OTÁZKA:
Můžete ve stručnosti specifikovat Vaše zkušenosti s výukou dětí z rodin sociálně
slabých, především romských?
Jiří Štický st.
ODPOVĚĎ:
Na studenty, kteří pobírají sociální stipendium, máme stejné nároky jako na ostatní.
Romové u nás nestudují, i když nevím, jak bych to měl poznat.
27.6.2011 9:00
OTÁZKA:
Jaký počet studentů považujete ve třídě za efektivní z hlediska kvality výuky a nákladů.
ODPOVĚĎ:
U malých dětí (do 3. třídy) hraje počet dětí na učitele význam, pak to prudce klesá.
To není moje moudro, to uvádí literatura a já s tím souhlasím. Špičkový učitel v posluchárně pro 200 studentů je lepší než poloblb se sedmi studenty na semináři.
U nás máme 18 dětí 1.-5. třída (v první třídě je navíc asistentka pedagoga) a pak 24.
27.6.2011 9:03
OTÁZKA:
Dobrý den. Fandím Vašemu stanovisku, že by se měl ve školách zrušit 9. ročník.
Proč myslíte, že se uskutečnění tohoto záměru nedaří? Děkuji.
Jiří Štický st.
ODPOVĚĎ:
Systém je rigidní, tj. jakékoli racionální změny naráží do tvrdé zdi (ministerské struktury, kraje, zaměstnavatelské svazy, odbory . . . a přidružení "odborníci")
27.6.2011 9:05
OTÁZKA:
Dobrý den,
máte informace o tom na jakých školách a v jakých profesích najdou nejčastěji uplatnění absolventi Vaší školy?
Děkuji...
Erika Bálková
ODPOVĚĎ:
Ano, pravidelně to zveřejňujeme ve Výroční zprávě. Ale spektrum je široké - jsme všeobecné gymnázium. Lékaři, právníci, ekonomové, přírodovědci, jazyky atd.
27.6.2011 9:08
OTÁZKA:
Dovolte prosím ještě dvě otázky. Myslím, že to zajímá hodně lidí u nás:
1/Když jsme maturovali (tedy za minulého režimu), dělali jsme nejdřív písemné a potom teprve ústní zkoušky.
2/Netušíte, proč se to (po několikaleté diskusi) letos provádělo obráceně? A proč to trvalo tak strašně dlouho?
Maturitu udělalo v Československu určitě více než 95 procent studentů. V čem je ten propastný rozdíl?
Jiří Štický st.
ODPOVĚĎ:
Netuším proč se to provádělo obráceně. Stávající maturita je strašně organizačně složitá.
1) Stát nadále diriguje školní část (jak nominovat předsedu, co tam má být a nemá ...), což je nesmysl, když si dělá svou státní.
2) Ve státní části jsou velké kusy (ústní zkoušky, písemky), které se stejně opravují na samotných školách.
Stát by se měl proto soustředit na své centrální testy a také jen na češtinu, matematiku a cizý jazyk.
Takhle honí sto zajíců naráz.
Jinak maturitu dle tisku udělalo jen asi 81% uchazečů.
27.6.2011 9:12
OTÁZKA:
Nechápu jak může být porovnáváno vaše gymnízium které je štědře dotováno penězmi z polostátních firem s například gymnáziem Jeseník. Za bolševika dokazoval IKEM taktéž lepších výsledků než nemocnice v Krnově . Změnil se systém pane ale jinak zůstalo vše při starém. Pochubte se jak jste nejlepší ,ale je mi Vás celkem líto
bono vox
ODPOVĚĎ:
Naše gymnázium nedostalo nikdy ani korunu od jakékoli státní či polostátní firmy. Že dr. Roman s manželkou založil fond, ze kterého se hradí stipendia pro sociálně slabší studenty - se Vám nemusí líbit.
Mohli si třeba koupit jachtu nebo co já vím. Jakou část svého majetku jste dal na dobročinnost v posledních pěti letech vy?
27.6.2011 9:15
OTÁZKA:
V čem vidíte hlavní nedostatky našeho středního školství .Děkuji za odopověd.
ODPOVĚĎ:
Na to se nedá odpovědět v jednom odstavci.
Nejhorší je čím dál horší úroveň přicházejích kantorů a demotivace spousty ředitelů zatížených tisícemi předpisů a byrokracie. Více na www.aktivniskoly.cz
27.6.2011 9:17
OTÁZKA:
Dobrý den, to že se Vaše škola umístila jako nejlepší ze všech středních škol, vnímám tak trochu jako danajský dar. Spousta lidí si myslí, že je to díky Vašemu jménu. Je to samozřejmě holý nesmysl. Jak tyto názory veřejnosti vnímáte vy osobně? Jste rád, že je Vaše škola nejlepší? V ČR se je téměř trestu hodné být nejlepší.
David Hyšpler
ODPOVĚĎ:
PORG je dobrá škola a už hodně let. Už v dávných žebříčcích maturantů (Sonda Maturant 1997 a 1998) - byl PORG na čele a ani ostatní gymply se moc nelišily (Keplerka, Nad Alejí atd.).
Školu jsem přebíral v roce 1998 a jsem sám před sebou v pohodě. Myslím, že jsme hlavně v prvních letech pracovali tvrdě a s velkou chutí. Nikdo o tom moc nevěděl. Teď je to opačně, naše pověst šplhá vzhůru. Pocity zadostiučinění jsem měl již vícekrát. Hodnocení České školní inspekce, srovnání škol, dopisy a dary absolvantů a jejich rodičů. Hezký den
27.6.2011 9:23
OTÁZKA:
Meli jste testy predem? ;-)
Petr Bartoš
ODPOVĚĎ:
Dobrá otázka
27.6.2011 9:24
OTÁZKA:
Dobrý den,
četl jsem, že na Vaší škole uspěli u státních maturit všichni výborně až na výjimky se dvojkou. Myslíte si, že je státní maturita příliš lehká? A jste pro zveřejňování statistik úspěšnosti státních maturit všech středních škol?
ODPOVĚĎ:
Ano, z povinných předmětů měla jedna studentka chvalitebnou z matematiky a jeden student z angličtiny.
Podrobné výsledky jsou na www.porg.cz
Mě ta základní verze lehká přijde, ale pokud jí stejně neudělá pětina uchazečů - atk byla asi laťka jakžtakž dobře. Nicméně neznalosti středoškoláků jsou alarmující.
Myslím, že se to brzy zveřejní. Zveřejní to kraje nebo to někdo vynese. Kde je poptávka je vždy i nabídka.
27.6.2011 9:27
OTÁZKA:
Dobrý den, chtěla bych vědět, co si myslíte o tom, proč byly letošní maturity tak velké fiasko???
Barbora Kuchařová
ODPOVĚĎ:
České školství dlouhodobě vykazuje silně nerovnoměrné a stagnující výsledky v poslední dekádě.
přečtěte si třeba zprávu společnosti McKinsey na www.aktivniskoly.cz (v části "Inspirace").
Nejlépe fungují prvňáci - tam je jasný cíl (naučit se číst, psát atd.), chápou ho školy, rodiče, kontroluje se "kvalita", jsou tam nejlepší učitelé.
U páťáků či deváťáků není přes tuny materiálů jasný cíl? Nikdo nic neměří. Tj. ani vyhodnocuje přijímá racionální opatření. Teď se poprvé cosi naměřilo u maturantů.
27.6.2011 9:31
OTÁZKA:
Jaké jsou podmínky přijetí na vaši ZŠ (jak jsou žáci vybíráni)?
David Dvořák
ODPOVĚĎ:
Na ZŠ děláme "zápis".
Tj. děti si hodinu "hrají" s dvěma učitelkami, abychom vyňali děti nezralé atd.
Z toho vyleze hodnocení. Druhá polovina jsou rodiče: představení rodiny a proč k nám chtějí.
To hodnotíme tři na sobě nezávisle. Pak se výsledky v excelu slejí dohromady a prvních 36 bereme.
27.6.2011 9:34
OTÁZKA:
Dobrý den. Nepochybuji o úrovni Vaší školy, nicméně ve chvíli kdy si vybíráte při příjímačkách studenty s nejvyšším IQ, není Váš úspěch u státních maturit nic světoborného. Státní maturity se mi navíc zdají lehké, po šestnácti letech od maturitní zkoušky jsem udělal angličtinu a češtinu bez přípravy . V Praze existují státní gymnázia, jež měla také kvalitní výsledky a neplatí se na nich školné 40000 Kč. Vaše gymnázium není tedy za ty peníze nic tak zvláštního.
ODPOVĚĎ:
Tomuhle moc nerozumím. Pochopitelně se s nadanými dětmi lépe pracuje. A bylo by zajímavé měřit "přidanou hodnotu". Jestli je naše gymnázium něco zvláštního nebo ne - nemá smysl hodnotit.
Já tam posílám své tři děti a považuji to za výborný způsob utracení peněz, vy asi máte jiné priority. Hezký den
27.6.2011 9:37
OTÁZKA:
Dobrý den,
Z jakého důvodu chodíte do internetové diskuze, kdyz pak preskakujete otázky, které se vám nejspis nelibi? Nebylo bz snazsi nekde vydat jenom clanek s vasim nazorem na vec? Dekuji za odpoved.
Petr Bartoš
ODPOVĚĎ:
Přeskakuji otázky, které jsem již zodpověděl.
27.6.2011 9:37
OTÁZKA:
Dobrý den, to že se Vaše škola umístila jako nejlepší ze všech středních škol, vnímám tak trochu jako danajský dar. Spousta lidí si myslí, že je to díky Vašemu jménu. Je to samozřejmě holý nesmysl. Jak tyto názory veřejnosti vnímáte vy osobně? Jste rád, že je Vaše škola nejlepší? V ČR se je téměř trestu hodné být nejlepší.
David Hyšpler
ODPOVĚĎ:
Již jsem odpovídal.
27.6.2011 9:38
OTÁZKA:
Dobrý den, to že se Vaše škola umístila jako nejlepší ze všech středních škol, vnímám tak trochu jako danajský dar. Spousta lidí si myslí, že je to díky Vašemu jménu. Je to samozřejmě holý nesmysl. Jak tyto názory veřejnosti vnímáte vy osobně? Jste rád, že je Vaše škola nejlepší? V ČR se je téměř trestu hodné být nejlepší.
David Hyšpler
ODPOVĚĎ:
Již jsem odpovídal.
27.6.2011 9:38
OTÁZKA:
Dobrý den, to že se Vaše škola umístila jako nejlepší ze všech středních škol, vnímám tak trochu jako danajský dar. Spousta lidí si myslí, že je to díky Vašemu jménu. Je to samozřejmě holý nesmysl. Jak tyto názory veřejnosti vnímáte vy osobně? Jste rád, že je Vaše škola nejlepší? V ČR se je téměř trestu hodné být nejlepší.
David Hyšpler
ODPOVĚĎ:
Již jsem odpovídal.
27.6.2011 9:38
OTÁZKA:
Dobrý den. Nepochybuji o úrovni Vaší školy, nicméně ve chvíli kdy si vybíráte při příjímačkách studenty s nejvyšším IQ, není Váš úspěch u státních maturit nic světoborného. Státní maturity se mi navíc zdají lehké, po šestnácti letech od maturitní zkoušky jsem udělal angličtinu a češtinu bez přípravy . V Praze existují státní gymnázia, jež měla také kvalitní výsledky a neplatí se na nich školné 40000 Kč. Vaše gymnázium není tedy za ty peníze nic tak zvláštního.
ODPOVĚĎ:
Již jsem odpovídal.
27.6.2011 9:38
OTÁZKA:
Dobrý den,
gratuluji k úspěchu během maturit. Váš názor ohledně úplného sjednocení maturit jak pro gymnázia, tak pro odborné školy je dle mého názoru velice přísný. Na odborných školách není tolik prostoru pro výuku českého jazyka a matematiky. Dále pak mají během svého studia povinnou praxi. Čili menší znalosti vychází také z menší kapacity vyučovácích hodin na těchto školách. Co si o tom myslíte? Předem děkuji za Váš názor!
S pozdravem Jakub Machuta
ODPOVĚĎ:
Je mi jasné, že je to trochu srovnání "jablek s hruškami", ale pokud chce mít člověk maturitu - měl by ovládat jeden cizí jazyk, mít základní matematické dovednosti a umět se vyjadřovat v mateřském jazyce bez chyb a mít něco načteno. Tj. na všech typech škol, které chtějí udělovat maturitní vysvědčení.
27.6.2011 9:41
OTÁZKA:
Sdilite muj nazor, ze matematika by mela byt povinna, minimalne pro gymnazia, snad i pro odborne skoly?
Rostislav Caha
ODPOVĚĎ:
Ano, na PORGu povinná od příštího roku bude. Bylo to jedno z opatření, které jsme v rámci přípravy na státní maturitu zavedli.
27.6.2011 9:41
OTÁZKA:
Hezký den,
chtěla bych se zeptat, jak celkově hodnotíte maturity? Je to úspěch nebo neúspěch?
Děkuji za odpověď.
ODPOVĚĎ:
Pro PORG úspěch, pro stát žádné fiasko, pro českou společnost jsou výsledky velké části mladé populace brutálně alarmující. Ale myslím, že noviny budou psát o zácpách na chorvatské dálnici a ke školám se vrátí fotečkou prvňáčka s kytkou 1. září.
27.6.2011 9:43
OTÁZKA:
Dobrý den. Kolik se k vám na Porg hlásí dětí a kolik jich berete? Podle čeho vybíráte? Děkuji.
Tomáš Ventura
ODPOVĚĎ:
Na ZŠ Nový PORG asi 6ti násobný převis - způsob jsem popsal výše.
Na PORG Libeň - gympl - asi 7x více uchazečů, na Nový PORG (česko-anglické) asi 3-násobný.
Testy jsou na našich webových stránkách několik let dozadu.
Na PORG Ostrava - nově otevíráme byl převis v prvním roce malý - tam je největší šance se dostat:-)
27.6.2011 9:46
OTÁZKA:
Dobry den,
NEZVEREJNENI veskerych VYSLEDKU statni maturity -- osobne to vnimam jako nejvetsi problem statnich maturit, protoze je to hlavni nastroj na zvednuti urovne strednich skol (zruseni spatnych skol vlivem maleho zajmu ze strany rodicu). Vas nazor? Dekuji, Martin Lovecky.
ODPOVĚĎ:
Zase to nemůže být jediné měřítko.
Co třeba nový ředitel, který zdědil mizerně vedenou školu se slabými studenty.
Tj. bral bych to jen za jedno z měřítek. I když je jasné, že pokud někde neodmaturuje 70% studentů
- je nejlepší to zavřít.
Navíc školy ruší zřizovatel (kraje). Jsou známé případy, že i naprosto úděsná škola, kde dávali maturitu za úplatu - a ČŠI jim to dokázala, proběhlo to médii - zrušena nebyla (Praha). Patriotismus jiných krajů vůči pražskému MŠMT bych také nepodceňoval.
27.6.2011 9:54
OTÁZKA:
Vy osobne povazujete statni maturity za dobry napad nebo by jste se vydal jinou cestou?
Petr Bartoš
ODPOVĚĎ:
V českém školství se obecně málo měří, resp. vůbec. Absolvent (čím dál slabší) vyleze z Peďáku, jde učit, za dva roky se otrká a pak mu ředitel pomalu nemůže přes práh - je to "jeho" třída, "jeho" předmět atd. Tohle je špatně jak na úrovni škol, tak celého školství. Tj. z tohoto pohledu to byl "dobry napad".
Forma a způsob (celý nadiktovaný zákon P. Buzkové) je špatně.
Tak to byla poslední otázka nezodpovězená. Hezký den všem čtenářům a hezké prázdniny. V.K.
27.6.2011 10:00