Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Ratha vyšetřuje protikorupční policie

  1:00aktualizováno  1:00
Ministra zdravotnictví Davida Ratha vyšetřuje protikorupční policie. Jak zjistila MF DNES, podezírá jej, že se špatně staral o hospodaření České lékařské komory - konkrétně o vydávání profesního časopisu Tempus Medicorum.

Jedině David Rath měl právo kontrolovat hospodaření časopisu. | foto:  Jan Zátorský, MAFRA

Časopisem totiž proteklo ročně od inzerentů z farmaceutických firem přes deset milionů korun. Policie zjistila, že časopis měl v letech 1999 až 2005 zisk přes 30 milionů. Komora z toho měla získat podíl nejméně 13,7 milionů korun. Peníze však nikdy nedostala. Zmizely.

Jedině David Rath měl podle smluv právo kontrolovat hospodaření časopisu. "Pan Rath je veden jako podezřelý, ale zatím je to ve fázi prověřování. Nikdo nebyl obviněn," řekl státní zástupce Julius Lachnitt. 

Rath byl prezidentem ČLK do loňského listopadu, kdy se stal ministrem. "Je důvodně podezřelý ze spáchání trestného činu porušování povinností při správě cizího majetku," píše se v dokumentu policie, který má MF DNES k dispozici.

Policie si nechala v březnu vypracovat znalecký posudek k hospodaření časopisu. "Znalecký ústav konstatuje, že za období 1999 až 2005 vznikla škoda 13,7 milionu korun," píše se v posudku. Škoda vznikla podle znalců lékařské komoře. 

"K případu nebudeme sdělovat žádné podrobnosti. Máme lhůtu na prošetření do konce července," řekla mluvčí protikorupční policie Jana Pinková.

David Rath si osobní kontrolu nad hospodařením časopisu sám vymínil ve smlouvě s vydávající firmou. Teď se však od toho distancuje.

"Já jsem nikdy do účetnictví nenahlížel, ani tomu nerozumím. Kontrolu jsem delegoval na naši revizní komisi a následně na našeho auditora," říká ministr, který si z vyšetřování - jak tvrdí - nedělá příliš těžkou hlavu. "Mě furt někdo vyšetřuje."

Policie se začala kauzou zabývat, když Česká televize loni zveřejnila dva roky starou tajně pořízenou nahrávku. Je na ní schůzka bývalé Rathovy poradkyně a vydavatelky časopisu Tempus Medicorum Evy Klimovičové s reprezentantem americké farmaceutické firmy Pfizer.

Klimovičová si na nahrávce řekla o inzerci za tři miliony korun výměnou za to, že firmě zařídí setkání s Rathem. Ten měl v té době vliv na rozhodování, které léky bude hradit pojišťovna. Policie pak Klimovičovou obvinila z korupce.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Bohuslav Sobotka a Pavel Bělobrádek sledují vystoupení Miroslava Kalouska při...
GLOSA: Čtyři roky vládní nudy a rekordní zájem o parlament

Do říjnových sněmovních voleb se přihlásilo v celé zemi 31 stran a hnutí, tedy asi o třetinu více než před čtyřmi lety. Proč ten zvýšený zájem o parlament po...  celý článek

V ubytovně pro 105 lidí žijí jednotlivci i rodiny, které nemají kam jít....
V Moravské Ostravě žádají konec ubytovny. Nájemníci prý hlučí, fetují a kradou

Několik set obyvatel rezidenční čtvrti okolo restaurace Slunečnice v Moravské Ostravě má obavy. Sepsali petici, ve které žádají zrušení ubytovny v Sadové...  celý článek

Politolog a historik žijící v USA Igor Lukeš hostem diskusního pořadu Rozstřel.
Trump ohrožuje světovou bezpečnost, řekl historik Lukeš v Rozstřelu

Prezident Donald Trump záměrně polarizuje společnost, jak ukázal během svých dvou vystoupení k násilnostem ve virginském Charlottesville. Hlava USA zároveň...  celý článek

Jsem těhotná a partner mi zahnul. Přesto zůstávám
Jsem těhotná a partner mi zahnul. Přesto zůstávám

Jak se jiné ženy postavily k nevěře a co jim pomohlo.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.