"Řádově to byly desítky milionů. Nemám ale souhlas kupujícího, abych uváděl podrobnosti." Přesně těmito slovy odrážel v září 2006 čerstvě jmenovaný ministr dopravy Aleš Řebíček otázky na to, kolik dostal za třetinový podíl ve stavební a dopravní firmě Viamont.
Svým postojem zamotává bývalý ministr případ i nyní. "Nemám důvod ani potřebu k přiznání říci cokoliv navíc," napsal v textové zprávě.
Je to konečná částka?
Řebíček patřil mezi tři zakladatele společnosti Viamont, která nyní má několik dceřiných firem. Politik z Teplic několik let zastával funkci předsedy představenstva, rok před minulými parlamentními volbami se však z vedení stáhl a dál už fungoval jen jako poradce firmy. Nakonec svůj podíl prodal společníkovi Miroslavu Plíhalovi. Taková je alespoň oficiální verze.
Právě od Plíhala dostal Řebíček v roce 2007 nejprve 44 milionů a loni 217,5 milionu korun. Proč bylo uhrazení kupní ceny akcií rozděleno na dvě tak rozdílné sumy? Řebíček to nekomentuje.
"U prodeje podílů v takových firmách není divné, že se splácejí po částech. Spíš je zvláštní, že je to rozděleno na nerovnoměrné částky. Navíc je otázka, jestli je to už celková suma," řekl jeden z ekonomických analytiků, které MF DNES oslovila. On ani jeho kolegové však nechtěli být v souvislosti s prodejem akcií exministru Řebíčkovi jmenováni.
Viamont a exministrFirma Viamont se za poslední dva roky vyhoupla mezi přední české stavební firmy a začala si ukrajovat víc peněz z veřejných zakázek. MF DNES spočítala, že v období od ledna 2005 do srpna 2006 dostal Viamont DSP veřejné zakázky za 558 milionů korun, v období od září 2006 do května 2008 to bylo už za 3,5 miliardy. Od května 2008 do konce loňského roku vysoutěžila firma zakázky za 6,9 miliardy korun. V novém majetkovém přiznání Aleš Řebíček uvedl, že za akcie Viamontu získal loni 217,5 milionu a rok předtím 44 milionů korun. Koupil si za to domy v Itálii a v Dubaji za 140 milionů korun. |
Cena firmy Viamont
A pak je tu další nejasnost. Řebíček se akcií, jak sám tvrdil, zbavil před třemi roky. Opravdu měl jeho podíl už tehdy cenu 261,5 milionu korun, které exministr celkem inkasoval?
V době jeho odchodu ze společnosti měla firma obrat kolem dvou miliard korun, zároveň měla poměrně vysoké dluhy. Oslovení analytici přesto nevylučují, že Řebíček skutečně mohl za své akcie dostat tak vysokou částku. Rozhodující podle nich bylo, zda firma rostla. A ona v roce 2006 opravdu rostla, byť jen pozvolna. "Podle zveřejněných výročních zpráv měla firma dobře našlápnuto," řekl jeden z analytiků.
To se však vůbec nedá srovnat s téměř zázračným vzestupem Viamontu v následujících letech, kdy Řebíček ministroval na dopravě. Bylo to především díky veřejným zakázkám od institucí spadajících pod jeho úřad. Před nástupem Řebíčka do funkce se tyto zakázky pohybovaly ve stovkách milionů, po jeho jmenování už v miliardách.
"Na zakázky nemám vliv," uváděl k tomu vždy Řebíček. Jak se bude Viamontu dařit po skončení jeho ministerské etudy, to se ukáže za pár měsíců.