Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Rath už zpracovává projekt rychlostní silnice přes Vltavu

  13:09aktualizováno  13:09
Středočeský hejtman David Rath se pustil do boje o severní trasu okruhu Prahy. Kraj prý už pracuje na projektu dálnice, která by byla dále od hranic metropole. Přestože se zatím zdá, že o přípravě projektu neví ani jeho kolegové z krajské rady, mohou být Rathovy kroky pro budoucnost Pražského okruhu velmi významné.

Dosud totiž existoval projekt jen na jižní variantu okruhu, vedoucí přes Suchdol. Oponenti sice o severní trase, vedoucí kolem středočeských Velkých Přílep, hovořili, ale nemohli se opřít o konkrétní údaje. Jejich návrh byl, co se týče příprav, ve srovnání s jižní variantou pouze čárou na mapě.

mapa: kudy povede pražský okruh

Severní a Jižní varianta

Desítky milionů korun za projekt si nikdo nemohl dovolit zaplatit z vlastní kapsy. Nebylo tak možné věrohodně srovnat cenu obou staveb, natožpak dopady na přírodu či životy obyvatel.

Rath by tak mohl srovnání umožnit, a tím udělat definitivní tečku za nekonečnými dohady o tom, kudy by měla dálnice vlastně vést.

Jižní variantu prosazuje hlavní město, ministerstvo dopravy a stálo za ní i bývalé středočeské vedení v čele s Petrem Bendlem.

Zastánci konkurenčního návrhu jsou zejména mezi obyvateli Suchdola a také ji podporují mnohá občanská sdružení.

Rath ovšem uvažuje, že by okruh vedl ještě kousek severněji, než navrhují suchdolští obyvatelé.

Dálnice by se odpojila od slánské rychlostní silnice, minula by Tuchoměřice a Velké Přílepy, pak by na sever od Libčic překonala Vltavu a u Vodochod se napojila na dálnici D8.

Suchdolští navrhovali menší oblouk, přičemž by dálnice překonala Vltavu jižně od Libčic.

"Středočeský kraj již zpracovává možnou trasu čtyřproudé rychlostní silnice, která by přemostila Vltavu mezi Kralupy a Libčicemi nad Vltavou," potvrdil Rath.

Obce nadšené nejsou

Otázkou ale je, jestli by tato varianta ulevila Praze od aut. Ta nyní bez existence obchvatu ucpávají Evropskou ulici, ulici Milady Horákové či Veletržní a V Holešovičkách.

Je také zřejmé, že středočeské obce, kolem nichž by nová dálnice vedla, nebudou nadšené. "Pro nás je prioritní vyřešení pražské dopravy, takže volíme jižní variantu. Severní nic nevyřeší, protože už je od Prahy daleko," míní starosta Klecan Ivo Kurhajec.

To si myslí i hlavní město. "Čím by byla dálnice dále od centra, tím méně by pomáhala. Řidičům by se nevyplatilo po ní jezdit," argumentoval před časem pražský radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS).

Za pravdu mu dává i děkan Dopravní fakulty ČVUT Petr Moos, který je rovněž přívržencem jižní varianty.

Nutno dodat, že s dálnicí přes Suchdol se počítá již od první republiky. To dokazuje i pohled na čtvrť z letadla. Zástavba je zde rozdělena pásmem, kde jsou jen pole a zahrádkářská kolonie. Právě tudy má dálnice vést. Přesněji řečeno - pod tímto prostorem, protože se zde počítá s tunelem.

Je také jasné, že kdyby se severní trasa ukázala jako výhodnější a nakonec by s ní souhlasila i Praha a ministerstvo dopravy, začala by se stavět mnohem později než silnice přes Suchdol. Ta má nyní totiž již zelenou, i když se očekává další odvolání Suchdola proti změně územního plánu u Nejvyššího správního soudu.

Zdržení by bylo nejméně 18 měsíců. "Úsek v okolí Kralup je už o kousek dál, zde je již územní rozhodnutí a stavba má už zpracovanou studii, jaký bude mít vliv na životní prostředí," sdělila však mluvčí kraje Berill Mascheková

Mohou být dvě dálnice

Možné je nakonec ovšem i to, že budou stát obě dálnice zároveň, pokud se Praha se Středočeským krajem nedohodnou.

Obě trasy se pokusilo před dvěma lety porovnat pouze ministerstvo dopravy. Studie, kterou pro ně vypracovala společnost Mott MacDonald, ukázala, že by severní varianta mohla být levnější o 4 miliardy korun. Posuzovala se ale varianta, kterou navrhl Suchdol.

Jak MF DNES na začátku týdne informovala, Rathovy plány poněkud zaskočily jeho kolegy v krajské radě. "Je to úplně nová informace a blíží se to takzvanému velkému aglomeračnímu okruhu, o kterém se už několik let hovoří. Ale nic takového jsme neprojednávali," reagoval hejtmanův náměstek pro dopravu Robin Povšík.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vrtulník UH-1Y Venom
Ministerstvo zahraničí USA souhlasí s prodejem vrtulníků armádě ČR

Ministerstvo zahraničí Spojených států vyslovilo souhlas se zamýšleným prodejem 12 vojenských vrtulníků UH-1Y od americké firmy Bell české armádě. V pondělí o...  celý článek

Čapí hnízdo
V kauze Čapí hnízdo čelí obvinění 11 lidí. Babiš je krok od nové imunity

V souvislosti s 50milionovou dotací na farmu Čapí hnízdo obvinila policie celkem 11 lidí. Dosud byla jistá pouze obvinění předsedy ANO Andreje Babiše a...  celý článek

Satelitní pohled na vepřín v Letech na Písecku
Vláda oznámila cenu za vepřín v Letech, stát ho koupí za 450 milionů

Za odkoupení vepřína v Letech na Písecku, který stojí na místě bývalého koncentračního tábora pro Romy, stát zaplatí zhruba 450 milionů včetně daně z přidané...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.