Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Chodci budou muset "svítit". Reflexní doplňky budou povinné

  2:53aktualizováno  2:53
Ministerstvo dopravy už sepsalo novelu zákona, která přikáže lidem pohybujícím se po setmění na kraji silnice nosit z dálky viditelné reflexní doplňky. I když obětí nehod ubývá, počet usmrcených chodců je pořád alarmující. Většina zemře právě v noci.

(Ilustrační fotografie) | foto: Hana Čermákovápro iDNES.cz

Minulý týden srazilo v noci auto dva chodce na Prachaticku. Řidič muže a ženu z Belgie zřejmě ve tmě neviděl, a protože od nehody ujel, ležící těla na vozovce pak přejelo ještě další auto. Jen málokterý noční chodec dbá na to, aby byl vidět, proto se není čemu divit, že se z loňských 134 smrtelných nehod stalo osmdesát v noci.

Policisté s úředníky ministerstva dopravy proto připravili zákon, který nařídí nočním chodcům, již se pohybují na krajnici, aby nosili reflexní prvky. Nařízení by při rychlém řízení mohlo začít platit už na podzim.

"Aby člověk splnil povinnost, měl by stačit reflexní pásek viditelně umístěný na pravé ruce," říká šéf dopravní policie Tomáš Lerch s tím, že nového pravidla budou ušetřeni lidé pohybující se po silnici osvětlené pouličními lampami.

"Když půjdete z divadla, nikdo po vás nebude chtít reflexní oděv," mírní obavy z nepříliš elegantního módního doplňku Lerch.

O podobné povinnosti uvažoval už jeho předchůdce Leoš Tržil, jenže návrh zapadl, protože se tehdy začalo mluvit rovnou o povinnosti chodit v reflexní vestě, což vyvolalo nevoli. "Když jsme v minulosti otevřeli tenhle problém, lidé se ptali: A to budeme muset chodit ve vestách? Dneska je vidět, že veřejnost reaguje vstřícněji," hodnotí návrh Lerch.

"V zájmu chodců i řidičů je, aby něco rozumného nosili, byť si nemusí hned oblékat vesty," míní Václav Špička z Autoklubu ČR.

Chodec v černém kabátě je prakticky neviditelný

Podle údajů organizace BESIP vidí řidič chodce s reflexním oblečením až na vzdálenost dvou set metrů, tedy na třikrát větší vzdálenost než člověka v bílém kabátě a na sedmkrát delší vzdálenost než člověka v černém.

Kdo by neměl svítící prvek, dopustil by se přestupku, za který by mohl dostat od policie až dvoutisícovou pokutu. "My to nechápeme jako další nástroj, abychom mohli dávat pokuty. Opravdu si od zákona slibujeme prevenci, i když chodci bez reflexního prvku bude sankce hrozit," dodal Lerch, jenž by uvítal, kdyby začal zákon platit už od příštího rizikového období - tedy od letošního listopadu.

Ministerstvo dopravy však počítá s trochu pomalejším postupem. "Počítáme s tím, že zákon předložíme teprve ve druhé polovině roku 2014," sdělila Andrea Volaříková z ministerstva dopravy.

"Vše, co zvýší bezpečnost, je prospěšné, byť některá opatření můžeme na začátku vnímat jako obtěžování. Chodci a cyklisté jsou nejméně chráněni a důsledky nehod mají nejhorší dopad na zdraví," staví se za zákon ministr dopravy Antonín Prachař (ANO).

Podívejte se, jak reflexní prvky pomohou zlepšit viditelnost cyklisty:

Odpůrce: Proč nestačí baterka?

Cesta "zákona o reflexních prvcích" Sněmovnou nebude úplně snadná - záleží na názoru každého poslance, protože nejde o politickou věc. Například dopravní expert ČSSD Stanislav Huml je spíš proti. "Já mám problém s povinnými věcmi. Reflexní prvky jsou dobrá věc, ale měly by být dobrovolné a měly by se víc propagovat," reagoval poslanec a bývalý dopravní policista Huml. K tomu argumentoval, že chodec si může na silnici svítit i něčím jiným - a ukázal svůj zapalovač se světýlkem.

Nošení reflexních prvků je povinné třeba na Slovensku.

Myslíte si, že zavedení povinných reflexních doplňků pro chodce je dobrý nápad?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 13. dubna 2014. Anketa je uzavřena.

Ano 8151
Ne 2750






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.