Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Raketoplán Atlantis zamířil na poslední start. Na rampě má tajemného nástupce

  17:32aktualizováno  17:32
Americký raketoplán Atlantis se naposledy vydal z montážní haly na startovací rampu, odkud má 14. května odstartovat na svůj 32. a poslední let do kosmu. Nostalgii v Kennedyho vesmírného středisku doplňuje tajemno: během večera má poprvé odstartovat tajemný "miniraketoplán" X-37B.

Raketoplán Atlantis opouští montážní budovu (Vehicle Assembly Building) | foto: AP

Cesta na startovací rampu Atlantisu potrvá šest hodin. Půjde-li všechno dobře a bude-li na Floridě hezky, 14. května Kennedyho vesmírným střediskem zazní známá slova: "Liftoff of the Space Shuttle Atlantis."

Po dvaatřicáté. A naposledy.

Pak poletí ještě Endeavour. Po něm Discovery. A pak raketoplány skončí v muzeích, téměř třicet let po prvním startu Columbie 12. dubna 1981.

Co bude dál, není příliš jasné. Americký prezident Barack Obama nejprve zrušil program Constellation, který měl lidi vrátit na Měsíc, aby později jeho části začal obnovovat. S argumentem, že když na Měsíci už bylo dvanáct lidí, je čas letět dál, ale kritiky jen utvrdil v přesvědčení, že žádnou reálnou koncepci vesmírného programu pro NASA nemá.

Jenže vesmír a Američané, to není jen NASA. Dnes večer východoamerického času (v pátek časně ráno SELČ) má k prvnímu zkušebnímu letu z Kennedyho vesmírného střediska odstartovat bezpilotní "miniraketoplán" X-37B. Stroj, který od roku 2006 staví americké vojenské letectvo.

X-37b

Vesmírný koráb měří na délku téměř 8,9 metru, na výšku kolem 2,9 metru, jeho rozpětí křídel činí téměř 4,6 metru a při startu váží zhruba pět tun. Pohonným zdrojem jsou solární panely a baterie.

Miniraketoplán podle víceméně podobného tvaru s raketoplány a skutečnosti, že to není stroj na jedno použití. Jenže dalších informací je velmi málo, vojenský projekt je obestřený tajemstvím. Jak dlouho zůstane X-37B v kosmu? Týdny až měsíce. Co má dělat? Testovat nové technologie. Kolik stál? Řádově miliony dolarů.

Bezpilotní stroj vynese na oběžnou dráhu raketa Atlas 5 a X-37B je tak malý, že se schová v aerodynamickém krytu na její špici - tedy nikoliv jako současné raketoplány, které jsou spojené s velkou palivovou nádrží, na jejíchž bocích ještě jsou motory na pevné palivo.

X-37BX-37B si během letu patrně otestuje automatický řídicí systém a rozvine solární panely, které mu budou dodávat energii.

Ukáže se také v praxi, jak drahý bude jeho provoz při opakovaných startech a jak se osvědčí nové technologie na tepelném štítu, který stroj chrání při návratu do atmosféry.

Server Spaceweather.com píše, že by X-37B v budoucnu mohl sloužit třeba ke stahování starých satelitů z kosmu, opravám či průzkumu.

Sedmnáct minut po startu, který lze utajit jen těžko, ale nastane kolem mise informační ticho. Na další informace o možném využití stroje - bude-li i pro nevojenské účely - si budeme muset počkat.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Kouř stoupá nad jemenským městem Saná po náletu vedeném Saúdy (22. 9. 2015)
Při náletech v Jemenu zemřelo přes třicet lidí, povstalci viní vládu

Při náletech, které v Jemenu zasáhly hotel u Saná, přišlo o život přes 30 lidí, včetně civilistů, uvedla televize Al-Džazíra. Povstalci viní provládní síly.  celý článek

Poničený americký torpédoborec John S. McCain po srážce s obchodní lodí...
Američané zbavili velení viceadmirála, kterému se vybouraly dvě lodě

Velitel americké sedmé flotily viceadmirál Joseph Aucoin byl zbaven funkce. Oznámilo to americké námořnictvo s tím, že armáda ztratila důvěru v jeho velitelské...  celý článek

Muslimská komunita v Ripollu vyjádřila soustrast blízkým obětí teroristických...
Islám, náboženství míru. Charlie Hebdo provokuje obálkou s oběťmi útoků

Francouzský satirický časopis Charlie Hebdo si svým středečním vydáním proti sobě opět poštval nejen muslimy. Karikaturou na obálce připomněl nedávný útok...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.