iDNES.cz

Ředitelka Muzea romské kultury Jana Horváthová

Jana Horváthová, ředitelka Muzea romské kultury
velikost textu:
vydáno 30.7.2009 10:00
Etnografka a muzeoložka Jana Horváthová vysvětlovala specifika romského etnika, rozdíly mezi českými, slovenskými a olašskými Romy. Se čtenáři hovořila i o rumunských Olaších, kteří přijeli do Prahy podpořit svého příbuzného, sedmnáctiletého chlapce, který leží v kritickém stavu ve Vinohradské nemocnici.
OTÁZKA: Vy Cikáni trpíte schizofrenií: tvrdíte, že máte stejné povinnosti a stejná práva jako Hanáci, Valaši, Chodové apod., ale současně chcete, aby tento stát vám něco z obecných povinností odpustil a jiná práva zase přidal; kdy se této schizofrenie zbavíte? Petr
Jana Horváthová, ředitelka Muzea romské kultury ODPOVĚĎ: Je třeba každého člověka posuzovat individuálně. Já takovou schozofrenií určitě netrpím a chci, aby stát postihoval svými pákami Romy stejně jako všehcny ostatní, když překračují zákon. Možná je však nepochopení v jiné věci, což na Vás pak může působit právě dojmem naznačené schizofrenie. Romové jsou v situci - jejich jistá významná část - spočívá na naprostém dně společnosti. Z povahy jejich problému vyplývá, že tito lidé se sami z tohoto dna nedostanou. A problém je v tom, že jejich přítomnost na dně poškozuje nás všechny, společnost jako celek, jenže málokod ve svých úvahách dojde až k těmto důsledkům. Při vzbouřených emocích se zadrhne na tom, že by "cikáni měli mít výhody". 30.7.2009 10:05
OTÁZKA: DObrý den, chtěl bych se jen zeptat, zda ctíte rovnost před zákonem bez rozdílu narodnosti, pohlaví a rasy. Tak jak nám to zaručuje ústava ČR ? Děkuji za odpověď. cybermiky
Jana Horváthová, ředitelka Muzea romské kultury ODPOVĚĎ: Naprosto. A k tomu ještě poznemenám, že možná víc než většinu společnosti mě zneklidňuje občasné nekonání policie v případě, že jim je nahlášena trestná činnost, která se týká právě Romů. Sama jsem některé případy hlásila-zahlédla jsem například kapsáře při činu, šly do outu. Toto je slabina, výkonná moc musí fungovat, ne se vymlouvat, proč nemůže konat. To je trestuhodné! Protože nejvíc se toto nekonání sveze zase jen po Romech, bohužel po těch slušných, co by v životě nic neukradli, nikomu naublížili, ale jsou Romové, po otci , po matce, kteří na tom byli stejně... Proč se stydět za své slušné rodiče? 30.7.2009 10:08
OTÁZKA: Kdo po olašských Romech uklidí výkaly a jiný nepořádek a zaplatí za nemocnici? wandering star
Jana Horváthová, ředitelka Muzea romské kultury ODPOVĚĎ: Jistě chápete, že to není otázka pro mě, máme snad fungující společnost se všemi pravidly. 30.7.2009 10:09
OTÁZKA: Považujete za zdravou a tolerantní společnost, která neposkytne několika kočovníkům kus louky, kde by mohli v klidu pár dní přespat? Pavel
Jana Horváthová, ředitelka Muzea romské kultury ODPOVĚĎ: Zdá se mi to ještě trochu jako reziduum někdejšího sevřeného a k lidem necitlivého policejního státu. Také je to odraz jistě odraz jakési nejistotoyx a především naší neznalosti a neinformovanosti, kdo ti lidé vlastně jsou a co tím svým "divným" (rozumějte nezvyklým)chováním vlastně sledují. Je v tom i ona obava z neznámého, asi jako když jsem se brzy po převratu nedokázali chovat k handicapovaným, lůidem na vozíčku, kteří se najednou začínali objevovat volně v ulicích, na což jsem nebyli zvyklí. Řada z nás jim chtěla pomoct, ale nevěděla jak a přitom jsme se chovali možná spíš nevhodně, tak jak to sami postižení nemají rádi. 30.7.2009 10:12
OTÁZKA: Jak je možné přimět tuto skupinu olašských Romů, aby odešli z ČR, a zabránit přílivu dalších? wandering star
Jana Horváthová, ředitelka Muzea romské kultury ODPOVĚĎ: Oni jen čekají na uzdravení svého blízkého, v tomto je velmi chápu a soucítím s nimi. 30.7.2009 10:14
OTÁZKA: romové vyžadují od okolí respekt ke své kultuře, proč tedy nectí kulturu ostatních a neberou na ty okolo žádné ohledy ... u nás v kocourkově
Jana Horváthová, ředitelka Muzea romské kultury ODPOVĚĎ: I mně to někdy vadí. jenže se snažím pochopit, proč tomu tak je. Zkuste si představit, že musí něco dohánět, že mezi nimi a majopritou je stále obrovská bariéra. Svým historickým vývojem mají spoždění v tom, že s majoritou se pokoušejí žít prakticky posledních 50 let, zpravidla nemají možnost navazovat v harmonické soužití s majoritou na zkušenosti svých předchozích generací, přitom každý člověk od svého narození pořád jen navazuje. Ve vzdělaneckých rodinách je vazba na intelektuálno jasná, v rodinách dělníků už to mají děti přeceš jen trochu stíženější , u Romů je v tomto směru prázdno, takže prorazí jen ti, kteří jsou výjimečně nadaní, málokdy průměrní. 30.7.2009 10:17
OTÁZKA: Dobrý den, dle pána, který zachránil topícího se "prince", ho následně romové místo poděkování napadli. Následně se snažili napadnout i přivolané záchranáře, aniž by sami uměli dát první pomoc. Tyto případy bohužel nejsou ani u ostatních romů ojedinělé. Zajímalo by mě, proč se takto romové chovají? Dle zkušeností se pak nemůžeme divit, když příště nikdo radši nepomůže z obavy o své zdraví. Kristýna Kl.
Jana Horváthová, ředitelka Muzea romské kultury ODPOVĚĎ: Jistě, chápu Vás. Je možné, že to může souviset s obrovským emocionálním vypětím, kterému Romkové v takových chvílích podléhají, které jim trochu zatemňuje jasné smysly. Chovají se iracionálně, ostatně takové jednání se neobjevuje jen u Romů, ale obecně, u lidí, kterým absence rozhledu a myslím, že i vzdělání, hlavně v exaktních oborech, brání, aby zapojili mozek a chovali se chladně racionálně. Býváme u Romů často svědky velmi iracionálního chování, kdy pouze podehnou své emoci. člověk běžně fungující v naší společnosti dejme tomu na jejíc vyšších příčkách, byl už nucen omezit své emoce, nedávat jimtakový průchod, protže by se na své pozici neudržel. Romové k tomuto zatím nedospěli. Ostatně i já mívám problém udržet emoce na uzdě, ale spoň vím, že když je neudržím, je to moje prohra. 30.7.2009 10:22
OTÁZKA: Olaši funují na úplně stejných principech jako mafiánské rodiny na Sicílii, mají stejné interní zákony, olaši jsou ze své podstaty velmi agresivní. Proč by m měla většinová společnost tolerovat a být jejich obětí? (žiji ve stejné ulici jako oni v jednom panelákovém vchodě jich žije 200) Trautenberg
Jana Horváthová, ředitelka Muzea romské kultury ODPOVĚĎ: Bohužel generalizujete, Olaši je velmi široký pojem, v rámci celé Evropy žije řada rlznýc skupin, které se počítají k těmto Romům, ne všihcni se takto chovají. Jejich zákony obecně přiřovnávat k mafiánským praktikám je velké zjenodušení. Ale máte problém, že u nás je s velkou částí těchto Romů problém, ale řada z toho, co praktikují, už s jejich tradicí nemá nic společného!!! 30.7.2009 10:25
OTÁZKA: Olaši funují na úplně stejných principech jako mafiánské rodiny na Sicílii, mají stejné interní zákony, olaši jsou ze své podstaty velmi agresivní. Proč by m měla většinová společnost tolerovat a být jejich obětí? (žiji ve stejné ulici jako oni v jednom panelákovém vchodě jich žije 200) Trautenberg
Jana Horváthová, ředitelka Muzea romské kultury ODPOVĚĎ: již jsem na tuto otázku odpovídala 30.7.2009 10:25
OTÁZKA: Zdravím, nemám otázku, jenom vyjadřuju podporu. Vlastně mám otázku, není lepší odejít z tohoto zlého prostředí? Vím, že to není jednoduché, sám nad tím uvažuju. Měj(te) se pěkně. Tomáš Hájek. Tomáš Hájek (Brno, Olomouc)
Jana Horváthová, ředitelka Muzea romské kultury ODPOVĚĎ: Častokrát o tom uvažuji, ráda bych, ale nejsem sama, rodina je pro mě víc, než místo, kde žiju. 30.7.2009 10:26
OTÁZKA: Dobrý den, považují nás Olaši za méněcenné a předurčené k tomu, abychom po nich uklízeli? Qíteček
Jana Horváthová, ředitelka Muzea romské kultury ODPOVĚĎ: Někteří velmi jednoduší to takto primitivně bohužel cítí, ale nemyslím, že by to měli být rumunští Romové čekající na udzravení svého blízkého. Osobně je neznám, ale nemyslím si to, z toho, co jsem pouze četla v tisku. 30.7.2009 10:27
OTÁZKA: Dobrý den, čím se tito Olaši živí? Qíteček
Jana Horváthová, ředitelka Muzea romské kultury ODPOVĚĎ: Sama nevím o jakou přesně jde skupinu, žádný novinář se dosud s nimi o totm nebavil, my z muzea se za nimki chystáme. je možné, že jsou zpracovatelé kovů, ale opravdu nevím. 30.7.2009 10:28
OTÁZKA: Dobrý den paní Horváthová, měl bych na Vás pár dotazů: 1. Jaké mají olašští romové pocity v Praze? Jsou například nějak vystrašení? Kdyz jsou ve své zemi zvyklí na kočovný způsob života, je v jejich silách vůbec pochopit, že zde je volné kempování zakázáno a že porušují zákony ČR? 2. Vědí, jak na jejich chování reagují a co si myslí občané ČR? 3. Přijde mi, že se k lidem mimo svou komunitu chovají nepřátelsky, že jsou velmi nedůvěřevý a dávají ostatním najevo jakousi nadřazenost. Čím je možné si toto jejich chování vysvětlit? 4. Když by došlo k nejhoršímu a mladík by zemřel, nehrozí z jejich strany nějaké nepokoje nebo problémy v nemocnici? Ostatní pacienti z toho mají obavy. Děkuji Vám za odpověď. Hynek
Jana Horváthová, ředitelka Muzea romské kultury ODPOVĚĎ: ad 1.- myslím, že jsou vyplašení a náš systíém nechápou, jwe pro ně těžké pochopit že nemůžou stanovat u rybníka, doma je to u nich běžné. ad 2. Myslím, že ne. Pokud vím, je tam velká komunikační bariéra, jak se ukazjuje právě z tisku, kde jsou i nformace o nich velmi řídké. 30.7.2009 10:30
OTÁZKA: Jak se v současnosti cítí cikáni v ČR? Žije se jim s "bílými" lépe, hůře, nebo stejně? Změnily něco události posledních dnů? Bydlím na Žižkově, kde je situace týden od týdne horší a horší....obávám se, že se časem stane něco nepříjemného. Tolerance obyvatel není bezmezná. Petr
Jana Horváthová, ředitelka Muzea romské kultury ODPOVĚĎ: Emigrace jsou odpovědí. Dobře se necítí, napětí eskaluje, majorita ve všec svým vrstvách od nejnižší po nejvyšší patra, se na Romy dívá skrz prsty a i vzědlaní lidé mají problém odlišovat jednoho Romy od druhého, negeralizovat. Zatímco v jiných otázkách by si vzědlanec nedovolil zjednoušení, u Romů možná i nevědomě přebírá rozšířený způsob hodnocení. 30.7.2009 10:32
OTÁZKA: Zajímalo by mne, zda žijí kočovným způsobem po celý rok i v zimě? V čem bydlí? Sem přijeli pouze převážně v autech, stany mají minimálně. Mirka
Jana Horváthová, ředitelka Muzea romské kultury ODPOVĚĎ: Znovu připomínám, že nevím, o jakou konkrétní skupinu se jedná, čím se živí což je u romských skupin vždy podstatní i pro určení způsob života a další pravidel. Předpokládám, že tito Romové kočují jen od jara do podzimu, kdy patrně touto formou, tedy s úpomocí aut, jezdí a poskytují své výrobky či služby, patrně. V zimě pak zůstávájí ve svých domovech, které zpravidla vždy mají a vyrábějí produkty zase na léto. Za tepla kočují rádi, zstaví se s autem, případně i stanem či jen plachotu, kde se jim tolíbí, u vody, to považují za svobodu, volné nebe nad hlavou a volná cesta před sebou. Někteří dokonce tvrdí, že se na to vždy moc těší, v domě někteří spávají neradi. 30.7.2009 10:35
OTÁZKA: romové si navykli jen očekávat pomoc od těch okolo, neměli by už konečně začít něco dělat sami, aby nedělali společnosti jen ostudu .. u nás v kocourkově
Jana Horváthová, ředitelka Muzea romské kultury ODPOVĚĎ: Jistě, ale kdo je na tento systém navykl? Státní paternalismus zejména totalitního trežimu udělal z řady Romů děcka, která nejsou schopná ani ochotná se o sebe postarat. 30.7.2009 10:37
OTÁZKA: Neživí se náhodou Olaši krádežemi, není náhodou pro ně nejcennější v rodě ta Olaška, která nakrade nejvíce peněz? Trautenberg
Jana Horváthová, ředitelka Muzea romské kultury ODPOVĚĎ: Jak kteří. 30.7.2009 10:37
OTÁZKA: Neživí se náhodou Olaši krádežemi, není náhodou pro ně nejcennější v rodě ta Olaška, která nakrade nejvíce peněz? Trautenberg
Jana Horváthová, ředitelka Muzea romské kultury ODPOVĚĎ: - 30.7.2009 10:37
OTÁZKA: Dobrý den, říkáte: "Zdá se, že žádné výtržnosti nepáchají, chtějí jen v klidu být nablízku svému člověku a to je moc hezké v dnešní divoké době," říká. CO říkáte na to , že se koupají v oblečení, neumí plavat poté se topí a když je zachrání čech tak ho odhánějí, ačkoli sami neumí poskytnou první pomoc a poté jsou agresivní na záchranáře!!! To je také hezké když z 50lidí neumí ani jeden poskytnout první pomoc zato všichni umí být agresivní? To je také hezké že v chráněné oblasti se povalují odpadky, výkaly a použité vložky! Proč se takto museli zachovat opět romové a né třeba norové? Za nenávist k vašemu etniku si můžete sami. Milan K.
Jana Horváthová, ředitelka Muzea romské kultury ODPOVĚĎ: Odpovídala jsem na to už dříve. A že si za tu nenávist můžu sama-to je mi líto. Vinná se necítím, nic jsem neudělala-rozumíte? 30.7.2009 10:39
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jek při svém způsobu života vykonávají hygienické návyky, kde se koupou, myjí atd....? A dále by mě ještě zajímalo, z čeho jsou živi, jak si vydělávají na živobytí, když neustále kočují a kde přišli k tak velkému majetku. Děkuji a přeji hezký den. Jáchym
Jana Horváthová, ředitelka Muzea romské kultury ODPOVĚĎ: jednak o žádném velmkém majetku nevím, kromě aut. O možné způsobu obživy-rukodělnou pracíjsem mluvila dříve, i když nevím, jak se konrétně tito živí. Hygienické návyky jsou běžné a to že se koupu v šatech je důsledkem vnitřních zákonů, kdy se žena nesmí odhlaovat na veřejnosti, před jinými muži apod. 30.7.2009 10:40
OTÁZKA: Srovnávat přístup společnosti k chování cikánů s vozíčkáři je snad žert, nemyslíte? Petr
Jana Horváthová, ředitelka Muzea romské kultury ODPOVĚĎ: Patrně jste mě nepochopil. Možná jsem tu odpověď moc zkrátila a logika Vám z toho vypadla, víc místa zde ale není. Omlouvám se. 30.7.2009 10:41
OTÁZKA: Hezký den, Říkáte, že pro svůj kočovný způsob života se stačili nejméně asimilovat s majoritou. Ale s drahými auty, oblečením a jinými "vymoženostmi moderní doby" se sžili. Jak je to možné, odkud se tomu naučili? Samuel
Jana Horváthová, ředitelka Muzea romské kultury ODPOVĚĎ: Známá věc, vnější faktora, tedy hmotná kultura se vždy mění nejrychleji, nejdříve se "obkouká", duchovno se mění jen velmi pomalu. A také u něj jde o vzory, pak jse otázka, jaké vzory Romové mělia mají, když se mají možnost stýkat spíše jen se spodinou společnosti, která ještě v ghettech zůstala. 30.7.2009 10:43
OTÁZKA: Dobrý den, co dnes přesně znamená "kočovný způsob života" - t.j. jak ti lidé získávají prostředky na obživu, automobily atd. ? V diskusích jsem četl patrně pomluvy, že právě tito Romové patří k rumunským kapsářským gangům, lteří jednu dobu brutálně olupovali cestující v pražském metru, je to jen šproch ? díky za odpovědi Karel Šamánek
Jana Horváthová, ředitelka Muzea romské kultury ODPOVĚĎ: To nevím, fakt nevím, o jakou jde skupinu-chtělo by to si s těmi lidmi více popovídat.Žádný novinář to zatím neudělal. Kočovný způsob jsem popisovala v jedné z předchozích otázek, v zimě výroba, od jara do podzimu prodej s pomocí auta, tedy objáždění tak zvanégho úživného areálu. Dříve koně, dnes auta, to je běžné. 30.7.2009 10:45
OTÁZKA: Proč je nutné "zvedat ze dna" skupinu obyvatel, mající specifika, která nejsou obecně pro zdravou a fungující společnost důležitá? Jakými prostředky by se toto mělo zajišťovat? Jedná se o unifikovaný plán nebo se tento vzorec stále "rozvíjí"? Josef
Jana Horváthová, ředitelka Muzea romské kultury ODPOVĚĎ: Zvedání ze dna svých slabších vrste je vždy důležité pro celou společnost, protže tito slabí mohou být ve své deprivaci a frustraci nebezpeční pro všechny. To je k první části Vašeho dotazu. A jestli existuje plán-ano, už 11 let, ale vůbec se nerealizuje. Toptiž koncepce integrce Romů leží někde v šuplíku. Systémové a koordinované úsilí celé vlády v této věci nikdy nenastalo. 30.7.2009 10:47
OTÁZKA: tím, že se romové vymezili k většinové společnosti a vyžadují zvláštního zacházení jsou více viditelní, nestálo by za to udělat více práce uvnitř v uzavřené romské komunitě, aby ctila společenská pravidla, ne jen očekávala pomoc z venčí ... u nás v kocourkově
Jana Horváthová, ředitelka Muzea romské kultury ODPOVĚĎ: JIstě jistě, jen nějak na to nejsou lidi a peníze asi. My, kteří chceme dělat, děláme co můžeme a víc už fakt nemůžeme. Pracuju 12-15 hodin denně. Padám na hubu, je mi líto. 30.7.2009 10:48
OTÁZKA: měl bych dotaz na vzdělání romů, často se kritizuje že jich až 30% končí ve zvláštních školách, dobrá, ale co těch 70% co chodí do běžných škol, vždyť ti až na pár vyjímek patří vždy mezi nejhorší a to jak prospěchem tak chováním, nevyučí se, nemají zájem, nic neumí, jsou k ničemu, opravdu si myslíte že jsou ve zvláštních neprávem ačkoliv jejich elita je totálně pozadu a na romské střední může dement co pohladil obamu s iq 70 udělat maturitu? Milan K.
Jana Horváthová, ředitelka Muzea romské kultury ODPOVĚĎ: Vzdělání Romů je obrovský problém, před jehož řešením teprve stojíme. Situace je mnohem horší než píšete, valmá část Romů, pokud nejsou na ZvŠ, třeba zase nedochodí základní nebo s otřesným prospěchem, jsou nedovzdělaní. S tajkovým základem se moc na trhu práce neuplatní. Jenže sami Romové dosud nechápou důležitost vzědlání, nikdy neměli možnost i ověřit, že se to vyplácí... 30.7.2009 10:51
OTÁZKA: Myslíte, že má ten kluk šanci se uzdravit? Qíteček
Jana Horváthová, ředitelka Muzea romské kultury ODPOVĚĎ: Nejsem lékař, ale držím mu place. 30.7.2009 10:51
OTÁZKA: Jste moc krásná žena. Jakub
Jana Horváthová, ředitelka Muzea romské kultury ODPOVĚĎ: To vždycky potěší, dík. 30.7.2009 10:51
OTÁZKA: Dobrý den paní Horváthová. Chtěla bych se zeptat, jak vydítej jejich budoucnost. Je jasné, že jsou zvyklí na svůj způsob života a mají hluboce zakořeněné tradice. Ale moderní doba má velké tendence tradiční způsoby života pohlcovat. Nehrozí, že po vstupu Rumunska do EU budou nuceni ke změně způsobu života? Jak by byli na nové situace schopni reagovat? Jana
Jana Horváthová, ředitelka Muzea romské kultury ODPOVĚĎ: JIstě budou nuceni ke změnám, uvidím, jak obstojí. Víte, před několika letyjsem byla na studijní cestě za Romy v Bulharsku a musím říct, že jsem byla někdy dost překvapená, pozitivně. zdejší sociální swystém neměl peníze na vplácení podpor, dávek v zenměstnanosti, a tak místní Romové, aby nezahynuli, museli se vráti ke svým staletých dovednostem, řemeslům a živí se s jejich pomocí, vrýbějí z mědi, obecně z kovů, ze dřevě, pletou z proutí, ženy šijí apod.Je špatné, pokud sociální systém působí demotivačně, u ná se to bohužel děje. 30.7.2009 10:54
OTÁZKA: Chtěl bych vědět, zda mají vůbec chuť něco dohánět, tu propast mezi nimi a majoritou, chtějí se vůbec něčemu učit a snažit se pochopit ostatní skupiny obyvatel. Přejde mi, že zatím moc ochotní nejsou a prosazují své zájmy neurvala a s despektem k okolí? Můžete na toto nějak odpovědět, děkuji. A ještě mě napadlo, dá se jim nějak pomoct při tom začleňování a stojí o to vůbec? Milan
Jana Horváthová, ředitelka Muzea romské kultury ODPOVĚĎ: Je to celé nesmírně hluboký-staletí se tvořící- a citlivý problém. Sami Romové, kteří jsou na dně, si objektivně svoji situaci neuvědomují, nedokážou vyhodnotit, proč se do ní dostali a jak z ní ven. Kdyby to dokázali, už v ní nejsou. Někdy opravdu jako ty bezradné děti, které se ovšem brátní seč můžou agresivitou, srostotou, protže neví, neumí si pomoct, kopou kolem sebe. Samozřejmě i pomoc takovému člověku je obtížná, vyžaduje obrovskou trpělivost, krásně a výborně to popisuje nový český film Zdeňka Týce: El Passo -gratuluji mu za něj, protže se mu konečně podařilo docela vyhmátnou skutečnost, jaká je. Je to na velmi dlouhou debatu, na níž zde není místo. Mějte se hezky! 30.7.2009 10:57
OTÁZKA: Existuje vubec v soucasne dobe nejake dlouhodobe koncepcni reseni, schvalene, pro reseni rpoblemu Romu - mam na mysli jejich hlavne ekonomicke zacleneni do spolecnosti (jak sama zminujete to dostani se ze dna) ? Existuje centralizovana organizace s koncepci a pravomoci? Nebo je lepe celou praci rozdelit do mnoha drobnejsich organizaci a spolku, kazda pracujici lokalne podle vlastniho uvazeni a metod? Zda se, ze uz prohravame nekolikatou generaci ... jaka je vyhlidka na jakesi zlepseni situace v sirsim meritku - je to otazka 5, 10 ci vice let? Dekuji. Lama
Jana Horváthová, ředitelka Muzea romské kultury ODPOVĚĎ: Existuje sice jeden ministr pro lidská práva, jeho pozice není jednoduchá a hlavně vlády vždy měly a má i ta dnešní něco "důležitějšího" k řešení než se věnovat zamotané a složité romské otázce, do voleb si tím ani žádní body u voličů vláda nezíská a u nás je bohužel současná polititka pořád jaksi v plenkách, někdy se člověku ty trapasy ani nechtějí sledovat. nakonec je človějk v situaci, kdy by hrozně rád ovlivnil věci veřejné, tím že dá někomu hlas ve volbách, ale komu??? KOncepční řešení se neralizuje, jak jsem psala, vcelku slušnou KOncepci integrace Romů většina ministrů, domnívám se dle situace, patrně ani nečetla. Nestěžujme si, že se ve věci integrace nic neděje. Hasí se jen lokální požáry a ani to ne příliš úspěšně -viz Vítkov. Přitom zkušenosti ze zharaničáí, kterých by se dalo využit, existují. zejména právě ve věci vzdělávání dětí migrantů, zkusmě prověřit, jak jsou na tom děti našich Romů, co odešli před lety třeba Británie, se školní úspěšností. 30.7.2009 11:04
OTÁZKA: Dobrý den, naši předci žili zcela jiným způsobem života, prošli vývojem od sběračů, kočovných lovců, zemědělců po chirurgy, zámečníky, molekulární biology a automechaniky. Proč zrovna romové ustrnuli na tom kočovném způsobu života ? A jak je možné, že neváhají převzít takové vymoženosti, jako automobil, jeho řízení a opravy, ale už nechtějí dodržovat základní hygienické a společenské návyky ? Řídit automobil se naučit mohou, zakopat po sobě výkaly ne ? Nejsou tedy slova o "tradicích" pouhou výmluvou ? dík za odpovědi Karel Šamánek
Jana Horváthová, ředitelka Muzea romské kultury ODPOVĚĎ: Mějte se všichni krásně! Děkuji Vám za pozornost a pochopení. A jestli to jen trochu jde, dělte prosím lidi ne podle národností, ale jednotlivých osobností. Srdečně zdraví Jana Horváthová 30.7.2009 11:06
zpět na osobnost