Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Reforma šrotu

  22:54aktualizováno  22:54
České dráhy čeká reforma. Už byl nejvyšší čas. Po letech pokusů přichází jakési řešení. Řešení špatné. Není ani polovičaté jako v předchozích návrzích, ale ještě daleko horší než současný stav. Poslanci mají rozhodnout o rozdělení drah na vláčky a na kolejnice. Vzniknou dvě firmy. Jedna bude udržovat a budovat dráhy se vším všudy: s budovami, návěstidly, závorami a výhybkami. Druhá po nich bude jezdit s vagony a lokomotivami. Rozdělení je to logické. Po státních kolejnicích by se mohly prohánět vlaky různých dopravců a zákazník by si mohl vybírat ty nejlevnější, nejčistší nebo nejrychlejší podle svého vkusu.

Takhle však reforma vypadat nebude. Podle vládního návrhu dostane státní kolejnice do pronájmu společnost, které až dodnes patřily a která také převezme všechny vlaky. Ona bude rozhodovat o tom, zda si do železného kožichu vpustí levnější a všelijak jinak zdatné dopravce. Buďme si jisti, že nikdo takový si na kolejích nezajezdí.

Nástupnická firma totiž bude úplně stejná jako staré špatné České dráhy. K regulérní konkurenci se bude také chovat jako k válečnému nepříteli. Vzpomeňme si jen na poslední kauzy. Než by své vyřazené lokomotivy dráhy výhodně prodaly možné konkurenci, raději je sešrotují. Také chtějí rušit některé lokální tratě, jen aby na ně nemusely vpustit svižnější dopravce, kteří by ukázali, že i na starých kolejích a s dávno vyřazenými lokomotivami se dá vydělávat.

Jaký má reforma smysl, když nové dráhy zůstanou stejnou horou železa a byrokracie? Je to dobrá záminka, jak je opět zbavit miliardových dluhů. Dobrovolně je na sebe převedou nově vzniklé "státní koleje". A druhá polovice drah bude "čistá". Dokud nenadělá další dluhy v domnění, že se kruh ještě jednou obrátí a bude znova oddlužena.

Reforma se scvrkla na pouhou další, malinko rafinovanější podobu oddlužení špatného hospodáře. Za to, že se zbaví dluhu, "zaplatí" tím, že se už nebude muset starat o drahé koleje a vše, co s nimi souvisí. Ale k tomu nepřijde o svoje báječné privilegium monopolního a neschopného dopravce, který může rozhodovat, zda vůbec vpustí konkurenta na dráhu, která mu ani nepatří.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nový hangár na letecké základně v Čáslavi
NATO chválí letecké základny v Česku. Investuje do nich miliardy

Výtečné. Tak zní verdikt zvláštní inspekce z velitelství vzdušných sil NATO, která kontrolovala stav leteckých základen v České republice. Především letištní...  celý článek

Stavitel Antonín Zavada v ruinách shořelého dřevěného kostela Božího těla v...
Pojišťovna za zničený kostel vyplatí 20 milionů a pomůže s dalšími náklady

Pojišťovna v případě vypáleného kostela v Třinci-Gutech uhradí zřejmě 20 milionů za zničenou stavbu, i náklady spojené s odstraněním trosek, úklidem požářiště...  celý článek

Uvnitř jednoho z krytů.
Chemička je plná nevyužívaných krytů, při havárii je dnes lepší zmizet

Součástí areálu Unipetrolu v Záluží u Litvínova je třináct krytů. Většina jich pochází z druhé světové války, kdy sloužily při náletech. Dva kryty přibyly pro...  celý článek

Byt 3kk 87 m2 se zahradou
Byt 3kk 87 m2 se zahradou

Liberec XV-Starý Harcov, Liberec(nečleněnéměsto), Jizerská
3 878 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.