Ukázka z komiksu Planetary 1: Do všech koutů světa a jiné povídky

Ukázka z komiksu Planetary 1: Do všech koutů světa a jiné povídky | foto: BB art

Až příliš mnoho fantazie. Komiks Planetary připomíná Akta X

• 0
Delikátně perverzní, zatrpkle satirický, nebo dokonce temný pán komiksu. Tak popisují světová média Warrena Ellise. Pokud lze někoho označit za podivína, byl by to právě on. Ovšem v tom se také pravděpodobně skrývá velká část jeho úspěchu.

Jméno Warrena Ellise lze nalézt pod scénáři komiksů jako Transmetropolitan nebo Ministry of Space. Podle Ellisova původního komiksu Red vznikl také stejnojmenný film s hvězdami jako Bruce Willis nebo Morgan Freeman. Druhý díl si premiéru odbude letošní léto. V České republice se po úspěšném Transmetropolitanovi nedávno dočkala vydání i úvodní kniha Ellisovy série Planetary s podtitulem Do všech koutů světa a jiné povídky.

O knize

Warren Ellis, John Cassaday: Planetary 1: Do všech koutů světa a jiné povídky

Přeložil Richard Podaný.
Nakladatelství BB/art, Praha 2013, 160 stran, doporučená cena 349 korun.

Obálka komiksu Planetary 1: Do všech koutů světa a jiné povídky

A co je vlastně tým Planetary? Jedná se o „archeology neznáma“, kteří se specializují na neobyčejné jevy. Ať už se jedná o vesmírnou loď, duchařinu či invazi superhrdinů. Právě do Planetary se přidal nový člen – stoletý, přesto značně vitální Eliáš Snow. Doplnil tak půvabný trojlístek tvořený ženou vampem Jakitou Wagnerovou a Bubeníkem, který dokáže komunikovat s jakýmkoli elektronickým přístrojem. Náročné výlety a průzkumy Planetary mají naštěstí velkorysého sponzora s bezedným kontem, a to bezejmenného Čtvrtého. Ten zůstává inkognito, a onou záhadnou postavou dle Jakity může být jak Bill Gates, tak třeba i Hitler.

Svěží nápady, ale až příliš fabulační (své)volnosti

Ellis do děje vhodil novou formu hrdinů – z válečníků udělal průzkumníky, ze superhrdinů archeology. Nicméně většina postav vyhovuje hned oběma stranám mince. Tým Planetary se snaží odhalit to, co se děje v zákulisí světa superhrdinského komiksu. Ellis tudíž čtenáře bere do nižší hladiny klasických dobrodružných příběhů; nachází tam opravdu všechno: obří příšery, duchy zrazených policistů, hrdiny druhé světové války. Zároveň autor nabízí jinou rovinu pohledu, než je zvykem.

Pro co největší efekt Warren Ellis u Planetary zvolil formu krátkých příběhů propojených jak postavami, tak i jemnou dějovou linií. Ta je ovšem v první knize až příliš nezřetelná a spíše než aby upoutávala pozornost, pouze si připravuje půdu pro skutečné entré. Epizodický charakter Ellisovi sedí víc. Dovoluje mu totiž maximální volnost námětů a neomezené spektrum dějových odchylek. Architekti týmu Planetary mohou cestovat časem, objevovat díry do jiných vesmírů nebo měnit skupenství. U Warrena Ellise je možné všechno.

Co ale dalo svobodu autorovi, to oslabilo zážitek čtenáře. První svazek obsahuje šest příběhů, z nichž by většina z nich bez potíží zaplnila celou knihu. Ellis ekvilibristicky rozvíjí děj a podněcuje k touze dovědět se víc; avšak po umně rozehrané zápletce vždy přichází bolestné useknutí závěru. Aby komiks Planetary: Do všech koutů světa a jiné povídky vyvážil kvalitu a kvantitu, stačilo by ubrat na počtu epizodních příběhů a věnovat jim více prostoru.

Pasivní hrdinové, kteří zkrátka mají štěstí

Nezvyklým atributem Ellisovy série je poměrně silná pasivita postav. V tomto ohledu se hrdinové opravdu stávají spíše průzkumníky a archeology. Většina děje se obejde bez jejich aktivního zásahu: Planetary pouze nachází, získává, dovídá se. To možná kupodivu neznamená nedostatek akčních scén, nicméně tým archeologů se pomalu mění pouze v jakýsi rámec, zatímco jako hybatelé děje figurují spíše vedlejší postavy. Kvůli potlačení hlavní dějové linie v Planetary také čtenář jen těžko nachází hrdinu, s nímž by se mohl aspoň trochu identifikovat. Nejvhodnějším kandidátem je Eliáš Snow, který na začátku knihy čtenáře uvádí do děje, ale i tenhle týpek je „chladný“ a nepřístupný.

Kresby Planetary se ujal autodidakt John Cassaday, ovšem nositel Eisnerovy ceny. Spolupráci kreslíře a scenáristy poměrně trefně vystihl například Allan Moore v samotné předmluvě komiksu: „Cassaday působí dojmem, že se vlastně vyrovná scenáristovi v jakémsi dynamickém a plodném soupeření, při němž se jeden snaží překonat druhého nějakým novým pohoršujícím nápadem, či takovým vykreslením, které dovede ideu dál,“ praví autor legendárního komiksu Watchmen. Spíše než coby soupeřící duo působí Cassaday a Ellis jako neuvěřitelně sehraný tým. Tam, kde je to třeba, viditelně vystupuje kresba jako dominantní forma, záhy dává prostor pointě příběhu. Zejména monumentální celostránkové scény fantaskních staveb a vesmírných lodí berou dech.

Planetary má tedy na jednu stranu vše, čím by měl kvalitní komiks zaujmout. Skvělého scenáristu, kvalitního kreslíře a neobyčejně inovativní myšlenku. Ale autoři propadli přílišnému nadšení z kvalitního námětu. První kniha tak celou sérii uvádí trochu rozpačitě a chaoticky. Dává najevo, co všechno může nabídnout, přesto, respektive právě proto se jí něčeho důležitého nedostává.

O tvůrci

Warren Ellis

Britský komiksový scenárista je u českého komiksového publika známý díky sérii Transmetropolitan, ale kontě má komiksů daleko víc. Za zmínku stojí například superhrdinský The Authority nebo právě zfilmovaný Red. Ellis našel uplatnění i na poli literatury, v České republice vyšel jeho román Americkej sen. Svérázný Brit se podílel také na slavných sériích Wolverine nebo Hellblazer.

Komiksový tvůrce Warren Ellis

Video