Rakovinu plic řídí molekula

Britští vědci našli molekulu, která hraje roli při šíření jednoho typu rakoviny plic. Kontroluje signály, které nádoru umožňují růst a šířit se. Objev by mohl vést k vyvinutí léku proti této nemoci.

Badatelé z nemocnice Hamersmith a z Imperial College v Londýně tvrdí, že molekula hraje zásadní úlohu při šíření malobuněčného typu rakoviny plic. Tento typ tvoří pětinu všech případů nádorového onemocnění tohoto orgánu.

Nádor roste rychle a šíří se do dalších míst těla, takže 97 procent pacientů umírá do pěti let od stanovení diagnózy. Chemoterapie přitom na karcinom plic prakticky nemá žádný účinek.

Molekula PI3KC2 beta je už vědcům nějakou dobu známa, dosud však nevěděli, jak se na šíření buněk malobuněčného karcinomu plic podílí.

Jak molekula funguje, se neví
"Funkce této molekuly nebyla dosud objasněna," říká Michael Seckl. "My jsme zjistili, že hraje kritickou úlohu při stimulaci rozličných růstových faktorů a šíření nádorů."

Kdyby jí vědci vyřadili, zabránili by nádoru se dál šířit.

O práci britských badatelů informoval časopis Evropské organizace pro molekulární biologii EMBO. Podle něj se vědecký tým domnívá, že tato molekula může být přítomna i v jiných typech zhoubných nádorů.

"Ukázali jsme, že molekula je významná pro růst a šíření buněk," dodal Seckl. "Rádi bychom se dopracovali k různým druhům léčby, které by rakovinný nádor zasáhly různými způsoby nebo zjistili, proč je rakovina vůči nynějším způsobům léčby resistentní."

Rakovinné buňky rostou, jestliže růstové faktory ulpí na receptorech na povrchu buněk a vyšlou buněčnému jádru pokyn, aby se dělilo. Přitom jde o víc růstových faktorů. Jen jeden lék proto nemusí stačit.

Seckl se svými kolegy dospěl k závěru, že molekula zprostředkovává signály od vícera růstových faktorů a že by se tedy mohl hledat lék, který by se zaměřil právě na ni.

"Identifikace jedné společné molekuly v každé rakovinné buňce, která je prostředníkem pro vícero růstových faktorů, to je významný krok vpřed," prohlásil Seckl.

Vědci doufají, že léčba, která by se zaměřovala právě na tuto molekulu, by mohla být dostupná do deseti let.

Kanadské úřady nestíhají vyřizovat žádosti o azyl. Do země letos přišly...