Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Referendum o tratích v centru není vyloučeno

  9:54aktualizováno  9:54
Praha - Počátek diskuse o tom, jakým způsobem se má řešit doprava v Pražské památkové rezervaci, rozdělil veřejnost na dva tábory - v prvním jsou zastánci návratu tramvají do středové osy Václavského náměstí i do dalších ulic centra, ve druhém pak zarytí odpůrci tohoto řešení, kteří poukazují na to, že ve středu metropole je dostatek tras i stanic podpovrchového metra. Vyskytly se dokonce hlasy, které volají po tom, aby tento citlivý problém vyřešilo referendum.

Návrh na toto hlasování může přitom vyhlásit nejenom zastupitelstvo, ale i občan, který splní podmínky dané zákonem a sežene dostatečný počet podpisů. "Například v obci nebo městské části, ve které žije do dvou set tisíc obyvatel, je potřeba k vyhlášení referenda sehnat podpisy deseti procent oprávněných voličů," uvedl Jan Chleboun z ministerstva vnitra.

Proti vyhlášení referenda o tramvajích v zásadě nejsou předsedové obou koaličních klubů ODS - ČSSD v městském zastupitelstvu, ani šéf klubu Unie svobody jako nejsilnější opoziční strany.

"Zákon o referendu máme v našem politickém systému, a tak se nepochybně i v Praze může objevit nějaká otázka vhodná pro referendum. I když o tramvajích jsem v této souvislosti zatím nepřemýšlel. Rozhodně bych ale byl rád, pokud by zasedla skupina nějakých odborníků, kteří by snesli všechna pro a proti," uvedl Petr Bratský z ODS.

Podle něj je však možnost návratu tramvají do centra velmi odbornou otázkou. "V referendu by lidé spíše vyjádřili jenom své pocity. Byl bych pro, pokud by před nějakou podobnou věcí, jako je referendum, proběhla odborná diskuse," dodal Bratský, který se osobně kloní spíše k návratu tramvají na Václavské náměstí.

Příznivcem referenda je Petr Hulinský z ČSSD. "Občané jsou svéprávní, a ať tedy mají možnost eventuálně také rozhodnout," řekl Hulinský, který je osobně proti renesanci tramvají v centru.

"Podle mne je Václavské náměstí prošpikováno metrem křížem krážem. Novou zátěž s tramvajemi by toto náměstí asi neuneslo," míní. Podobně hovoří i Michael Hvížďala z Unie svobody. "Myslím, že otázka tramvají je pro referendum vhodná. Takové hlasování by se sice nemělo konat příliš často, ale u věcí, které ovlivní město na dlouhou dobu, je to vhodné," soudí Hvížďala. Podle něj by se referendum mohlo týkat i novostaveb v pražské památkové rezervaci, velkých dopravních staveb či zadlužování města.

Rozhodování o tramvajích bude dlouhé

Nejdříve za tři roky bude město znát definitivní stanovisko, zda se tramvaje vrátí do svých původních tras na Václavské náměstí. Nyní visí návrh variant na Útvaru rozvoje města, 20. listopadu proběhne veřejná diskuse a do 20. prosince mohou lidé i organizace dávat připomínky. Přibližně v polovině příštího roku by mělo zastupitelstvo hlavního města odsouhlasit jednu variantu a připravovat změnu územního plánu. Ta zabere kvůli dalším kolům připomínek a diskusí přibližně dva roky.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Manželé Havlovi a Ondřej Kobza otevírají na týden veřejnosti částečně...
VIDEO: Střechu Lucerny zakryla dřevěná podlaha, připomíná palubu parníků

Nový výhled na Prahu po sedm dní nabídne terasa Paláce Lucerna, kterou má pronajatou kavárník Ondřej Kobza. Během rekonstrukce se proměnila celá střecha,...  celý článek

Farma Čapí hnízdo Andreje Babiše u Olbramovic na Benešovsku
Babiš chce od poslanců žádost o vydání, než se vyjádří ke kauze Čapí hnízdo

Předseda hnutí ANO a poslanec Andrej Babiš požádal mandátní a imunitní výbor Sněmovny, aby mu poskytl policejní dokumenty s žádostí o jeho vydání k trestnímu...  celý článek

Politolog a historik žijící v USA Igor Lukeš hostem diskusního pořadu Rozstřel.
Trump ohrožuje světovou bezpečnost, řekl historik Lukeš v Rozstřelu

Prezident Donald Trump záměrně polarizuje společnost, jak ukázal během svých dvou vystoupení k násilnostem ve virginském Charlottesville. Hlava USA zároveň...  celý článek

Soutěž: vyhrajte první český elektrokočárek
Soutěž: vyhrajte první český elektrokočárek

Pohon, světla, automatické houpání a ohřívač stravy vám usnadní každý výlet.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.