Komfortní šestimetrová asfaltka začíná v polích a končí desítky metrů od Jateční ulice.

Komfortní šestimetrová asfaltka začíná v polích a končí desítky metrů od Jateční ulice. | foto: Daniel Beran, MAFRA

Radnice nechala postavit silnici. Vede odnikud nikam a stála tři miliony

  • 153
Je to poněkud zvláštní silnice. Vede odnikud nikam a radnice čtvrtého plzeňského obvodu za ní zaplatila téměř tři miliony. Opozice nyní žádá hlavu místostarosty Zdeňka Mádra.

Komfortní šestimetrová asfaltka začíná v polích za fotbalovým klubem Senco Doubravka. Nejsou tu žádná vrata, není jak se na ni z okolních pozemků dostat či jak z ní sjet. Z polí míří silnice k Jateční ulici mezi ploty opuštěné čističky a obchodu s dřevem. Končí ale několik desítek metrů před Jateční ulicí, a kdo by kolem projížděl, stěží by poznal, že se tu dá odbočit.

"Když jsem na to přišel, nevěřil jsem vlastním očím," říká doubravecký zastupitel Milan Mudra (ČSSD). "Na Zábělé, kde je spousta domů, lidi dodnes silnici nemají a nemůže tam zajet ani sanita. Podívejte se, jak to vypadá ve starých Lobzích. Nejsou peníze. A pak vznikne tohle," dodává Mudra. Podle jeho slov neměli zastupitelé tušení, o jakou cestu se jedná, když o ní hlasovali.

Mudrova slova potvrzuje i zastupitel Evžen Zavadil z ODS, která na obvodní radnici vládne. "Měli jsme za to, že se jedná o cestu souběžnou s Jateční ulicí. Jeden z kolegů se na to před hlasováním přímo zeptal, a byl ujištěn, že ano," vysvětluje Zavadil.

Hlasování o důvěře starostka nepřipustila

Vyvolat hlasování o důvěře vedení radnice se však kritikům nepovedlo ani napodruhé. Přestože nechali svolat mimořádné zastupitelstvo, starostka Jarmila Jakubcová tento jejich bod nezařadila na program.

Pro jeho dodatečné prosazení se nezvedl dostatek rukou a rozzlobení zastupitelé opustili sál. Zasedání muselo skončit, protože zastupitelstvo přestalo být usnášeníschopné. A do čtrnácti dnů ho musí starostka svolat znovu.

Proč Jakubcová nepustila bod rovnou do programu? "Bylo to nehlasovatelné," říká starostka bez bližšího vysvětlení, pouze s tím, že její postup odpovídá zákonu. Oponenti ale budou na hlasování o důvěře místostarostovi trvat.

Příběh cesty začal už před lety

Příběh ztracené silnice a vyhozených milionů začal už před mnoha lety. Někdejší starosta Doubravky a nyní primátor Plzně Pavel Rödl dojednal s firmami, k jejichž pozemkům vedla původní rozbitá cesta, že si ji mohou s přispěním města upravit a budou pak vstřícné při směně pozemků, které město potřebovalo.

"Mělo se jednat o jednoduchou úpravu, která by město přišla na pár desítek tisíc. Cesta měla být štěrková a zajistit například Sencu, aby v budoucnu mohly zajet autobusy do areálu zadem. Výsledek té dohodě rozhodně neodpovídá," konstatuje primátor.

Co vadí kritikům?

Zastupitelé, kteří vystoupili s kritikou silnice vedoucí odnikud nikam, tvrdí, že byli mylně informovaní. Vedení radnice ale vytýkají i další věci:

- mělo se jednat jen o účelovou štěrkovou komunikaci

- náklady vzrostly o řády

- cesta je zbytečná, vede do záplavových oblastí a jako cyklostezka je předimenzovaná

- vítěz výběrového řízení neměl živnost na stavby, ale jen na přípravné práce

Co se stalo, že je ze štěrkové zkratky široká asfaltka a z pár desítek tisíc tři miliony? Podle doubraveckého místostarosty Zdeňka Mádra měl hlavní slovo projektant.

"Chtěli jsme účelovou komunikaci. Nic jiného nejde zkolaudovat. Projektant řekl, že podle norem se musí jednat o šestimetrovou silnici," tvrdí Mádr. Jenže projektant Josef Houška z firmy Pro Arch vycházel ze zadání, které znělo: dvoupruhová živičná komunikace s obousměrným provozem. "Komunikaci, jaká byla v zadání, lze stavět buď v šířce 5,5 metru s obrubami, nebo šest metrů bez obrub," říká.

Brom: vždyť hlasovali pro

Nad kritikou zastupitelů kroutí nechápavě hlavou bývalý starosta Hynek Brom, který nyní zastává významný post na Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.

"Dnes je to cesta odnikud nikam, ale je součástí generelu cyklotras. Jednou tu povede i cyklostezka ke svatému Jiří a silnice také zajistí dostupnost budoucího parkoviště u Senca. Navíc ti kritici pro stavbu opakovaně hlasovali," řekl Brom. S plány na rozvoj oblastiUsvatého Jiří a K Pecihrádku chce nynější vedení radnice seznámit obyvatele Doubravky na veřejné besedě 30. září.

Silnici stavěla firma SKI Plus podnikatele Martina Otýse. Ten nedávno vzbudil pozornost, když vyšlo najevo, že poslal 1,5 milionu korun jako dar středočeské ODS, ačkoli je členem strany v Plzni.

Červená čára ukazuje, kde radnice nechala postavit silnici za téměř 3 miliony korun.

Červená čára ukazuje, kde radnice nechala postavit silnici za téměř 3 miliony korun.

Rozpočet na stavbu se nejdříve vyšplhal ke třem milionům, ale radnice jej ořezala na 2,6 milionu. A vítěz výběrového řízení, firma SKI Plus, pak nabídla cenu ještě o půl milionu nižší. Ta ovšem posléze dodatkem opět vzrostla, když se zjistilo, že je v místě špatné podloží a bylo třeba ho dodatečně upravit.

Starostka říká, že by zřejmě peníze poslala jinam

Zastupitelé kritizují také výběr firmy. SKI Plus totiž neměla v říjnu 2008 v době výběrového řízení oprávnění provádět stavby, ale jen přípravné práce. Podle Otýse v tom ale není problém. "V době soutěže se specializoval zejména na naše dopravní stavby a komunikace autorizovaný technik. Ten měl s naší firmou v té době smlouvu," tvrdí.

Ani nynější starostka stavbu nepovažuje za úplně šťastnou. "Kdybych tu seděla v té době, dala bych ty peníze možná jinam. Na úklid nebo na rozbité chodníky," říká Jakubcová.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video