Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Rada zaspala o čtyři dny, Nova se pokutě vyhne

  8:16aktualizováno  18:16
Nejvyšší správní soud zrušil pokutu 750 tisíc pro televizi Nova za to, že před třemi roky odvysílala film Kongo plný drastických a brutálních scén v podvečerním čase. Vysílací rada podle soudu o čtyři dny zmeškala lhůtu pro zahájení řízení a sankci tak uložila nezákonně.

soud, rozsudek, justice | foto: Profimedia.cz

Podle Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) společnost CET 21 odvysíláním filmu Kongo v podvečerním čase porušila zákon. Televize totiž do svého vysílání mezi 6. a 22. hodinou nesmí zařazovat pořady, které by mohly ohrozit fyzický, psychický nebo mravní vývoj dětí a mladistvých.

Nejvyšší správní soud ale rozhodl, že pokuta je protiprávní. Potvrdil tak rozhodnutí pražského městského soudu, který pokutu zrušil. K Nejvyššímu správnímu soudu se se stížností obrátila Rada pro rozhlasové a televizní vysílání.

"Správní řízení o uložení pokuty bylo zahájeno až po uplynutí tříměsíční lhůty stanovené zákonem," uvedla soudkyně Nejvyššího soudu Lenka Kaniová. Televize doručila vysílací radě videozáznam s filmem 12. března 2003 a oznámení o zahájení správního řízení jí bylo doručeno 16. června 2003.

Podle Nejvyššího správního soudu není podstatné, kdy RRTV o zahájení správního řízení rozhodla. Důležité je, kdy takové oznámení dostala druhá strana. A to bylo čtyři dny po tříměsíční lhůtě.

Film Kongo vychází ze stejnojmenné knihy Michaela Crichtona, autora Jurského parku. Vypráví příběh, který začíná ztracenou výpravou v pralese Konga. Stala se obětí útoku podivných opic.

Záchranná mise vybavená nejlepší technikou se následně v Kongu potýká s občanskou válkou, vraždícími opicemi a náhle probuzenou sopkou. Do hlavních rolí režisér Frank Marshall obsadil Lauru Linney a Dylana Walshe. Film měl premiéru v roce 1995.

Stanovisko Petra Pospíchala

Někdejší předseda RRTV Petr Pospíchal se ohradil proti tvrzením, že by rada cokoli zanedbala. "Videozáznam byl z Novy dodán 11. března a zahájení správního řízení bylo dodáno 16. června," vysvětlil iDNES Pospíchal. "Po většinu této doby ale neexistovala Rada pro rozhlasové a televizní vysílání."

Stará rada totiž byla podle jeho slov odvolána 1. dubna a první zasedání nově jmenované rady proběhlo až koncem května. "My jsme o něm (o zahájení řízení)rozhodli hned 27. května," pokračuje někdejší šéf RRTV. "Jedenáctého června bylo rozhodnutí odesláno TV Nova," dodává s tím, že na přelomu května a června byl vypracován posudek.

Televize ale dopis převzala až 16. června. "Po Praze písemnosti přicházejí do druhého dne," říká Pospíchal. Televize následně protestovala kvůli dlouhé lhůtě. "Ale nenapadli podstatu rozhodnutí (tedy oprávněnost sankce - pozn. red.), nýbrž fakt, že to přišlo pozdě," tvrdí Pospíchal.

Nově zvolená rada poté u Nejvyššího správního soudu podala kasační stížnost s dotazem, zda zákonná tříměsíční lhůta pokračuje i ve chvíli, kdy RRTV fakticky neexistuje. Soud rozhodl, že ano.

Interpretace, že RRTV nepracovala dostatečně pružně, je proto podle Pospíchala zavádějící a poškozuje tehdejší členy rady.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vrchní část věže je třeba opravit, protože do jejího krovu kvůli poryvům větru...
Plán počítá s dostavbou Staroměstské radnice, křídlo jí chybí od války

Grandiózní i umírněné návrhy se během více než století objevily v souvislosti s novou podobou východního křídla Staroměstské radnice. Místo toho jsou přes 70...  celý článek

Lubomír Zaorálek a Andrej Babiš (19. října 2017)
Máte máslo na hlavě, řekl Zaorálek. Co jste dokázal za 27 let? opáčil Babiš

Více než tři roky spolu šéf ANO Andrej Babiš a volební lídr ČSSD Lubomír Zaorálek seděli v jedné vládě, ale to už podle jejich posledního televizního duelu den...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Chce EU zakázat písmeno „Ř“? Dezinformacím na internetu neujdou ani děti

Závislost na internetu, kyberšikana, dezinformace. Těmto rizikům jsou vystaveny všechny děti, které používají internet. Je proto důležité, aby se mediálně...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.