Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Řebíček odmítá vysvětlit, jak přišel ke čtvrtmiliardě za akcie firmy Viamont

  1:00aktualizováno  1:00
Podle nového majetkového přiznání dostal exministr dopravy Aleš Řebíček za třetinový podíl ve stavební a dopravní firmě Viamont 260 milionů korun. Ten podrobnosti dosud odmítal sdělit. A stejně se nyní staví i k otázce, zda měl Viamont v době, kdy z něj Řebíček odcházel, takovou cenu.

Exministr dopravy svým postojem k majetkovému přiznání případ ještě více zamotává. | foto: Jiří Koťátko, MF DNES

"Řádově to byly desítky milionů. Nemám ale souhlas kupujícího, abych uváděl podrobnosti." Přesně těmito slovy odrážel v září 2006 čerstvě jmenovaný ministr dopravy Aleš Řebíček otázky na to, kolik dostal za třetinový podíl ve stavební a dopravní firmě Viamont.

Svým postojem zamotává bývalý ministr případ i nyní. "Nemám důvod ani potřebu k přiznání říci cokoliv navíc," napsal v textové zprávě.

Je to konečná částka?

 Řebíček patřil mezi tři zakladatele společnosti Viamont, která nyní má několik dceřiných firem. Politik z Teplic několik let zastával funkci předsedy představenstva, rok před minulými parlamentními volbami se však z vedení stáhl a dál už fungoval jen jako poradce firmy. Nakonec svůj podíl prodal společníkovi Miroslavu Plíhalovi. Taková je alespoň oficiální verze.

Právě od Plíhala dostal Řebíček v roce 2007 nejprve 44 milionů a loni 217,5 milionu korun. Proč bylo uhrazení kupní ceny akcií rozděleno na dvě tak rozdílné sumy? Řebíček to nekomentuje.

"U prodeje podílů v takových firmách není divné, že se splácejí po částech. Spíš je zvláštní, že je to rozděleno na nerovnoměrné částky. Navíc je otázka, jestli je to už celková suma," řekl jeden z ekonomických analytiků, které MF DNES oslovila. On ani jeho kolegové však nechtěli být v souvislosti s prodejem akcií exministru Řebíčkovi jmenováni.

Viamont a exministr

Firma Viamont se za poslední dva roky vyhoupla mezi přední české stavební firmy a začala si ukrajovat víc peněz z veřejných zakázek.

MF DNES spočítala, že v období od ledna 2005 do srpna 2006 dostal Viamont DSP veřejné zakázky za 558 milionů korun, v období od září 2006 do května 2008 to bylo už za 3,5 miliardy.

Od května 2008 do konce loňského roku vysoutěžila firma zakázky za 6,9 miliardy korun.

V novém majetkovém přiznání Aleš Řebíček uvedl, že za akcie Viamontu získal loni 217,5 milionu a rok předtím 44 milionů korun. Koupil si za to domy v Itálii a v Dubaji za 140 milionů korun.

Poněkud zašmodrchaná je stále také majetková struktura Viamontu. Plíhal má nyní podle dostupných údajů v mateřském firmě 70procentní podíl, další společník Jiří Wagner drží 20 procent. Komu patří zbylá desetina, nelze z dostupných zdrojů zjistit. Sám Řebíček už před časem odmítl spekulace, že by část firmy vlastnil. S lidmi z Viamontu je však stále v kontaktu, třeba přes golfové hřiště na Cínovci, kde vlastní chatu.

Cena firmy Viamont

A pak je tu další nejasnost. Řebíček se akcií, jak sám tvrdil, zbavil před třemi roky. Opravdu měl jeho podíl už tehdy cenu 261,5 milionu korun, které exministr celkem inkasoval?

V době jeho odchodu ze společnosti měla firma obrat kolem dvou miliard korun, zároveň měla poměrně vysoké dluhy. Oslovení analytici přesto nevylučují, že Řebíček skutečně mohl za své akcie dostat tak vysokou částku. Rozhodující podle nich bylo, zda firma rostla. A ona v roce 2006 opravdu rostla, byť jen pozvolna. "Podle zveřejněných výročních zpráv měla firma dobře našlápnuto," řekl jeden z analytiků.

To se však vůbec nedá srovnat s téměř zázračným vzestupem Viamontu v následujících letech, kdy Řebíček ministroval na dopravě. Bylo to především díky veřejným zakázkám od institucí spadajících pod jeho úřad. Před nástupem Řebíčka do funkce se tyto zakázky pohybovaly ve stovkách milionů, po jeho jmenování už v miliardách.

"Na zakázky nemám vliv," uváděl k tomu vždy Řebíček. Jak se bude Viamontu dařit po skončení jeho ministerské etudy, to se ukáže za pár měsíců. 

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nový hangár na letecké základně v Čáslavi
NATO chválí letecké základny v Česku. Investuje do nich miliardy

Výtečné. Tak zní verdikt zvláštní inspekce z velitelství vzdušných sil NATO, která kontrolovala stav leteckých základen v České republice. Především letištní...  celý článek

Nanesená vrstva v místě, kudy v minulosti protékala řeka Labe v původním korytu.
V trase budoucí D35 jsou až dvoumetrové naplaveniny, přitekly z Krkonoš

Archeologové pracující na výzkumu v trase budoucí dálnice D35 u Opatovic nad Labem zjistili, že kácení stromů v oblasti Krkonoš mělo za následek masivní nánosy...  celý článek

Jiří Drahoš s manželkou a dobrovolníky, kteří ho poslali do boje o Hrad tím, že...
Drahoš: Kdo je trestně stíhán, neměl by usilovat o pozici premiéra

Nedovedu si představit, že člověk, který je trestně stíhán, by se mohl na sto procent věnovat funkci, jako je premiérská, řekl v rozhovoru pro iDNES.cz...  celý článek

Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran
Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran

Člověk, který vybočuje nejen svým osobitým stylem, ale také svými kritickými názory.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.