Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Rath neuspěl s žalobou na časopis Reflex kvůli hitlerovské koláži

  11:34aktualizováno  17:06
Pražský městský soud nevyhověl žalobě středočeského hejtmana Davida Ratha žalujícího časopis Reflex kvůli karikatuře, která politika přirovnává k diktátorovi Adolfu Hitlerovi a komikovi Charliemu Chaplinovi. Rath žádal omluvu, ale podle soudu byla karikatura přiměřená.

David Rath na titulní straně Reflexu | foto: Reflex

Montáž se na titulní stránce týdeníku Reflex objevila loni v únoru. Rath žádal od týdeníku omluvu a projev lítosti a podal na něj žalobu.

Soudce Tomáš Novosad ale rozhodl, že karikatura není nepřiměřeným zásahem do Rathových osobnostních práv, jak politik tvrdil. Vyobrazení podle soudu dokonce není ani natolik neslušné nebo neodpovídající dobrým mravům, aby ho musel prohlásit za nepřípustné.

Podle soudu časopis měl důvod, proč Ratha karikovat. Reflex se například inspiroval Rathovým výrokem pro Lidové noviny, ve kterých se hejtman pochvalně vyjádřil o tom, jak vůdce nacistického Německa Adolf Hitler řešil ekonomické problémy. - čtěte o výrocích Ratha

O co jde

Koláž na titulní straně Reflexu zobrazuje Davida Ratha s hitlerovským knírkem a typickou diktátorovou patkou na poštovní známce, jejíž hodnota 30 korun upomíná na Rathem kritizované poplatky ve zdravotnictví. Uvnitř čísla byla také ilustrace, která ho zachycuje v hnědém saku a v chirurgických rukavicích s kladívkem a skalpelem v rukou.

Dalším důvodem, proč není koláž nepatřičná, jsou například výroky, které on sám používá na adresu protivníků a také Rathovo střídání politických názorů i stran.

Novosad zmínil, že karikatura je obecně žánrem, který tvrdě ironizuje, je nevybíravý a může i zesměšnit, musí mít ale základ ve skutečnosti a své odůvodnění, což se v tomto případě stalo.

Rathův advokát Jan Mach řekl, že se proti rozsudku odvolá a má v plánu případ směřovat až k Evropskému soudu pro lidská práva ve Štrasburku. "Nelze to označit za karikaturu, ale hanobení," uvedl právník.

Šéfredaktor Reflexu Pavel Šafr se před soudem už dříve hájil tím, že vede názorový časopis a karikatura je komentářem. Podle Šafra lze v chování Ratha pozorovat značnou snahu o vlastní zviditelnění a uplatňování moci.

V redakci se proto rozhodli pro zobrazení křížence diktátora a klauna, přičemž prvními asociacemi v takové souvislosti je nacistický diktátor Adolf Hitler a americký komik Charlie Chaplin. "Je to vyjádření názoru, že Rathovo chování je směšné, spíš tragikomické," sdělil šéfredaktor. - čtěte Hitlerovská koláž se dostala k soudu, Rath nepřišel

Loni měl Reflex problém i s předsedou ČSSD Jiřím Paroubkem, který rovněž podal žalobu kvůli koláži na titulní stránce - parafrázovala známou fotografii oděné výtvarnice Yoko Ono a nahého hudebníka Johna Lennona od Annie Leibowitzové. - čtěte více o případu

David Rath (ČSSD) u soudu s vydavatelem týdeníku Reflex. (14. ledna 2010)

David Rath (ČSSD) u soudu s vydavatelem týdeníku Reflex. (14. ledna 2010)

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Lidé v Krásné Studánce u Liberce odevzdávali své hlasovací lístky na místním...
Strany mají triky k obcházení zákona o darech. Některé ho ignorují úplně

Od koho strany získávají finance a na co je během kampaní využívají. To měl zprůhlednit zákon, o kterém se před volbami mluvilo jako o přelomovém. Podle...  celý článek

AYANA Resort and Spa, Bali
Češi na Bali marně čekali na volební průkazy, zatoulaly se neznámo kde

Sněmovních voleb se účastní i tisíce Čechů v zahraničí. Minimálně čtyři z nich, kteří přechodně žijí na Bali, ale nakonec nebudou moci hlasovat. Jejich...  celý článek

Volební superdebata iDNES.cz a MF DNES v pražském hotelu InterContinental. (10....
ANALÝZA: Kudy se Česko může vydat, až rozhodnou voliči

Už teď je pravděpodobné, že změť různých názorů zaznívajících z Poslanecké sněmovny bude po volbách ještě o něco pestřejší než dosud a že ve Sněmovně může být...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.