Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pod Pentou pracovat nebudeme, hrozí odchodem novináři deníku SME

  16:42aktualizováno  16:42
Redaktoři slovenského deníku SME opustí redakci, pokud se spolumajitelem novin stane finanční skupina Penta. Uvedli to v otevřeném dopise německému vlastníkovi. Připojili k tomu i petici na obranu svobodné žurnalistiky na Slovensku. Tu do pátečního odpoledne podepsalo téměř čtyři sta lidí.

Logo investiční skupiny Penta. | foto: pentainvestments.com

Pod otevřený dopis nazvaný Redaktori Sme: Nedáme sa opentať se podepsal šéfredaktor Matúš Kostolný a jeho čtyři zástupci. Připojilo se 60 členů redakce včetně karikaturisty Martina Šútovce nebo populárního reportéra a blogera Karola Sudora.

Skupina Penta

Penta je středoevropská investiční skupina založená v roce 1994. Specializuje se na dlouhodobé investice zejména ve zdravotnictví, finančních službách, maloobchodu, výrobě a realitním developmentu.

Letos otevřela například obchodní pasáž Florentinum v pražské ulici Na Poříčí. Svůj vstup do médií ohlásila v září, začít chce na Slovensku a pokračovat i v České republice a Polsku.

Redaktorům se nelíbí, že by se investiční skupina Penta, která byla před dvěma roky zmiňována v souvislosti s rozsáhlým uplácením čelních slovenských politiků, stala polovičním vlastníkem vydavatelství Petit Press. Nejčtenější seriózní deník na Slovensku spadá právě pod něj. Novináři tvrdí, že je Penta symbolem korupce a není možné, aby získala vliv na svobodné médium.

„Od prvního momentu bude Penta v konfliktu zájmů a není představitelné, že by svoje média nechtěla zneužívat ve svůj prospěch. Ať už v podnikatelských aktivitách nebo při ovlivňování politických rozhodnutí,“ varují redaktoři v dopise adresovaném německé mediální skupině Rheinisch-Bergische Verlagsgesellschaft (RBVG).

Poloviční podíl v Petit Pressu má získat agentura SITA. Právě přes ní by podle členů redakce skupina Penta noviny ovládala. Transakce se uskuteční za předpokladu, že další spoluvlastník Petit Pressu nevyužije své předkupní právo. Vyplývá to ze společného prohlášení firem Penta a SITA, které zveřejnily na webu.

Penta tvrzení redaktorů odmítá. „Penta se účastní financování kupní ceny a je tak finančním partnerem SITA a Igora Grošafta v transakci. Penta není ani přímo, ani nepřímo možným nabyvatelem akcionářského podílu ve vydavatelství Petit Press,“ prohlásila investiční společnost. V případě převzetí podílu obě firmy garantují zachování současných pravidel mezi stávajícími majiteli a redakční částí.

Redaktoři SME tvrdí, že skupině Penta jde pouze o přímý vliv na slovenskou politiku a vzhledem ke kauze Gorila, kvůli které Slováci opakovaně vyšli do ulic (více zde), by její zapojení do vlastnictví Petit Pressu mělo zhoubný vliv na nezávislou žurnalistiku.

Skupina RBVG by o osudu svého podílu v Petit Pressu měla informovat v následujících dnech. Zbývající podíl vlastní společnost PSIS s hlavním akcionářem Peterem Vajdou.

Německá skupina do loňského roku vlastnila české vydavatelství MAFRA (patří do něj iDNES.cz i MF DNES), kterou převzal Agrofert Andreje Babiše.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.