Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Rathův kraj ruší stovky autobusových spojů, další linky čeká konec v březnu

  10:54aktualizováno  10:54
Od 1. února přestanou ve Středočeském kraji jezdit stovky autobusových spojů. Kraj je spolu s dopravci ruší kvůli malé vytíženosti, ušetří tím prý až 60 milionů korun ročně. Jde o zhruba 20 procent autobusových linek. 1. března by mělo dojít na rušení dalších spojů, včetně příměstských linek. Podle společnosti Ropid to ale není nutné.
Autobusy Dopravního podniku hl. města Prahy

Autobusy Dopravního podniku hl. města Prahy | foto: Martin Mráz

Většina linek, které kraj s dopravci kvůli malé vytíženosti zruší, přestane jezdit od úterý. Další spoje, mezi nimi i ty, které provozuje v okresech Praha-západ a Praha-východ společnost Ropid, budou omezeny v březnu. A právě toto měsíční zpoždění vyvolalo válku mezi Středočeským krajem a Ropidem, hlavním organizátorem veřejné dopravy v Praze a okolí.

Středočeský hejtman David Rath tvrdí, že Ropid dodal pozdě seznam rušených linek a ještě dodal špatné údaje. Podle něj je to ze strany Ropidu sabotáž a škodolibost, kterou si kraj nenechá líbit. Chce proto s Ropidem vypovědět smlouvu a nahradit ho Středočeskou integrovanou dopravou.

"Ostatní dopravci nám své návrhy na zrušení spojů předložili už loni v listopadu, jen Ropid do poslední chvíle nedodal nic. Ropid to celé zasabotoval, proto v kraji končí," uvedl David Rath.

Smlouvy nelze zrušit ze dne na den, říká Ropid

Společnost Ropid zatím zůstává v klidu. "Na nějaké rozvázání smluv musí být ještě třetí strana, což jsou obce, které hradí čtyřiatřicet procent všech nákladů na integrovanou dopravu. Rozvázání smlouvy není nic jednoduchého a nelze to udělat ze dne na den," reagoval mluvčí Ropidu Filip Drápal. O sabotáž prý rozhodně nejde.

"Už od listopadu se snažíme všemožně upozorňovat na to, aby nám kraj dal písemné zadání. Oficiálně přišlo až v půlce ledna. Z toho logicky vyplývá, že jsme i my podklady dodali později," řekl Drápal.

Rath zároveň tvrdí, že Ropid je nejdražší dopravce v kraji, má neprůhledný finanční systém a nabádá obce protestovat proti omezování spojů. "To jsou nepodložené informace. My jim všechna finanční vyúčtování průběžně poskytujeme," poznamenal Drápal. "Pošleme tam kontrolu," kontroval Rath.

True

Podle Drápala k rušení spojů nemusí dojít. "Od listopadu říkáme, že nemusíme rušit vůbec nic, protože zdražení jízdného nám přinese tržby, které by ztrátu měly pokrýt. Náš argument je hlavní, proto nepřikládáme velký význam návrhům na omezení dopravy," dodal Drápal.

Starostové se obávají, co od 1. února nastane. Sami si domlouvají schůzky s dopravci. Ti jim mají po zdražení jízdného dodat ekonomickou výtěžnost každého spoje. Potom budou hledat řešení. Jenže malé obce peníze navíc na zaplacení dopravců nemají.

"Máme svolané jednání s dopravci. Snad to nějak dopadne," podotkl starosta Horoměřic Václav Kášek. "Myslím si, že v úterý pojedou lidé z obav, jak to teď funguje, do práce raději autem. Hrozí ale to, že se zhroutí důvěra lidí ve veřejnou dopravu, tím se zmenší tržby dopravcům," míní starosta Líbeznic Martin Kupka.

Pokud jsme udělali chybu, napravíme ji, říká Rath

Co se týká Ropidu, tak jde podle něj zřejmě o osobní boj buď pana Ratha, nebo úředníků z dopravního odboru. "Pan Kupka křičí ze všech nejvíc, ale Líbeznicemi projíždí 400 spojů za den," opáčil Rath.

Hejtmanství připouští, že někde se mohou rušit školní autobusy nebo spoje ve špičce. V takovém případě jde podle něj o chybu. "Pokud se ukáže, že spoj byl do seznamu zařazen chybně, jsme schopni to do měsíce opravit. Byla to spousta dat, nevylučuji, že se někde chyba stát mohla," přiznal hejtman Rath.

SPOR O RUŠENÍ AUTOBUSOVÝCH SPOJŮ

listopad 2010
Kraj uvažuje o rušení autobusových linek.

1. 12. 2010
Zastupitelé schválili rozpočet na rok 2011, zdražení jízdného a redukci některých spojů.

15. 12. 2010
Kraj se dozvídá, jak vypadá státní rozpočet.

leden 2011
Starostové středočeských obcí dostávají dopis se seznamem spojů, které kraj od 1. února nebude dotovat.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Řetězový most v Budapešti
100 POHLEDŮ: Skladiště pod elegantním mostem v Budapešti

Pro období let 1890 až 1914 se vžilo označení Belle Époque - „krásná doba“. Právě v tomto období vznikla většina fotografií, které jsme zařadili do seriálu 100...  celý článek

Zemědělci na polích u Mikulova zavlažují úrodu.
Vědci zkouší na Břeclavsku lék na sucho, inspirovali se v Izraeli

Odborníci budou v Přítlukách na Břeclavsku testovat, jak zadržet vodu v krajině a zpomalit její odtok. Obec se dostala mezi šest lokalit vybraných po celé...  celý článek

O půlnoci vypršela aktivistům smlouva, podle které mohli centrum Klinika obývat...
Na Klinice zůstáváme i po lhůtě pro vystěhování, vzkázali aktivisté

Aktivisté z centra Klinika na pražském Žižkově oznámili, že v budově i nadále zůstanou. Tvrdí, že pokud by odešli, z domu by zůstala prázdná chátrající ruina,...  celý článek

Vyfoťte, vystavte, prodejte
Vyfoťte, vystavte, prodejte

Prodávejte jednoduše přes mobilní aplikaci Bazar eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.