Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Radar ohlásil policistům chybu a tři řidiči museli dočasně odevzdat auto

  15:28aktualizováno  17:36
Pardubičtí policisté odhalili za poslední týden hned tři auta, u nichž měli podezření na použití aktivního antiradaru. Jejich radar totiž hlásil chybové hlášení, zatímco jiná auta změřil. Za zapnutou rušičku hrozí ve správním řízení až stotisícová pokuta.

Na prvního řidiče, který se chtěl vyhnout měření, narazila hlídka na Hradecké ulici 10. listopadu krátce před polednem.

"Hříšníky, kteří překročili rychlost, hlídka zastavovala. Najednou přijížděla Škoda Octavia šedé barvy. Ačkoliv policista zaměřil laserový paprsek na přední část vozidla, přístroj ukázal text E02, což znamená, že vozidlo nelze změřit," líčí policejní mluvčí Eva Maturová.

Když policista pokus zopakoval, výsledek byl stejný. A tak hlídka zastavila i tohoto řidiče a auto zkontrolovala podrobně.

JAK FUNGUJE ANTIRADAR

Aktivní rušička policejních radarů je zařízení, které vysílá vlny podobné frekvence, jako vysílají policejní radary. "Zjistit, jaká frekvence to je, není pro zájemce o antiradar složité. Jsou to veřejně dostupné listiny o schválení měřících zařízení," vysvětluje Libor Winkler ze společnosti Lavet.

Dalším rozdílem proti takzvanému pasivnímu antiradaru je, že aktivní rušička je zabudovaná napevno. Zpravidla vysílá neustále, nebo má v autě zabudovaný vypínač. Pasivní antiradar může být přenosná krabička instalovaná na přístrojové desce, která jen upozorňuje na měření, ale sama o sobě nebrání policii v práci.

"Za čelním sklem byl takzvaný pasivní antiradar, který není zakázaný. Upozorňuje řidiče na měření rychlosti, které však neznemožňuje," konstatovala Maturová.

Strážci pořádku ale hledali dál, až narazili na podezřelé zařízení umístěné u registračních značek. Zavolali proto úředníka z pardubického magistrátu, který ze své pravomoci rozhodl o zajištění auta ke znaleckému zkoumání.

Podle vyjádření výrobce radarů se rušičky radarů montují právě do oblasti předních a zadních nárazníků nebo do masky chladiče.

"Čidla jsou krabičky o rozměrech zhruba deset na dva centimetry, samotné zařízení je pak zabudované v motorovém prostoru nebo v kabině," řekl iDNES.cz Libor Winkler ze společnosti Lavet. Antiradar vysílá vlny o podobné frekvenci, jako má radar policejní, a tím ho ruší.

Včera chytili dvě podezřelá auta za hodinu

V pondělí 15. listopadu se policisté na stejné místo vrátili a shodou okolností během hodiny zastavili hned dva podezřelé řidiče.

"V obou případech se jednalo o osobní automobil tovární značky Volkswagen. Jeden z nich byl Touareg, druhý Passat," upřesnila Maturová.

Pracovníci magistrátu opět obě auta zajistili. "Přímo na místě byl přítomen i soudní znalec, který provedl předběžné ohledání obou automobilů," uvedla Maturová.

TŘI PŘÍPADY JSOU NÁHODA

Tři podezření na antiradar za týden jsou spíš shodou náhod. V dokazování ale může pomoci, že policie zavolala úředníky z magistrátu a znalce hned na místo kontroly. "Jinak se totiž těžko dokazuje, že antiradar v autě byl. Když vozidlo zajistí znalec, lze zařízení najít. Pak se můžeme přít o to, zda rušička zrovna byla zapnutá," líčí úskalí dokazování Leoš Staněk z magistrátního odboru správních agend.

Znalec má právo za účelem zkoumání demontovat díly z auta, nebo vozidlem zkušebně jezdit. Zadrženou věc musí ale vrátit v pořádku, nesmí třeba antiradar demontovat, aby už nešel použít.

Za zapnutý aktivní antiradar hrozí ve správním řízení bloková pokuta ve výši až sto tisíc korun.

Správní řízení o případném trestu už není na policii, ale na odboru správních agend pardubického magistrátu. V případě znaleckého prokázání, že radar byl nebo mohl být aktivní (když má třeba v autě vypínač), hrozí pokuta řidiči. Výmluvy, že auto patří někomu jinému, v tomto případě nepomohou.

Navíc se šofér vystavuje nepříjemnosti proto, že nemůže po určitou dobu auto používat.

"Správní řád přesně nestanovuje, na jak dlouho může být důkazní předmět zajištěný. Obecně se postupuje podle zásady, aby všechno trvalo co nejkratší dobu," řekl iDNES.cz Petr Kramář z odboru správních agend magistrátu. V pondělí zadržená auta se už v úterý vrátila majitelům.

Pokud bude zahájeno správní řízení s řidiči, potrvá v nejlepším případě několik týdnů.



Po stopách vrahů




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Místo nehody u autobusové zastávky v Hrobu. Díra na boku zdi je po nárazu auta.
V Hrobu řídil bratr patnáctileté, zní z Facebooku. Policie to prověřuje

Vyšetřování úterní nehody v obci Hrob na Teplicku, kde auto srazilo dívku s kočárkem, se zřejmě protáhne. Na sociálních sítích se totiž začaly objevovat...  celý článek

Policie (ilustrační foto)
Polonahý muž utíkal po Brně s řetízkem, žena na něho křičela „zloděj“

Devatenáctiletý muž starší ženě v Brně přímo z krku ukradl řetízek. Polonahý pak se šperkem pobíhal u hlavního nádraží, kde ale zrovna hlídkovali policisté,...  celý článek

V pátek ráno se na 49. kilometru dálnice D1 srazilo osobní auto s kamionem...
Havárie autobusu uzavřela dálnici D1 u Prahy, lehce se zranilo 14 lidí

Nehoda uzavřela na 49. kilometru u Prahy dálnici D1 ve směru na Brno. Srazil se tu náklaďák s autem a autobusem. Čtrnáct cestujících bylo zraněných, dva...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.