„Dobře oblečená dáma přijíždí luxusním autem s českými značkami před obchod pro chudé, do kufru nakládá půl vozíku levného nákupu a mizí pryč,“ vylíčil události z vídeňské čtvrti Floridsdorf bulvární list. Z titulní stránky jeho internetové verze září fotografie bílého vozu BMW X5, který se podle deníku neprodává za méně než 58 600 eur, v přepočtu asi půl druhého milionu korun.
SozialmarktRakouští samaritáni provozují síť tří obchodů pro sociálně potřebné. Zboží se v nich díky nízkým maržím prodává o poznání levněji než v běžných řetězcích. Nakupovat zde mohou jen obyvatelé Vídně, kteří doloží, že měsíčně vydělávají méně než 893 eura, v přepočtu zhruba 24 tisíc korun. Pokud mají děti, limit se zvyšuje. Obchod nabízí zejména potraviny a hygienické potřeby. Se zákaznickou kartou mohou lidé každý týden nakoupit zboží v hodnotě 30 eur, v přepočtu asi 800 korun. |
Nekvalitní fotografii řidičky, která do obchodu přijela s dcerkou, redaktoři důkladně zhodnotili. „Taška na nákupním vozíku by mohla být od Gucciho nebo od Louisse Vuittona. Pravá, nebo falešná? Levně tedy rozhodně nevypadá,“ uzavřeli svou analýzu.
Fotografie podle nich ukazuje, že nízké ceny v obchodě, který provozuje spolek rakouských samaritánů, zneužívá i zámožnější klientela.
Novináři s fotografií vyrazili přímo za charitativní organizací, která obchod provozuje. Její mluvčí Martina Vitek-Neumayerová se v pondělí pokoušela mírnit emoce. „Možná nakupovala v rámci péče pro někoho jiného nebo auto patří jejímu příteli,“ prohlásila.
Fotografie přesto rozpoutala aféru na stránkách rakouských novin. Úterní vyjádření šéfa vídeňského obchodu však ukázalo, že si novináři naběhli.
Žena chtěla vrátit průkaz, samaritáni ji zvou zpět
„S tou paní jsme mezitím mluvili. Je to svobodná matka a zákaznický průkaz získala podle pravidel. Automobil si půjčila od známého, protože po operaci nemůže přenášet těžké věci. Kvůli mediální smršti chtěla zákaznickou kartu vrátit. Srdečně ji zveme, aby i nadále zůstala naší zákaznicí,“ uvedl Bernard Lehner v prohlášení, které rakouští samaritáni zveřejnili na svém webu.
Deník Kronen Zeitung ve svém článku píše o překupnících, kteří zlevněné zboží z obchodu pro sociálně slabé nakupují ve velkém, aby potraviny následně prodali ve vlastních podnicích.
Podle Lehnera však prodavači ve Floridsdorfu pravidelně kontrolují, jestli mají zákazníci na návštěvu obchodu právo. „Je otázkou, jak despoticky a nelidsky se naše společnost staví k lidem v sociální tísni,“ zhodnotil spolek celou bulvární kauzu.