Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Rath podle faktur na časopisu vydělal, komora ne

  1:00aktualizováno  1:00
Ministr David Rath je spjat s podezřelými aktivitami okolo časopisu České lékařské komory víc, než se zdálo. Vyplývá to z materiálů, které vyšetřuje protikorupční policie a které má MF DNES k dispozici.

Rath byl jediný, kdo směl kontrolovat účetnictví časopisu. | foto:  Jan Zátorský, MAFRA

Podle faktur, které našli policisté z protikorupčního oddělení, když zabavili účetnictví u vydavatelky časopisu, si Rath přišel na stovky tisíc korun.

Na rozdíl od České lékařské komory. Té totiž vydavatelka a blízká přítelkyně Davida Ratha Eva Klimovičová každoročně tvrdila, že hospodaření skončilo buď na nule, nebo s několikatisícovým ziskem, takže se nemá o co s komorou podělit. Komora tak podle znaleckých posudků přišla nejméně o 13,7 milionu korun.

David Rath však na spolupráci s Klimovičovou vydělával. "Byl šéfredaktorem dvou mých časopisů a bral za to směšný peníz," říká k tomu Eva Klimovičová.

Z faktur, které policisté našli v zabaveném účetnictví Evy Klimovičové, však vyplývá, že David Rath si za své služby pro Klimovičovou účtoval statisícové částky. A jeho přítelkyně Renáta Horká, s níž má syna, získala od časopisu desetitisíce.

Za co to bylo? "Za poradenské a konzultační služby při vydávání časopisů a reklamních kampaních," píše se v jedné z faktur ze srpna roku 2002, znějící na částku 350 tisíc korun.

Není jediná: Rath od vydavatelky jen podle nalezených faktur za podobné poradenské služby získal nejméně sedm set tisíc korun.

Jak už ve středu informovala MF DNES, policisté prověřují, zda se David Rath nedopustil trestného činu porušování povinností při správě cizího majetku, když dopustil aby komora přišla o více než třináct milionů korun.

Rath byl navíc jediný, kdo směl kontrolovat účetnictví časopisu. Ministr chce poté, co případ zveřejnila MF DNES, podat na policii trestní oznámení za údajný únik informací. David Rath však, jak navíc zjistila MF DNES, získal od vydavatelky časopisu ještě další peníze pronájmem.

Od 1. ledna 2001 své známé pronajal pro potřeby lékařského časopisu část svého domu v Hostivicích u Prahy. Měla sloužit jako kancelářské prostory. Za to mu Klimovičové firma platila dvacet tisíc měsíčně.

Zároveň však Rath coby prezident komory pronajal vydavatelce časopisu kancelář přímo v sídle České lékařské komory v Praze: a to včetně internetu a veškerého vybavení. Za tyto administrativní prostory ovšem Klimovičová komoře platila dohromady pouze 507,50 Kč. Plus měsíční dvousetkorunový příspěvek za používání telefonu.

"To byla jedna z prvních smluv, které jsme vypověděli po odchodu Davida Ratha z čela komory na ministerstvo zdravotnictví," říká bývalá viceprezidenta komory Helena Fousková.

"Tak lacinou desetimetrovou kancelář v Praze snad ještě nikdy nikdo nezískal," dodává.

Rath: Zas tak moc peněz to nebylo
Sám Rath tvrdí, že když ho Eva Klimovičová požádala o pronájem administrativních prostor v Hostivicích, nebyl důvod nevyhovět. Jejich obchodní vztah podle něj moc dlouho netrval: "Jen rok dva nebo tři," vzpomíná.

Hájí se přitom, že i další peníze, které od Klimovičové získal, nebyly nijak závratné. Když se totiž podle něj částky na fakturách podělí počty měsíců, tak jeho odměna za práci šéfredaktora dvou časopisů, které Klimovičová pro lékaře vydávala, není nijak závratná.

"To odpovídá prostě tomu, co jsem dělal jako šéfredaktor," tvrdí Rath. "Já jsem tam publikoval články, ručil jsem za redakci i sám za sebe, takže to bylo v rámci této činnosti. Já jsem tam měl nějaký standardní obchodní vztah a mimochodem – jak znám platy šéfredaktorů v některých jiných měsíčnících, tak si myslím, že jsem to nedělal nikterak draho," říká Rath.

Z dostupných faktur vyplývá, že jeho odměny činily za první polovinu roku 2002 padesát tisíc měsíčně.

Milion, dva, nebo čtyři?
Přesná čísla zřejmě nejsou silnou stránkou Davida Ratha. Bývalý prezident lékařské komory dnes totiž tvrdí, že před jeho nástupem do čela komory dotovala komora svůj profesní časopis dvěma až čtyřmi miliony ročně. On tudíž díky "výhodné" smlouvě s firmou své přítelkyně komoře ušetřil až dvacet čtyři milionů.

Ještě před třemi lety však mluvil jinak. "Do roku 1998 časopis pro ČLK vydávala Strategie. Firma si nechávala veškeré zisky z inzerce. A komora navíc ještě doplácela za ten časopis 1,8 milionu korun," popisuje na záznamu z lékařského sjezdu v roce 2003.

"Není to jediný nesmysl, který říká," tvrdí Martin Vedral, který byl osm let členem představenstva komory. "Teď Rath říká, že představenstvo a revizní komise o všem věděly a vše kontrolovaly. To je lež. Do ničeho kolem časopisu a smluv s Klimovičovou jsme nesměli nahlížet. Jsou desítky svědků na to, jak křičel, že to jsou věci, které si pohlídá sám," vzpomíná Vedral.

Sám Rath si o vyšetřování policistů myslí, že "policie zneužívá svého postavení a pracuje na politickou objednávku". "V této chvíli se asi chce zalíbit nastupující ODS a pomocí zkonstruovaného procesu očernit politické oponenty," míní Rath.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Předseda Nejvyššího soudu Pavel Šámal  (vlevo)  a ministr spravedlnosti Robert...
Pelikán chce změnit dosazování soudců. Ti tvrdí, že to omezí nezávislost

Ministr spravedlnosti Robert Pelikán se pokouší dva měsíce před volbami změnit systém dosazování soudců. Způsob jejich přijímání je v Česku podle ministerstva...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Ministerstvo změnilo podmínky pro mladé lékaře, mohou se hlásit do programu

Ministerstvo zdravotnictví v úterý změnilo podmínky pro letošní absolventy lékařských fakult, kteří nemohli pokračovat v dalším specializačním vzdělávání. Nově...  celý článek

Dálnice D49 Fryšták - Lípa I. a II. etapa
Silničáři plánují dálnici kolem Zlína, lidé z Kostelce požadují tunel

Ačkoliv se silničářům stále nedaří spustit výstavbu dálnice D49 z Hulína do Fryštáku, plánují už také její pokračování do Lípy, při kterém má vzniknout i nový...  celý článek

Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran
Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran

Člověk, který vybočuje nejen svým osobitým stylem, ale také svými kritickými názory.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.