Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Na omezení na D1 dohlédneme, říká šéf dopravní policie. Nasadí prý vše

  5:05aktualizováno  5:05
Za jeho vedení klesl počet mrtvých při nehodách na nejnižší hodnotu od roku 1990, loni zahynulo na českých silnicích 583 lidí. Byť se ředitel dopravní policie Tomáš Lerch brání dát si další snížení vyloženě jako závazek, byl by rád, kdyby v roce 2014 umřelo méně než pět set lidí. "Vím samozřejmě, že musíme vycházet z reálné situace na silnicích,“ říká opatrně.

Ředitel dopravní policie Tomáš Lerch slaví rok ve funkci | foto:  Michal Šula, MAFRA

Rok ve funkci oslavíte v okamžiku, kdy vypukne zatím největší omezení na opravované dálnici D1. Levý pruh bude široký jen 2,5 metru. Zvládnou to řidiči projet a nebudou to v případě havárie svádět na příliš úzký profil?
Pravda je, že podobné omezení bude u nás prvně. Je to něco nového a jet jedenáct kilometrů v zúženém profilu může být nepříjemné. Bude se tak jezdit od 30. března. Do levého pruhu budou moci jen auta do šířky dva metry dvacet. Limit přesáhnou dodávky, ale pozor - asi i některá auta typu SUV. Pořád tu ale zůstane širší pravý pruh. Pokud se prostě někdo nebude na ten levý pruh cítit, pak doporučuji jet vpravo, byť třeba v koloně mezi kamiony. Policie také požadovala jasně oddělit jízdní pásy - budou tam užší betonová svodidla, abychom zabránili riziku, že někdo vjede do protisměru.

Nepomohl by nižší rychlostní limit než osmdesátka, když už je levý pruh tak úzký?
Bude tam osmdesátka. I tady jsme vycházeli ze zkušeností ze zahraničí. Ale my budeme samozřejmě situaci na dálnici sledovat a uvidíme.

Stavbaři si minulý rok stěžovali, že na opravované D1 řidiči osmdesátku na zúžení nedodržují a chlapům s lopatou tam jde o život. Neměla by tam policie měřit rychlost častěji?
Na každý rekonstruovaný úsek připadne jedna hlídka. Budeme využívat veškerou techniku včetně aut v civilním provedení. Projíždějící řidič může skutečně někdy třeba nabýt dojmu, že tam ta policie chybí, ale ona může měřit rychlost skrytě.

Takže tam bude policie, pokud možno, pořád?
Nechci říkat, že tam bude vyloženě 24 hodin denně. Výkon služby je ale plánován tak, že na každý ten opravovaný úsek připadne skutečně jedna hlídka.

Zúžení na dálnici D1. Loni byly opravované úseky ještě širší:

Zaznamenal jsem, že byste rád, aby letos zemřelo na silnicích ještě méně lidí než loni, tedy pod pět stovek?

Abych to uvedl na pravou míru, ta otázka zněla,  jestli by se mi líbilo, aby to bylo pod pět set. Ano, ale musíme vycházet z reálné situace.

Zaměřujeme se na hlavní příčiny dopravních nehod - agresivní způsob jízdy, nedovolenou rychlost a zintenzivníme svoji činnost v rizikových obdobích. Přijdou Velikonoce, které mezi ně patří.

Určitě se zlepšuje vozový park a různé asistenční systémy dělají auta bezpečnějšími. Neovlivníme ale třeba počasí. Loňské vedro v červenci přineslo tragické nehody. O červnových povodních, jakkoli samozřejmě tragických, se jezdilo méně a to mělo pozitivní vliv na nehodovost.

Jak vážný je nedávný spor, jestli mají vaše Volkswageny Passat na dálnicích jezdit s majáčky. Pak se úplně vytratí to kouzlo, kdy náhle překvapí agresivní řidiče...
Ve finále to ani žádná kauza nebyla. Odvysílala to jedna televize. Tady je nutné rozlišit, jaké v tu chvíli posádka plní úkoly. Jestliže policista hodlá využít právo přednostní jízdy - pojede třeba na červenou - tak v tu chvíli musí mít v činnosti výstražné světlo modré barvy a musí ho mít na nejvyšším bodě, prostě majáček na střeše. Pak máme další situace, kdy zákon nevyžaduje výstražné zařízení, a to je zastavení auta. Policie zastavuje auta nápisem STOP.

Ještě je třeba rozlišit sledování a pronásledování. Jestliže budu mít auto v civilním provedení a uvidím příliš rychlého řidiče, pojedu za ním, spustím měření. V tu chvíli ho sleduji a využívám výjimky. Tam mohu jet 250 kilometrů v hodině bez majáku. Ale kdyby nezastavil a ujížděl a já ho pronásledoval a zase jel například po krajnici, na červenou, do zákazu, tak musím zapnout maják.

Není čas na nějakou další revizi dopravního značení? Často si všímám hlavně na obchvatech měst, že se tam střídá nejvyšší povolená rychlost - sedmdesát, padesát, sedmdesát a je to nepřehledné.
Stav silnic určitě nehodovost ovlivňuje a nejde jen o díry v asfaltu. Jenom za loňský rok 2013 jsme zaznamenali více jak třináct a půl tisíce závad dopravního značení. Zároveň naši inženýři posuzují místa smrtelných dopravních nehod. Vždycky udělají určitou bezpečnostní inspekci toho místa. Souhlasím, měli bychom se zabývat, jestli to značení někde není zbytečné a ta značka nedubluje nějaké obecně platné pravidlo, jako že se třeba nesmí stát v křižovatce.

Jedna z mála kolonek, která ve statistice moc neklesá, je počet usmrcených chodců. Oživí to plány na povinné reflexní prvky pro chodce?
Bohužel loni zemřelo 134 chodců. Tady vidím prostor pro zlepšení. My chceme jít zejména cestou preventivních opatření.

Pokud se podíváme na nehodovost chodců podrobněji, zjistíme, že jsou tu měsíce jako listopad, prosinec a leden, kdy dochází k nárůstu usmrcených chodců, a to právě kvůli snížené viditelnosti. Když jsem si nehody za říjen, listopad a prosinec analyzoval, viděl jsem, že největší procento se jich stalo mezi šestou a sedmou ráno a pak pozdě odpoledne, když se stmívá. Zahájili jsme jednání s ministerstvem dopravy a výsledkem je návrh, kdy chodec na okraji vozovky za snížené viditelnosti bude muset mít nějaký reflexní prvek.

Jste pro takzvaný "řidičák na zkoušku" pro mladé řidiče?
Ano, jsem pro zavedení zkušební doby pro začínající řidiče. Víc jak čtvrtinu nehod zavinili řidiči s praxí do pěti let, byť to nemusejí být nutně jen mladí řidiči. Ale většina lidí si skutečně pořizuje řidičák hned jak může, v osmnácti. Mladý řidič bude vědět, že podmínky má přísnější.

Bodový systém brzy oslaví deset let. Není nějaký čas i na změkčení sankcí, když už se lidé polepšili? Třeba u malého překročení rychlosti, na které čekají neúprosné radary a kamery?
Teď podobné diskuze nevedeme, v budoucnosti uvidíme. Co se týče bodového systému, dlouho se čekalo, jak zafunguje. Hned po zavedení v roce 2006 zklidnil situaci, pak se to začalo vracet do starých kolejí, ale delší pozitivní trend se ukázal po čtyřech, pěti letech, kdy bodový systém začal "čistit" neposlušné řidiče. Prvně se měnil v roce 2011, kdy z něj vypadly přestupky, jež přímo neohrožují bezpečnost. Na další úpravy je brzy. Když jste zmínil překročení rychlosti, tak právě od roku 2011 se překročení rychlosti do pěti kilometrů v obci a mimo obec do deseti kilometrů bere sice jako přestupek, ale bez bodu.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.