OTÁZKA:
Se zájmem jsem poslouchal rozhovor s Vámi po Vašem jmenování. Zaujala mě pasáž o „pirátech“, kteří podjíždějí zprava. Zkuste mi jako běžnému řidiči poradit, jak mám řešit následující situaci (15 km D1 směr Praha minulý pátek ráno)? Jel jsem po dálnici a dojel jsem vozidlo. Situace byla taková, že v pravém a prostředním pruhu nejel nikdo a v levém pruhu si to šine paní rychlostí cca 100 km/h. Jak mám postupovat podle Vašeho názoru? Paní jednoznačně porušila ustanovení zákona 361/200 Sb § 12 odst. 1 a 2 o jízdě v jízdních pruzích. Když já použiji pravý nebo prostřední pruh k předjetí takového vozidla a to i přes to, že jedu ve volném pravém pruhu, tak jsem podle Vašeho vysvětlení pirát a tak by se mnou mělo být zacházeno. Děkuji za odpověď.
Petr Šesták
ODPOVĚĎ:
Dobrý den,
když jsem hovořil o silničních pirátech a konkrétně o nebezpečném mánevru spočívájícím v předjíždění zprava, měl jsem na mysli zejména případy, kdy řidič předjíždí v odstavném pruhu. Co se týká Vámi uváděného příkladu, souhlasím s Vámi, že takový řidič se dopouští přestupku. Pokud jedete stále ve stejné jízdním pruhu, tj. neměníte směr jízdy, nejedná se v daném případě o předjíždění.
12.4.2013 14:07
OTÁZKA:
Dobrý den, co si myslíte o zvýšení rychlosti na dálnicicích? A vlastně i o nedávném případu poslance Šeicha, který navrhoval zvýšit rychlost na dálnicích až na 160km/h a teď dostal trest za to, že jel dvoustovkou...? Děkuji.
Jan Karban
ODPOVĚĎ:
Dobrý den, nebráním se do budoucna širší diskusi na toto téma, nicméně v současné době stanovené rychlostní limity zcela odpovídají stavu na dálnic a rychlostních komunikací. Každé zvýšení limitu rychlosti s sebou přináší i zvýšené riziko vzniku dopravní nehody.
12.4.2013 14:11
OTÁZKA:
Dobrý den,
jste aktivní sportovec a jaký sport nejraději sledujete v TV. Komu fandíte ve fotbale? Jaké konkrétní změny mohu vidět o dopravní policie po Vašem nástupu do funkce? Hodláte nějakým způsobem řešit ty zastavovače aut a nabízeče falešného zlata? Co všechno nám připraví oprava D1. Omlouvám se za tolik otázek. Stačí stručně.
Děkuji
Karel
ODPOVĚĎ:
Dobrý den, sportu se v poslední době věnuji jen rekreačně, a to především lednímu hokeji a lyžování. Co se týká fotbalu, nemám žádný tým, který bych upřednostňoval. Jak už jsem avizoval, chtěl bych pokračovat v započaté práci svého předchůdce. Chceme se především mimo jiného zaměřit na riziková místa, kde dochází k vážným dopravním nehodám, a to jak z hlediska cíleného zaměření dohledu na BESIP, tak i na případná dopravně inženýrská opatření. "Nabízeči falešného zlata" se bohužel i přes naší snahu tento problém odstranit, stále objevují. Proto bych i touto cestou apeloval na širokou veřejnost, aby nás o těchto případech neprodleně informovala prostřednictvím linky 158. Rekonstrukce dálnice D1 sebou pravděpodobně přinese komplikace v plynulosti silničního provozu. Naší snahou bude řešit vzniklé problémy v co nejkratší možné době. Každý, kdo se rozhodne využít dálnici D1, by měl s těmito omezeními počítat a průbežně sledovat dopravní zpravodajství. K informování řidičů budou sloužit nejen již dnes dostupné informační kanály, ale napříkladi i mobilní portály umístěné v blízkosti rekonstruovaných úseků nebo speciální aplikace do mobilních telefonů.
12.4.2013 14:25
OTÁZKA:
Budete podporovat i opatření na ochranu chodců a cyklistů? Policisté jsou často proti stavebním opatřením jako lepší přechody a cyklopruhy v Praze s tím, že by došlo k omezení individuální automobilové dopravy. Jakoby pěší a cyklisté nebyli také doprava, jakoby neplatitli daně a neměli žádná práva.
Mirek Trejtnar
ODPOVĚĎ:
Dobrý den, ochrana nemotorizovaných účastníků silničního provozu patří mezi naše priority. Jedním u opatření je i vytváření bezpečného dopravního prostoru. Při těchto aktivitách úzce spolupracujeme s odborníky a organizacemi zabývajícími se touto problematikou. Veškerá dopravně inženýrská opatření musí být vyvážená, jak ve vztahu k nemotorizovaným účastníkům, tak samozřejmě i k řidičům motorových vozidel. každý si musí uvědovat svou vlastní bezpečnost v silničním provozu. Všichni účastníci silničního provozu se musí navzájem respektovat a být k sobě ohleduplní.
12.4.2013 14:31
OTÁZKA:
Jaká bude "politika" radarových měření, bude PČR měřit na značkou s radarem označených místech (důraz na gen.prevenci a bezpečnost provozu na místech označených) nebo naopak (těžiště v inkasu pokut, důraz na "strach" z celoplošných měření)?
jave
ODPOVĚĎ:
Dobrý den, jak jsem ji předem avizoval není naší prioritu za každou cenu postihovat protiprávní jednání. Místa, na kterých kontrolujeme dodržování stanovených rychlostních limitů, jsou vybírana vždy ve vztahu k mísní dopravně bezpečnostní situaci tak, aby byla zajištěna bezpečnost jak kontrolovaných osob, tak samotných policistů. Jedná se především o místa, kde nedodržování předepsané rychlosti mívá za následek vznik dopravní nehody. Je však nutné si uvědomit, že pravidla silničního provozu jasně definují rychlostní limity a každý řidič je povinen je dodržovat. Zároveň bych chtěl upozornit na skutečnost, že finanční prostředky vybrané za pokuty nejsou příjmem Policie ČR, ale putují přímo do státního rozpočtu.
12.4.2013 14:40
OTÁZKA:
Co je pravdy na tom, že bude povinné přezouvání zimních a letních gum v daném období. Jsem spíš letní chatový řidič a v zimně nejezdím, v lednu jsem musil na pohřeb a protože zrovna bylo období kolem 10 st. využil jsem toho a jel autem na letních gumách, takto bych musil autobusem i s rodinou.
Miloš
ODPOVĚĎ:
Dobrý den, užívání zimních pneumatik je dnes upraveno § 40a zákona o silničním provozu, kde jsou stanoveny podmínky, za kterých je řidič povinen mít na vozidle zimní pneumatiky. Každy by si měl uvědomit svou bezpečnost a odpovědnost za své chování v silničním provozu. Rozdíl mezi zimními a letními pneumatikami je všeobecně známý, stejně jako jejich bezprostřední vliv na jízdní vlastnosti vozidla. V zimním období může velmi rychle dojít ke změně klimatických podmínek v souvislosti s ujetými kilometry.
12.4.2013 14:47
OTÁZKA:
Deklaroval jste, že nepodporujete zvýšení rychlosti na dálnici na 160 km/h. Nutit řidiče jezdit 130km/h na nových úsecích dálnice není o tom, zda budou řidiči jezdit pomaleji, ale zda je někdo chytí nebo ne. Připadá mi to zbytečné a naprosto bez významu. Stejně se dnes běžně touto rychlostí jezdí. Rizikem je agresivní jízda a nepřizpůsobení se podmínkám. Na to ale maximální limit stejně nemá vliv. Myslíte, že by jste v této otázce mohl změnit názor ?
Jaroslav
ODPOVĚĎ:
Dobrý den, k rychlostní limitů jsem se vyjadřoval výše. Kontrola rychlosti je pouze jednou z několika oblastí, kterým se chceme věnovat. V rámci dohledu na silniční provoz se chceme zaměřit na veškeré rizikové chování účastníků silničního provozu, které má za následek vznik závažných dopravních nehod. Jedná se především o agresivní způsob jízdy, nebezpečné předjíždění a v neposlední řadě i jízdu pod vlivem alkoholu nebo drog.
12.4.2013 14:54
OTÁZKA:
Všichni teď panikaří kvůlí omezením na D1, nebylo by moudřejší řidiče spíše naučit, jak se před kolonami správně chovat ? Nejde o to co je v zákoně, ale připomenout jim to na místě třeba i vtipnými cedulemi - nejen onen ZIP, ale hlavně, že se má v koloně dvou pruhů nechávat mezera mezi jízdními pruhy pro záchranáře !! Tu mezeru dělám v kolonách snad jen já a nikoho za mnou netrkne, proč popojíždím při kraji.
Jan Slovík
ODPOVĚĎ:
Dobrý den, děkuji Vám za tento dotaz. Na základě požadavku ředitelství služby dopravní policie budou v místech dopravních omezení umístěny dopravní značky IP 29 znázorňující řazení vozidel do tzv. zipu. Vzhledem k šířkovému omezení jízdních průhů na rekonstruovaných usecích D1, nebude možné vytvořit pruh pro IZS. Z toho důvodu jsou připraveny krizové scénáře včetně náfraních tras pro složky IZS. Souhlasím s Vámi, že ne všichni řidiči si při jízdě v koloně uvědomují své povinnosti. Snažíme ve spolupráci s médii tyto skutečnosti řidičům neustále připomínat. Děkuji a nashledanou.
12.4.2013 15:02