Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Řebíček: Chci změnit bodový systém

  8:26aktualizováno  8:26
Proč šéf prosperující firmy vstupuje do nejvyšší politiky? Co a jak chce ovlivnit a změnit? Na to odpovídá v rozhovoru Aleš Řebíček, který se tento týden stal ministrem dopravy ve vládě Mirka Topolánka.

Ministr dopravy Topolánkovy vlády Aleš Řebíček

Přejít na speciál Topolánek na cestě za důvěrou

Pane ministře, byl jste úspěšný podnikatel. Co vás tedy probůh přivedlo do vlády Mirka Topolánka, která může vydržet jenom pár týdnů?

Kromě toho, že jsem teď pár dní ministrem, jsem i poslancem. Už kandidatura do Poslanecké sněmovny byla spojena s rozhodnutím, že končím v byznysu.

Jaký musí mít člověk motiv, aby opustil výnosný byznys kvůli politice?

Měl jsem více motivů. Byl jsem předsedou představenstva koncernu Viamont a podařilo se nám najít strategické partnery pro jednotlivé části této firmy. Tím pro mě jedna etapa v podnikání skončila.

Jenže byznys a politika se mohou propojit v korupční chobotnici zejména při získávání veřejných zakázek. Nebojíte se toho?

Byznys může i pozitivně ovlivňovat politiku, protože je hnací silou společnosti, zabezpečuje lidem práci, přispívá k vývoji. Politika zase může negativně ovlivňovat podnikání. Jsou to spojené nádoby. Kdyby bylo v politice více lidí z byznysu, tak by jí to pomohlo. Ale vy asi narážíte na ty negativní jevy.

Narážel jsem na korupci. Zeptám se jinak: má být politik bohatý? Odolá pak lépe tlakům zájmových skupin a nabídkám úplatků?

Mým soukromým názorem je, že člověk v politice by měl mít posunutý práh úplatnosti. Pokud jste existenčně zajištěný, tak máte větší volnost při rozhodování.

Prý patříte mezi nejbohatší členy vlády. Je to pravda?

Nevím, jak jsou bohatí ostatní členové vlády. To se zeptejte jich.

Za kolik jste prodal podíl ve firmě Viamont?

Nemám souhlas kupujícího uvádět podrobnosti.

Dobře, ale jsou to řádově miliony, či desítky milionů?

Desítky.

To jste na české poměry bohatý. Nejste tak známý člen ODS. Jaký máte vztah k Mirku Topolánkovi?

Velmi si ho vážím, považuji ho za srdcaře. To někdy vyvolává i negativní reakce, protože jde do všeho přímo. V dobrém slova smyslu ho mám rád a jsem rád v jeho vládě.

Takže vás nemusel dlouho přesvědčovat o místě ministra, i když povolební situace byla a je nejistá?

Už před volbami jsem byl Topolánkův poradce pro vztahy týkající se podnikání. Trávil jsem s ním dost času a sblížili jsme se i osobně.

Jak to vidíte dnes? Vydržíte jako ministr víc než několik týdnů?

Neumím to odhadnout. Nemám uvnitř ODS tak vysoké postavení, a proto se neúčastním vyjednávání s dalšími stranami. Jdu do toho natvrdo a chci změnit věci k lepšímu. Aby vláda vydržela, muselo by dojít k dohodě o předčasných volbách.

K dohodě s ČSSD?

Bez dohody s ní to nepůjde.

Kdybyste nebyl ve vládě a byl jenom poslancem, neuvažoval byste o nějakém  návratu do podnikání?

Chci pracovat ve Sněmovně v hospodářském výboru. Tam je dost práce, aby mě to pořádně vytížilo.

Veřejnost vzrušil silniční zákon a bodový systém. ODS jej chce změnit. Co vám na něm vadí?

Veřejnost to vzrušilo asi proto, že to byla po prvním červenci obrovská změna. Dnes už je to trochu utlumené. Korektní je především říci, že díky novému systému je na silnicích míň mrtvých.

Proč to chcete změnit, když jsou výsledky pozitivní?

Jsem zastáncem bodového systému, nicméně v těch nových úpravách se objevilo mnoho nelogičností, které je nutné změnit. Zjišťuji, co vedlo někdejší vedení ministerstva dopravy k tomu proč například u bodového systému nepoužilo německý model, který je ozkoušený. Například má více rozdělená pásma udělování trestů při překročení rychlosti.

Zopakuji původní otázku: jak a kdy to chcete změnit?

Příští týden ve středu o tom budeme jednat na vládě. Projednáme novelu poslanců Tlustého a Dundáčkové. Ministerstvo k tomu zpracuje náš návrh či doplnění. Pokud to vláda schválí, tak by se novela silničního zákona mohla řešit ve dvou etapách. Nejdříve chceme odstranit nelogičnosti, například to, že cyklista má platit padesát tisíc, když zraní sám sebe, budeme řešit, jestli bude hranice pro odebrání řidičského průkazu 12, či 18 bodů, zda nepřekvalifikovat přísnost některých přestupků, budeme řešit i spodní hranici pokut.

Není to pouze populistické gesto, že právě zákon zajímající tolik lidí budete řešit mezi vůbec prvními?

Ne. Proto to chci dělat v etapách. Nejdříve odstranit nelogické věci, v druhé etapě si počkat na to, co se bude na silnicích dít v zimě.

Nebylo by právě proto lepší ještě počkat a vyhodnotit vše až třeba po jednom roce platnosti?

Určitě ne. Na některé věci nepotřebuji čekat rok. Dám příklad: Nemáme zatím statistiku dopravních nehod do výše škody 50 tisíc korun. Uvidíme, zda vůbec budou pojišťovny ochotny nám dát údaje, abychom to mohli porovnat.

Jaká je šance prosadit v parlamentu změny?

Hovořil jsem o tom ve středu s Petrem Moosem, stínovým ministrem za ČSSD i s předsedou dopravní komise sociální demokracie panem Schlingem, který byl zde v úřadě jedním z mých předchůdců. Navíc tady na ministerstvu zůstali lidovečtí náměstci. Nevedu o tom politickou, ale odbornou diskusi, takže bych byl rád, kdybychom se shodli.

A myslíte, že se shodnete?

Doufám. Pak by poslanci první etapu novely silničního zákona nezahrnuli tisíci pozměňovacích návrhů a mohla by rychle projít.

Odkdy by novela mohla platit?

Od prvního ledna příštího roku. Dříve určitě ne.

Situace na silnicích připomínala džungli, dnes je to o něco lepší. Takže jakou cestou chcete jít: zpřísnit ještě postihy, či je omezit?

Máme za sebou jen zkušenost dvou měsíců. Kromě změny chování řidičů je důležitá i práce dopravní policie, ta se také musí změnit. Já bych byl spíše pro silnější prevenci než pro následnou restrikci.

Se silnicemi souvisí problém kamionů. Podaří se včas zavést mýtné, jak bylo předchozí vládou slibováno?

Jsem tady pár dní a ani jsem nestihl prostudovat všechny smlouvy. Konzultoval jsem to už s kolegy a nemám jediný důvod nevěřit tomu, že od začátku ledna bude spuštěna první etapa ve výběru mýtného. A od července druhá.

Objevily se spekulace, že se kamiony mohou placení vyhnout, že to zařízení není dokonalé. Víte o tom?

Podle mých kolegů je to nesmysl. Pokud nějaké auto nenaváže kontakt s mýtnou bránou, tak se to objeví na kontrolním místě a tam to budou řešit. Kromě toho řeším se zástupci provozovatelů kamionové dopravy i to, kolik budou přesně platit. Podnikatelé to musí brzy vědět kvůli přípravě na příští rok. Takže já chci u různých problémů diskutovat se všemi zúčastněnými stranami.

Neměla Česká republika zavést mýtné už dávno? Možná bychom se vyhnuli těm návalům kamionů po vstupu do Evropské unie.

Určitě se to dalo udělat dřív. Poprvé jsme o tom s odborníky z různých politických stran hovořili už před takovými osmi až deseti lety. Nevím, proč se tak nestalo. To by vám vysvětlili moji předchůdci. Navíc s tím nebyla žádná zkušenost, protože v Rakousku či Německu to zavedli až později.

Dobře, mělo se postupovat rychleji?

Ano, ale nemyslím si, že by se to povedlo například před pěti šesti lety. Ale kdyby to už tento rok fungovalo, tak by to bylo dobře.

Mirek Topolánek tvrdí, že vláda bude vycházet v programu z dohod bývalé trojkoalice. Znamená to, že bude omezen provoz kamionů na silnicích, jak to požadovali zelení?

Ten problém je daleko složitější. Tvrdit, že dáme kamiony na železnici, je sice pěkné, ale skoro nikdo už nevysvětluje, jak to udělat, aby to skutečně fungovalo. Já nechci podporovat železnici na úkor silnice ani komplikovat život silničním dopravcům. Pokud by se ale podařilo zlepšit podmínky pro železnici, tak by trh na to zareagoval.

Mohu si to přeložit tak, že se nic nezmění a kamionů bude na silnicích stále tak velké množství?

My máme jednu z nejvyšších úhrad za železniční cesty v celé Evropě. Kdyby se to podařilo změnit, tak určitý prostor pro změnu vznikne. Je ale hloupost tvrdit, že existuje jednoduchý způsob, jak dostat kamiony na železnici. Vždyť v zemi máme například mnoho obchodních řetězců, pro které je levnější doprava kamiony.

Vrátím se ke snaze zelených omezit jízdu kamionů na silnicích.

Jsem v řadě věcí ve shodě.

To mi jasně neodpovídáte.

Pokud máte na mysli ježdění kamionů, tak bych navrhl změnit například jízdu kamionů v pátek, protože to je u nás ten správný den pro odjezd za volnem. Chci hlavně diskutovat o tom pátku, dokdy mohou kamiony jezdit.

Kamiony ničí silnice. Na jejich opravu a vybudování dalších dálnic, rychlostních silnic i obchvatů je potřeba mnoho peněz. Budou?

Kvůli složitému výkupu pozemků nejsou části nových dálnic projektově připravené. Zásadní je problém peněz. Příští týden o tom budu jednat s ministrem financí.

Přeložme si to: prostě nejsou peníze na potřebné zlepšení silniční sítě?

Příští rok bychom měli mít možnost čerpat na dopravní projekty 23 miliard z fondů Evropské unie, ale nemáme zatím dostatek peněz na spolufinancování projektů, což je podmínkou získání financí z EU. Musím tu otázku otevřít a řešit.

A když se to nepovede? Lapidárně řečeno se některé dopravní projekty neuskuteční?

Svým způsobem to je pravda. Železniční projekty jsou ale připraveny dobře, takže tam bychom využívali evropských peněz a naše peníze používali na silnice. Pro mě by bylo nejhorší, kdybych odcházel z ministerstva a my bychom nedokázali čerpat peníze z EU. Korektní je však říci, že evropské peníze máme vyčleněny na roky 2007 až 2013. Takže když je nevyčerpáme příští rok, tak si to můžeme přesunout.

V rozpočtu, který navrhla ještě vláda Jiřího Paroubka, není dostatek peněz na dopravní stavby?

Není.

Kde chcete ty peníze vzít?

Řešení to má, je to jen otázka dohody s ministerstvem financí. Mohli bychom například využít zdrojů z dalších privatizací na tyto účely.

To jste asi čtenáře moc nepotěšil, i když vím, že za vzniklou situaci nemůžete. Po některých silnicích se skoro nedá jezdit.

Věřím, že to vyřešíme, i když zatím se ministr financí tváří jako správný ministr a tvrdí, že má málo peněz a že s ním bude těžká řeč.

Situace na železnicích sice už není tak tristní jako kdysi, ale dočkáme se v tomto případě někdy tak kvalitních služeb jako na Západě?

Věřím, že ano.

Ještě abyste mi řekl, že ne. To by byla politická sebevražda. Ale kdy?

Bude pokračovat restrukturalizace českých drah a na železnice by se více měly pustit i soukromé firmy. Základní dopravní obslužnost má dělat stát nebo kraj, ale tak jako v jiných zemích to doplňují soukromí dopravci. Funguje to u autobusů a mají šanci i na železnici.

Autobus je však levnější. Jak přinutíte lidi jezdit vlakem?

Už jsem o tom hovořil. Úhrada za dopravní cestu je u nás na železnici vysoká. Kdyby byla nižší, měly by pak být i levnější jízdenky.

Jen neslibujte, že bude něco levnější, tomu se nedá příliš věřit.

Dopravci by mohli mít nižší náklady a pak by mohli snížit i ceny.

V poslední době se kvůli možným teroristickým útokům zvyšují bezpečnostní opatření na letištích, což létání komplikuje. Jak se na to díváte?

Pokud "tvořivost" teroristů bude tak velká, že bezpečnostní opatření budou stále silnější, tak to může znamenat pokles zájmu o letadla. Ale těžko v tom něco předvídat.

Napjatá situace je teď kolem autobusů v Ústeckém kraji, kde hrozí stávka. Nemůže se to stát i jinde?

Myslím si, že ne. Všude jinde existuje větší počet dopravců, například osm či devět, kteří si konkurují. Tím je možné je nahradit.

Můžete vy Ústecku pomoci?

Prakticky ne. Ministerstvo ale může ovlivnit zákon o veřejné dopravě, který neexistuje, ale přitom by stanovil pravidla hry.

Proč ten zákon není?

Máme ho připravený. A proč není? To je otázka na předchůdce.

V jednom jste veřejnost překvapil. Jste členem řádu svatého Konstantina a Heleny. Co to je za řád?

Za války v Srbsku organizovala v Teplicích pravoslavná církev ve spolupráci s panem Foldynou z ČSSD tábor pro děti postižené konfliktem. Naše firma byla oslovena, zda by nepomohla financovat pobyt těch dětí. Myslím, že to byla částka 150 či 200 tisíc korun. Asi rok a půl poté se na nás obrátila pravoslavná církev, zda bychom přijali jako poděkování za pomoc srbským dětem pasování na rytíře toho řádu.

Jste rytíř? A byl jste pasován?

Byl. Stejně jako jiní podnikatelé.

Jen jestli se nescházíte jako nějaká tajná zednářská lóže.

Určitě ne! Byla to jen jednorázová akce. Odměna za pomoc dětem.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Andrej Babiš líbá marketingového stratéga Marka Prchala na tiskové konferenci...
Volební humor: Okamura jako vekslák nebo Babiš na líbací kameře

Již během volební kampaně zamořila sociální sítě dávka lidové tvořivosti s politickou tematikou. A po volbách je tomu nejinak. Uživatelé sociálních sítí se tak...  celý článek

Americký pěšák střílí po nepříteli v afghánské provincii Kunar (srpen 2011)
CIA pošle do Afghánistánu tajná komanda, budou lovit talibance

Americká ústřední zpravodajská služba (CIA) rozšiřuje své tajné operace v Afghánistánu. Do země posílá malé, specializované týmy, které mají spolu s...  celý článek

Ilustrační foto
Déšť nepustí slunce na oblohu, na horách může o víkendu sněžit

V povolebním týdnu skrze mraky nepronikne příliš slunečních paprsků. Zato při častých přeháňkách přijdou vhod deštníky. V úvodu teploty vystoupí maximálně...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.