Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Rath už příští rok silnice solit nebude, je to drahé

  11:20aktualizováno  11:20
Středočeský kraj chce od příštího roku přestat solit většinu silnic druhé a třetí třídy. "Je to extrémně drahé, nešetrné k životnímu prostředí a likviduje to i silnice," prohlásil hejtman David Rath. Kraj vydává na solení silnic 100 milionů korun měsíčně. A potřebuje šetřit.
Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

"Já bych byl pro, aby se přestalo solit na 90 procentech silnic druhé a třetí třídy. Ať je to jako v Rakousku, kde jim také stačí pluhování, maximálně inertní posyp," podotkl středočeský hejtman David Rath.

Dopravní experti takové řešení vítají, srovnání s Rakouskem však pokulhává. "Mně se ta myšlenka přestat solit líbí, jen upozorňuji na jeden podstatný rozdíl. V Rakousku má každý druhý řidič nastřelovací hroty v pneumatikách, takže mu to na ledě tak neklouže. České zákony to ale nedovolují," upozornil dopravní expert Stanislav Huml.

Je také otázka, co nesolení udělá s řidiči. "Je možné, že na začátku bude víc dopravních nehod, než si zvyknou. Určitě to bude znamenat jezdit v zimě pomaleji," dodal Huml.

Středočeský kraj vyjmenovává přínosy takového řešení. Solení je zaprvé: drahé - měsíčně stojí krajskou pokladnu 100 milionů korun. Zadruhé: neekologické. Tuny soli jsou nešetrné k životnímu prostředí a ničí vegetaci. Proto také se už nyní nesmí solit v chráněných krajinných oblastech, ale například také na pražském Karlově mostě. Zatřetí: ničí to i silnice a urychluje korozi aut.

Na druhou stranu i kraj přiznává, že někde se zima na silnicích bez solení neobejde. "Samozřejmě, v úsecích, kde po strmém kopci jezdí autobus, budeme solit dál," prohlásil Rath. Na silnicích první třídy se určitě solit bude.

Ať jsou silnice posypané nebo ne, Huml vzkazuje řidičům v případě takového počasí, jaké panovalo kupříkladu včera, jednoduchou radu. "Nespěchat. Počkat hodinu dvě, než to sluníčkem roztaje," radí lidem. Jenže kdyby ho poslechli ti, kdo do zaměstnání dojíždějí autem, přijížděli by letos v zimě do práce velmi často pozdě.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Libor Václavík přejíždí s Tatrou 810 4x4 nejvyšší technickou překážku na světě...
VIDEA TÝDNE: Rekordní Tatra, dojemné loučení a orgie na dovolené

Bezesporu nejsledovanějším videem tohoto týdne na portálu iDNES.cz byl pokus nákladní Tatry o zdolání rekordu v překonání nejvyšší překážky na světě. Čtenáře...  celý článek

Andrej Babiš s manželkou míří do volebního štábu ANO (21. října 2017).
ANALÝZA: Pestrý vějíř variant. Ale Babišovi zatím moc nenahrávají

Být ve volbách první s tak velkým náskokem a nemít vládu ani zdaleka jistou, to musí být pro Andreje Babiše k vzteku. Do Sněmovny bylo zvoleno devět stran,...  celý článek

Prezident Miloš Zeman se 12. září v Praze zúčastnil jednání tripartity. Na...
Babiš dostane šanci sestavit vládu. Zeman by byl proti jeho vydání policii

Prezident Miloš Zeman počítá s tím, že šéfa hnutí ANO Andreje Babiše jmenuje premiérem. „Není to populista, je to pragmatik,“ uvedl Zeman v rozhovoru pro Blesk...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.