou dvě firmy. Jedna bude udržovat a budovat dráhy se vším všudy: s budovami, návěstidly, závorami a výhybkami. Druhá po nich bude jezdit s vagony a lokomotivami. Rozdělení je to logické. Po státních kolejnicích by se mohly prohánět vlaky různých dopravců a zákazník by si mohl vybírat ty nejlevnější, nejčistší nebo nejrychlejší podle svého vkusu.

Takhle však reforma vypadat nebude. Podle vládního návrhu dostane státní kolejnice do pronájmu společnost, které až dodnes patřily a která také převezme všechny vlaky. Ona bude rozhodovat o tom, zda si do železného kožichu vpustí levnější a všelijak jinak zdatné dopravce. Buďme si jisti, že nikdo takový si na kolejích nezajezdí.

Nástupnická firma totiž bude úplně stejná jako staré špatné České dráhy. K regulérní konkurenci se bude také chovat jako k válečnému nepříteli. Vzpomeňme si jen na poslední kauzy. Než by své vyřazené lokomotivy dráhy výhodně prodaly možné konkurenci, raději je sešrotují. Také chtějí rušit některé lokální tratě, jen aby na ně nemusely vpustit svižnější dopravce, kteří by ukázali, že i na starých kolejích a s dávno vyřazenými lokomotivami se dá vydělávat.

Jaký má reforma smysl, když nové dráhy zůstanou stejnou horou železa a byrokracie? Je to dobrá záminka, jak je opět zbavit miliardových dluhů. Dobrovolně je na sebe převedou nově vzniklé "státní koleje". A druhá polovice drah bude "čistá". Dokud nenadělá další dluhy v domnění, že se kruh ještě jednou obrátí a bude znova oddlužena.

Reforma se scvrkla na pouhou další, malinko rafinovanější podobu oddlužení špatného hospodáře. Za to, že se zbaví dluhu, "zaplatí" tím, že se už nebude muset starat o drahé koleje a vše, co s nimi souvisí. Ale k tomu nepřijde o svoje báječné privilegium monopolního a neschopného dopravce, který může rozhodovat, zda vůbec vpustí konkurenta na dráhu, která mu ani nepatří.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video