Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Ať mi ČSSD dá ty miliony, které jsem podle ní ukradl, žádal John u soudu

  17:05aktualizováno  17:05
Bývalý ministr vnitra Radek John žádá po ČSSD omluvu za články, kde ho sociální demokraté nazvali tunelářem, nebo tvrdili, že podnikal spolu s Romanem Janouškem. Žalobu podal už v roce 2010, ale až nyní bylo nařízeno líčení, na kterém byl John vyslechnut.

Bývalý ministr a poslanec Věcí veřejných zažaloval několik konkrétních článků, jejichž titulky zněly například „Radek John: Tunelář nebo bílý kůň“ nebo „Strana Věci veřejné dává tunelování zcela nový rozměr“.

Soudkyně Dagmar Stamidisová se ho proto hned na počátku ptala, proč se žaloba týká i těch článků, kde není uveden v titulku. John to vysvětloval tím, že i v článcích o Věcech veřejných je konkrétně jmenován a líčen jako tunelář.

„Mě se vysoce dotýká tvrzení, že jsem ukradl desítky milionů. Nic jsem neukradl a žádné miliony nemám. Ať mi je ČSSD dá, když to tvrdí,“ uvedl mimo jiné.

Sociální demokraté Johnovi vytýkali kontroverzní obchody a tunelování spojené se společnosti Ora Print, kde John působil. Konkrétně hlavně zakázek od VZP a Lesů ČR. John uvedl, že ho kontaktoval majitel firmy Zoran Kazimirovič, který po něm chtěl pomoc s vydáváním časopisu VZP Pohoda pojištěnce. Protože v té době byl zaměstnán v televizi Nova, dohodli se, že pomáhat bude jako člen představenstva za sto tisíc korun ročně.

Bývalý ministr odmítl, že by dostával něco navíc, měl nějaký podíl na zisku a podobně. Ohledně časopisu Pohoda pojištěnce uvedl, že ho dostávalo 12 milionů lidí. „Samozřejmě by se dal dělat levněji, mohli jsme ho tisknout například na toaletním papíře. To by ale nikdo nečetl. Klient žádal luxusní papír a luxusní provedení,“ uvedl.

Ke kuchařce pro Lesy ČR John řekl, že jako člen předsednictva pouze podepsal už dojednanou smlouvu. Cena mu tehdy připadala přiměřená, protože mimo vlastní knihy mělo jít i o dvanáctidílný kuchařský seriál pro televizi.

Články ČSSD ho prý poškozují od vydání v roce 2010 dodnes. Nejprve musel při volební kampani spoustu hodin vysvětlovat, že obvinění nejsou pravdivá, že „ČSSD lže jako když Rudé právo tiskne“. I v současnosti se odkazy na články, které už byly z webu strany staženy, objevují například v diskuzích na jeho facebookovém profilu.

„Stále chodí lidé, a žádají mě o nějaké peníze z těch milionů, co jsem si údajně nakradl. Dokonce jeden člověk mě nabízel, abych za ně od něj z nakoupil zlato,“ uvedl. John taktéž tvrdí, že mu kvůli zmíněným textům chodí méně nabídek na scénáře či dramaturgii.

Advokát ČSSD Martin Vlk se ho ptal, jestli o nabídky nepřišel spíše kvůli svému působení v politice. Podle Johna nikoli, je přesvědčen, že mu politická kariéra spíše prospěla. „Na ministerstvu vnitra jsem vyměnil policejního prezidenta a konečně rozběhl boj proti korupci,“ uvedl mimo jiné John.

Soudkyně Stamidisová po Johnově výslechu jednání odročila na listopad. Uvedla, že vzhledem k tomu, že John nežádá finanční satisfakci, ale jen omluvu, je především na žalované straně, aby navrhla svědky a dokázala svá tvrzení publikovaná ve zmíněných článcích.

Připomněla, že John nebyl za žádný trestný čin odsouzen a v podobné kauze, kterou sama řešila, už kdysi uspěl bývalý poslanec Miroslav Macek proti Miloši Zemanovi. „Nejde jen tak říci o někom, že něco vytuneloval. To je trestný čin,“ uvedla Stamidisová. Právník ČSSD Vlk na to reagoval tvrzením, že slovo „tunelovat“ má širší význam a ne každé tunelování musí být nutně trestný čin.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.