Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Do sídla řecké televize vpadlo komando a ukončilo černé vysílání

  7:41aktualizováno  21:21
Vysílání řecké veřejnoprávní televize a rozhlasu ve čtvrtek nad ránem definitivně skončilo. Budovu společnosti ERT, jejíž provoz vláda z úsporných důvodů zastavila, obsadilo zásahové komando a silou přerušilo vysílání. Vzdorující pracovníci ho šířili přes internet.

Podle řeckých médií za úsvitu dorazilo k budově televize deset policejních autobusů a do objektu vtrhlo 13 oddílů těžkooděnců. Policisté nařídili ukončení vysílání a televizní a rozhlasové pracovníky pod pohrůžkou zatčení vyzvali, aby budovu opustili. Příkazu neuposlechli nejméně čtyři lidé, kteří byli zadrženi. Podle agentury Reuters jde o dva někdejší zaměstnance a o dva odboráře.

Pracovníci ERT na webu stanice zveřejnili výzvu s žádostí o pomoc. "Vyzýváme všechny občany, aby ochránili hlas demokracie," uvádí se v prohlášení. Na Facebooku uvedli, že čtyřměsíční bitva za demokracii a sociální spravedlnost vstoupila do rozhodující fáze. "Je čas jednat, demonstrujte," citoval Reuters zprávu.

Podpořit vzpouzející se zaměstnance přišlo před budovu asi 200 demonstrantů, vesměs bývalých zaměstnanců rozhlasu a televize. Navzdory původním informacím k vážnějším incidentům nedošlo.

Fotogalerie

V budově zasahovali podle portálu greekreporter.com spolu s policisty také zástupci prokuratury a televizních zaměstnanců, kteří kontrolovali vybavení a provedli inventuru. Zaměstnanci uvedli, že majetek televize nepoškodili.

"Zrovna jsem vysílal, když policisté vtrhli do studia a nařídili mi, ať vypnu mikrofony a odejdu," popsal Nikos Tsibidas, mluvčí odborů v ERT. "Nikdy jsem nic podobného neviděl. Je to barbarské a svědčí to o tom, jaká demokracie panuje v této zemi," dodal.

Řekové se bouří

Do komplexu se neúspěšně pokoušeli dostat zákonodárci levicové opoziční formace SYRIZA. Jedna z jejích poslankyň, Zoi Konstantinopuluová, řekla, že "vláda dostoupila již takového stupně deliria, že spáchala puč sama proti sobě". Dodala, že "některé lidi bude soudit historie a budoucí generace".

Představitelé strany rovněž oznámili, že kvůli zákroku vyvolají hlasování o nedůvěře vládě, k němuž by mělo dojít už v neděli.

Kabinet Antonise Samarase kritiku odmítl. Jeho mluvčí a bývalý zaměstnanec ERT Simos Kedikoglu prohlásil, že akce měla za cíl "prosadit zákon a obnovit legalitu". Podle něj "byla budova nelegálně okupována". V podvečer se kvůli ERT očekávají další demonstrace.

Provoz ERT financovala řecká vláda každoročně částkou 300 milionů eur (7,7 miliardy korun). O odpojení televize rozhodl v červnu řecký premiér Antonis Samaras s cílem snížit v ní počet zaměstnanců a zajistit úspory.

Samarasův krok vyvolal silné protesty v Řecku i v zahraničí a vedl bezmála k rozpadu vlády. Aténské ústředí společnosti ERT okupovala část stávkujících zaměstnanců, kteří s podporou odborů změny odmítali. Novináři pokračovali ve vysílání prostřednictvím internetu a do konce října i přes družicový signál díky spolupráci s Evropskou vysílací unií (EBU).

Autoři:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.