Policista a řidič pohřebního vozu u přejezdu u Kaznějova.

Policista a řidič pohřebního vozu u přejezdu u Kaznějova. | foto: Jiří Bervida, MF DNES

Radar číhal u přejezdu, nejvíc hřešil pohřební vůz

  • 55
Pohřebácká dodávka v úterý dopoledne přeletěla přes železniční přejezd u Kaznějova na Plzeňsku rychlostí 92 kilometrů v hodině. Její řidič byl jedním z těch, na které se zaměřili při společné akci policisté a drážní inspektoři. Z kontrolovaných šoférů byl nejrychlejší.

Maximální povolenou rychlostí na přejezdu s výstražným zařízením, na kterém bliká bílé světlo, je podle zákona padesátka.

Řidič pohřebního vozu Otto Jordán ze severních Čech byl v úterý největším chyceným hříšníkem. Radar mu na přejezdu naměřil plných dvaadevadesát kilometrů v hodině.

"Spěchám. Za hodinu mám být o 150 kilometrů dál, to se normální jízdou nedá zvládnout. Uvědomuji si, jaké riziko na přejezdech hrozí. Vždyť jezdím u pohřební služby a občas musím i k nehodám na přejezdech," vysvětloval řidič, když ho policisté zastavili.

Jordán počítal s pokutou a trestnými body. Nedočkal se ale ani jednoho. Protože překročení rychlosti bylo příliš vysoké, případ dostanou k vyřešení úředníci do správního řízení.

Odebrání bodů a pokuta
Jordánovi hrozí čtyři trestné body, ale také mnohem vyšší pokuta. Řidič pohřebního auta byl změřeným rekordmanem, ale policisté odhalili za tři hodiny u Kaznějova mnohem víc přestupků.

Jeden z řidičů nezastavil, i když před přejezdem už blikala červená světla oznamující přijíždějící vlak. Další auto předjíždělo přímo na přejezdu.

Radar zaznamenal ve směru od Plzně dohromady šest hodně rychlých řidičů. "Radar jsem u přejezdu nečekal. Naměřili mi jedenašedesát kilometrů. Znám to tu dobře, ale byl jsem cestou zamyšlený, přemýšlel jsem, kde je v Kaznějově firma, do které jedu," přiznal asi třicetiletý řidič bílého kamionu.

Při kontrole kamionu policisté zjistili, že návěs má už půl roku propadlou technickou kontrolu.

Akci spustila Drážní inspekce
Na Plzeňsku v úterý začala velká společná akce Drážní inspekce a policie. Jejím důvodem jsou těžké havárie na železničních přejezdech.

Policisté společně s inspektory vytipovali riziková místa v kraji, na kterých se radary také objeví. Už dopoledne si drážní inspektoři s policisty pohlídali řidiče na přejezdu v Rokycanech. Řidiči přes něj smějí přijíždět jen třicetikilometrovou rychlostí, protože je označen jen kříži, světelná signalizace přijíždějícího vlaku na něm není.

"Za hodinu a čtvrt přes něj přejelo devět vozidel rychlostí vyšší než 43 kilometrů v hodině. Mezi nimi bylo i jedno nákladní auto. Nedokážeme určit, jestli to byli místní nebo řidiči odjinud, protože řada firemních aut má registrační značky podle sídla firmy," vysvětlil vrchní inspektor plzeňské drážní inspekce Miloslav Sojka.
 
Ročně se na přejezdu stane 290 nehod
Zatímco policisté se zaměřili na řidiče, inspektoři na přejezdech zjišťovali, jestli odpovídají všem předpisům a jestli řidičům ve výhledu na trať kolem přejezdu nebrání stromy, keře nebo třeba různé stavby.

To pro případ, že by přestala na přejezdech se světly fungovat světelná signalizace a řidiči by se museli spolehnout jen na svůj zrak.

"Pokud dojde k poruše světelné signalizace, drážní zaměstnanci by to měli vědět jako první. Strojvedoucí pak při odjezdu ze stanice podepisují výpravčímu jízdní rozkaz, že přes přejezd v poruše musí projíždět velmi pomalu a obezřetně," dodal inspektor Sojka.

Ze statistiky Drážní inspekce vyplývá, že loni se na přejezdech v celé republice stalo 290 havárií, při kterých zemřelo 42 lidí a 149 se zranilo. "Všechny tyto mimořádné události byly způsobeny pouze a jen účastníky silničního provozu," řekl mluvčí inspekce Zdeněk Neusar.

,

Video